-
Tradicinės masinės dainų šventės Baltijos šalyse
-
- 1873 m. Rygoje pradėtos rengti tradicinės masinės
latvių dainų šventės. Jas Latvijoje pradėjo organizuoti
1868 m. įkurta Rygos latvių draugija, kuri veikė kaip
latvių kultūros ir mokslo draugija. Tos šventės rodė, kad
Latvijoje prasideda naujas masinio tautinio judėjimo
etapas. Dainų šventės subūrė Kuršo ir Livonijos sričių
latvius. Latvijoje, kaip ir vėliau Latvijoje bei Estijoje
masinės dainų šventės tapo tradicinėmis ir jos rengiamos
iki šiol.
2003 m. UNESCO Estijos, Latvijos ir Lietuvos dainų švenčių
tradiciją ir simboliką oficialiai pripažino žmonijos
žodinio ir nematerialaus paveldo šedevru.
- Estai, latviai, lietuviai nebuvo pirmieji Europoje,
kurie ėmėsi rengti masines dainų šventes. Tokių renginių
ištakų vakarų Europoje galime rasti jau XIX a. vid.
Pirmoji žinoma masinė dainų šventė buvo surengta 1843 m.
Šveicarijoje. Vėliau tokios šventės buvo rengiamos ir
Vokietijoje. Kurį laik
ą
Vokietijoje tokios šventės buvo
labai populiarios, tačiau, laikui einant, ši tradicija
čia,
kaip ir keliose kitose Vakarų Europos valstybėse, buvo
primiršta.
- Į Baltijos valstybes, pirmiausia į Estiją, vėliau į
Latviją, o po to į Lietuvą dainų šventės atkeliavo per
Skandinavij
ą.
Jos čia
tvirtai įleido šaknis ir yra gyvos iki šiol.
- Pasaulyje šiandien minėtos šventės vertinamos kaip
vertingas kultūrinis ir visuomeninis reiškinys,
pasižymintis unikaliomis kultūrinėmis išraiškos formomis,
neturinčiomis atitikmenų visame pasaulyje.
- Lietuvos nacionalinės UNESCO komisijos interneto
leidinyje (interneto prieiga http://www.unesco.lt/r/paveldas/dainusventes/,
žr. 2007-03-16) nurodoma, kad tris Baltijos valstybes
Estij
ą, Latviją ir
Lietuvą XVIII a. pabaigoje suvienijo panašus istorinis
likimas visos jos buvo aneksuotos Rusijos imperijos. XIX
a. tautinio atgimimo laikotarpiu didelę reikšmę
įgavo etninė kultūra, ypač liaudies dainos.
Masinis dainų ir šokių švenčių judėjimas tuomet tapo viena
iš svarbiausių tautiškumo ugdymo priemonių, skatinančių
trijų Baltijos tautų bendrumo ir vienybės jausmą, kūrė
prielaidas ateityje atsiskirti nuo Rusijos ir kurti
savarankiškas valstybes. Nepaisant visų politinių ir
socialinių kataklizmų, po II pasaulinio karo užgriuvusių
Baltijos valstybes, dainų švenčių tradicija buvo vėl
atgaivinta ir suvaidino reikšmingą vaidmenį XX a.
pabaigoje atkuriant Baltijos valstybių nepriklausomybę.
(...)
- Dainų švenčių tradicija gyvuos tol, kol gyvuos mėgėjų
meno kolektyvai, kol visuomenė išsaugos gyvą šio reiškinio
poreikį. Dainų švenčių idėja perduodama iš kartos į kartą,
su ja suaugama nuo vaikystės, ši tradicija perduodama
šeimose, mokyklose, kultūros įstaigose, nevyriausybinėse
organizacijose. Tai ryški kultūrinės tapatybės išraiška ir
puiki jos išsaugojimo forma, nuolat aktualizuojanti
tradicinės kultūros palikimą, atskleidžianti
reikšmingiausius praeities ir dabarties profesinės kūrybos
klodus.
|