- Nacionalinė dainų ir šokių šventės tradicija tai
šimtą metų besitęsiantis procesas, išaugęs iki
reikšmingiausio, didžiausio Lietuvos kultūros reiškinio,
kuris ugdo visuomenės kūrybines galias, telkia ją meninei
veiklai ir periodiškai suburia į didžiulius šventinius
renginius įvairių sričių mėgėjų meno kolektyvus, profesinės
kultūros atstovus ir sukelia didžiulį visuomenės rezonansą.
- Kultūriniu požiūriu nacionalinė dainų ir šokių šventimo
tradicija yra tautinio kultūrinio identiteto išraiška,
besiremianti masiniu meno mėgėjų choristų, šokėjų ir
muzikantų judėjimu. Jų kuriamas meninis produktas ir pats
buvimas (visomis papildomomis apraiškomis vidiniu ir
platesniu tarpusavio bendravimu, šviečiamąja, kūrybine
veikla) atlieka tarpinės, jungiamosios grandies tarp
archajiškų kultūros klodų ir šiuolaikinės profesionalios
kūrybos funkciją. Kultūriniuistoriniu požiūriu nacionalinė
dainų ir šokių šventės tradicija yra daug prisidėjusi prie
nacionalinės Lietuvos kultūros formavimosi XIX a. pabaigoje
XX amžiaus pirmojoje pusėje ir tapo svarbiausia tautinio
kultūrinio identiteto išraiška bei jo išsaugojimo forma,
nuolat aktualizuojančia reikšmingiausią tradicinės kultūros
palikimą (ypač visuotinai pripažintą vertingiausią jo dalį
dainą) bei reikšmingiausius praeities ir dabarties
profesinės kūrybos klodus. Dabartiniu metu dainų ir šokių
šventimo tradicija yra įgijusi pusiausvyrą: viena vertus,
yra plati terpė profesinio meno kūrėjams išaugti, antra
vertus, yra profesinio meno naudotoja savo reikmėms.
- Pilietiniu ir politiniu požiūriu dainų ir šokių šventės
tradicija visada, ypač okupacijų laikotarpiais, buvo tarsi
slaptas ginklas nacionaliniam identitetui palaikyti ir
nepriklausomybės siekiams ginti. Tai, kad trijų Baltijos
šalių nepriklausomybės kūrimas 1990 metais įvyko kaip
dainuojančios revoliucijos, yra nemažas dainų ir šokių
šventės tradicijos suformuotos pasaulėjautos nuopelnas.
- Socialiniu požiūriu Dainų šventės dalyviai apima visus
Lietuvoje egzistuojančius socialinius sluoksnius. Amžiaus
atžvilgiu dalyviai skirstomi į vaikų, jaunimo, suaugusiųjų
ir vyresniųjų amžiaus grupes. Lyties požiūriu tai vyrai
ir moterys. Tautybių požiūriu dalyviai taip pat apima visų
Lietuvoje gyvenančių tautybių atstovus. Po Nepriklausomybės
atkūrimo į Dainų šventę suvažiuoja lietuvių iš 15-os
pasaulio šalių, todėl šventė įgavo Pasaulio lietuvių dainų
šventės statusą ir vardą. Laikotarpiu tarp Pasaulio
lietuvių dainų švenčių regionuose rajonuose ir mažesnėse
vietovėse rengiamos vietinės Dainų šventės.
- Laisvę atgavusios nepriklausomos valstybės sąlygomis
dainų ir šokių šventės tradicija tampa natūralia kultūrine
sklaida, kuria kaskart periodiškai, surengiant
nacionalinius renginius sostinėje, sutvirtinamas piliečių
patriotinio bendrumo jausmas.
- Palyginti su Latvija ir Estija, Lietuvoje dainų ir
šokių šventės tradicija atsirado vėliau, bet tai įvyko dėl
ypač žiaurių represijų, kurių carinės Rusijos valdžia ėmėsi
prieš Lietuvą po to, kai numalšino Lietuvoje ir Lenkijoje
1863 m. įvykusį sukilimą, siekusį išvaduoti šias tautas iš
carinės Rusijos priespaudos. Šį sukilimą numalšinus,
Lietuvoje buvo uždrausta nacionalinė spauda lotynų
rašmenimis, uždarytos visos katalikų parapijų mokyklos,
kultūrinės draugijos ir Vilniaus universitetas, sukilime
dalyvavęs tautos elitas ištremtas į Sibirą ir išžudytas.
- Dainų ir šokių šventės tradicija Lietuvoje gyvuoja 79
metus, skaičiuojant nuo 1924 metų, kai buvo surengta
pirmoji Dainų diena. Nuo pirmosios Dainų dienos iki šių
metų yra surengta 15 Dainų švenčių. Laikui bėgant dainų ir
šokių šventės tradicija Lietuvos kultūroje labai
įsitvirtino ir išsiplėtojo: nuo vienos dienos renginio,
kuriame dainavo tik chorai, iki šešių dienų šventimo, per
kurias yra surengiama daugiau kaip dešimt įvairių koncertų
ir kitų renginių. Dainų ir šokių šventės tradicijos
plėtimosi į naujas meno sritis tendencija ypač pasidarė
akivaizdi Lietuvai atkūrus nepriklausomybę 1990 metais, kai
tapo įmanoma natūrali ir spontaniška Lietuvos kultūros
sklaida.
- Šiuo metu dainų ir šokių šventės tradiciškai
organizuojamos taip: pasibaigus pagrindiniam renginiui,
Pasaulio lietuvių dainų šventei, kaip kulminaciniam
šventimo akcentui Vilniuje, visoje Lietuvos valstybėje,
t.y. jos kultūros, švietimo institucijose, visuomeninėse
organizacijose, pradedama rengtis ateinančiai šventei.
Chorai, šokių grupės, instrumentinės muzikos ansambliai
rengia naują repertuarą. Jiems suteikiama metodinė parama,
pasirūpinama naujų meno kūrinių įsigijimu ir jų išleidimu,
kolektyvų vadovams rengiami mokomieji seminarai. Paprastai
šventei ruošiasi beveik visi mėgėjų meno kolektyvai. Prieš
renginius Vilniuje visiems mėgėjų meno kolektyvams
surengiamos apžiūros, kuriose atrenkami pajėgesni
kolektyvai. (Nes visų, norinčių dainuoti ir šokti,
pakviesti į Vilnių neįmanoma. Dalyvių skaičius būtų
pernelyg didelis.) Šiuo metu į Dainų šventę Vilniuje
suvažiuoja vidutiniškai apie 30 tūkstančių meno mėgėjų.
- Dainų ir šokių šventimo renginiai Vilniuje vyksta 6
dienas. Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę 1990 metais, jie
rengiami kas ketveri metai liepos mėnesio pradžioje.
Išimtis 2002 m. turėjusi vykti Dainų šventė nukelta į
2003 m. Į Dainų šventės struktūrą įtraukiamas ir Valstybės
dienos paminėjimas liepos 6-ąją dieną.
-
- Pasaulio lietuvių dainų
šventės struktūra šiuo metu nusistovėjusi. Pagrindiniai
renginiai:
- 1. Pirmoji būna Folkloro diena, į kurią suvažiuoja
vidutiniškai apie 4 tūkstančius autentiško folkloro
atlikėjų. Ši diena turi tradicinę savo vietą tai nuo
XIIIXVI amžių susiformavusi Lietuvos valdovų pilių
teritorija, kurioje yra gražus senas parkas, vadinamas
Sereikiškių parku. Folkloro dienos esmė pademonstruoti
keturių Lietuvos regionų (Aukštaitijos, Žemaitijos,
Suvalkijos ir Dzūkijos) iki šių dienų išlikusių liaudies
dainavimo ir šokimo tradicijų savitumą. Kiekvienam regionui
skiriama atskira erdvė, kurioje jie stengiasi išskleisti ir
parodyti savo kraštų, miestelių, kaimų folklorinės
tradicijos specifiškumą. Folkloro atlikėjams koncertuojant,
tuo pačiu metu vyksta liaudies dailės, amatų mugė ir
demonstravimas, žiūrovai gali pasivaišinti tradiciniais
valgiais ir gėrimais. Ši diena labai populiari ir mėgstama
dėl natūralaus, tiesioginio atlikėjų ir žiūrovų bendravimo,
laisvos atmosferos ir sudarytų galimybių įsitraukti į
šventės vyksmą žiūrovams. Vakare, baigiantis koncertams,
Folkloro diena išsilieja į masinį liaudies dainų dainavimą.
- 2. Dainų šventė tapo svarbia raiškos erdve liaudies
dailei. Tą pačią Folkloro dieną Lietuvos nacionaliniame
muziejuje ar kitur atidaroma liaudies meno paroda, kuri dar
kurį laiką veikia ir pasibaigus šventiniams renginiams. Į
liaudies meno parodą atrenkami geriausių šiuolaikinių
tautodailininkų kūriniai iš visos Lietuvos, eksponuojami
istoriškai ir meniškai reikšmingi darbai iš muziejų fondų.
Kas kartą rengiamos vis kito žanro parodos pavyzdžiui,
tapybos, skulptūros, taikomojo meno ir pan.
- Liaudies meno parodose vidutiniškai dalyvauja apie 500
liaudies menininkų, eksponuojama apie 1500 kūrinių.
- 3. Trečiasis renginys Ansamblių vakaras. Tradicinė
vieta netoli nuo Valdovų pilių teritorijos, istorinio
Vilniaus centro, esanti Kalnų parko estrada, pasižyminti
labai gražiu kraštovaizdžiu ir sudaranti natūralų
amfiteatrą režisuotiems renginiams atlikti.
- Dainų ir šokių ansamblis trijų žanrų lydinys:
harmonizuotas lietuvių liaudies dainas arba specialiai
kompozitorių sukurtas dainas atliekantis choras, lietuvių
modifikuotų tautinių instrumentų orkestras, kuris atlieka
ne tik akompanimento funkciją, bet ir pats savarankiškai
muzikuoja, ir tautinio sceninio šokio grupė. Kompozitoriai,
choreografai, poetai (tekstų autoriai) medžiagos savo
kūriniams (o renginio režisieriai pagrindinei vakaro
idėjai) semiasi iš liaudies kūrybos palikimo. Šių ansamblių
atliekamo repertuaro pagrindas stilizuotas,
harmonizuotas, modifikuotas folkloras, jį imituojanti
autorinė kūryba, originalūs kūriniai.
- Programos rengiamos paprastai teminės, pasirenkant kaip
pagrindą darbo, šeimos ar kitus papročius.
- Ansamblių vakare dalyvauja vidutiniškai 3 tūkstančiai
atlikėjų. Vieną ansamblį gali sudaryti nuo 10 iki 70 narių.
- Ansamblių vakaras žiūrovų labai mėgstamas dėl savitos,
teatralizuotos jo raiškos. Kadangi Ansamblių vakaras
sutraukia daug žiūrovų, o vietų skaičius Kalnų parko
estradoje yra ribotas, kartais šio vakaro programa rodoma
du kartus.
- 4. Ketvirtas renginys Šokių dienos koncertas, kuris
vyksta Žalgirio stadione. Tai masinis bendros
kompozicijos įvairaus amžiaus šokėjų koncertas. Koncerto
scenarijus sudaromas laikantis vienos bendros temos, kuri
dažniausiai pasirenkama remiantis liaudies kūrybos
palikimu, akcentuojant darbo, šeimos, švenčių ar panašią
paprotinę medžiagą. Masines kompozicijas kuria
choreografai, stilizuoto liaudies šokio profesionalai.
- Šokių dienoje dalyvauja įvairaus amžiaus šalies
tautinių šokių ansambliai nuo mažų vaikų iki senyvo
amžiaus žmonių, iš viso apie 9 tūkstančius šokėjų.
- Kaip ir kitos dienos, Šokių diena mėgstama dėl savo
spalvingumo, gražių tautinių rūbų ir stadiono aikštėje
šokėjų piešiamų aikštės kompozicijų įvairumo.
- 5. Baigiamasis Dainų šventės akcentas Dainų diena,
kuri tradiciškai vyksta Vingio parke, specialiai Dainų
dienai pastatytoje estradoje. Dainų dienos programoje
vidutiniškai dainuoja apie 400 chorų, iš viso apie 15000
atlikėjų, t.y. vaikų, jaunimo, moterų, vyrų ir mišrūs
chorai. Tradiciškai dainuojamos harmonizuotos ar specialiai
subalsuotos liaudies dainos, klasikų ir šiuolaikinių
kompozitorių sukurti kūriniai chorams. Didžioji dalis
chorinių dainų atliekama a capella, kitoms pritaria
pučiamųjų ar simfoninis orkestras. Kiekvieną dainą
diriguoja vis kitas dirigentas. Dainų atlikimo, apskritai
visos dienos sėkmę lemia režisieriaus, dailininko,
dirigentų išradingumas. Jie ir sukuria bendrą emocinę ir
meninę renginio būseną.
- Chorinių dainų programa trunka apie 4 valandas. Jai
pasibaigus prasideda spontaniškas visų į Vingio parką
susirinkusių žmonių dainavimas, užsitęsiantis dar kelias
valandas. Atliekamos populiarios autorinės, liaudies
dainos, romansai, mėgstamiausios pramoginės muzikos
melodijos.
-
- Dainų ir šokių šventimą gaubia
papildomi, bet ne mažiau vertingi renginiai.
- Pirmąją dieną, kai visi dalyviai suvažiuoja į Vilnių,
vyksta ceremonialas labai senose Rasų kapinėse ir
Antakalnio memoriale (juose palaidota daug garbingų
Lietuvos valstybės žmonių) valstybės ir kultūros veikėjams,
kovotojams už Lietuvos nepriklausomybę pagerbti. Tradicija
minėti tautos patriarchus, žymius žmones ir kovotojus už
laisvę yra kilusi iš labai gilių liaudies kultūros klodų.
Pagerbti mirusiuosius labai archajiškas lietuvių liaudies
paprotys, kurio visuotinai laikomasi iki šių dienų.
- Pirmąją susibūrimo dieną dar įvyksta keletas mažesnių
renginių. Tai gali būti kanklių muzikos vakaras Vilniaus
universiteto Petro Skargos kieme, pramoginių dainų
šventinis koncertas Jaunimo teatre ar pan.
- Antrąją susibūrimo dieną prieš prasidedant Folkloro
dienai, Dainų šventės vadovus, svečius, kolektyvų atstovus
garbingai priima Lietuvos Prezidentas. Čia jiems įteikiamos
regalijos, jie pasveikinami, jiems palinkima sėkmės.
- Folkloro, dainų ir šokių renginius aplanko valstybės
Prezidentas, Lietuvos Seimo nariai, dauguma garbingų
kultūros ir meno žmonių.
- Vykstant Dainų šventei paprastai rengiamas mišrių,
vyrų, moterų chorų konkurso baigiamasis turas Nacionalinėje
filharmonijoje. Šis pasirodymas sutraukia specialistus ir
išprususius choro meno mėgėjus.
- Paskutinę renginių dieną vyksta masinės eitynės iš
Arkikatedros aikštės į Vingio parką, kuriame visą vakarą
vyksta Dainų diena. Eitynės trunka apie 3 valandas.
Dainininkai, šokėjai ir kiti atlikėjai žygiuoja susibūrę į
atskirų Lietuvos rajonų, kolektyvų, gyvenančių kitose
šalyse, delegacijas, delegacijos neša savo rajonų, žymesnių
kolektyvų vėliavas ir pan. Gausiai susirinkę miesto
gyventojai ir svečiai nuoširdžiai ir emocionaliai sveikina
eitynių dalyvius.
-
- Dainų šventė ir visos prieš ją vykstančios mažesnės
regioninės šventės, konkursai, peržiūros buvo ir yra
svarbiausi renginiai, kuriuose vilkima tautiniu kostiumu.
- Dainų šventės renginiams ir paruošiamojo etapo būklei
atspindėti specialiai išleidžiama knyga ir laikraštis.
- Renginius transliuoja Lietuvos radijas ir televizija,
atspindi periodika.
-
- Dainų ir šokių šventės tradicija buvo ir yra Lietuvoje
didelės svarbos procesas ir reiškinys. Tai sąlygoja šios
tradicijos daugiafunkcinė reikšmė:
- Visų pirma, dainų ir šokių šventė subtilia, meno kalba
įprasminta forma visada teigė ne tik kultūros savitumą, bet
ir valstybingumo siekį.
- Antra, dainų ir šokių šventės tradicija tapo svarbiu
Lietuvos visuomenę integruojančiu veiksniu.
- Trečia, dainų ir šokių šventės tradicija tapo
visuotiniausia, visą tautą apimančia jos kultūrinio,
meninio, pilietinio ir politinio identiteto išraiška.
- Ketvirta, dainų ir šokių šventės tradicija tapo
archajiško liaudies kultūros palikimo, kolektyvinės tautos
kūrybos, ir modernesnės nacionalinės kultūros, profesinio
meno formavimosi jungiamąja grandimi.
- Dainų ir šokių šventės tradicija skatina ir ugdo
visuomenės kūrybines galias, ji yra ypač svarbi jaunimo
muzikinio ir apskritai kultūrinio ugdymo priemonė.
- Ši tradicija labai prisideda prie visuomenės narių
pasaulėjautos formavimo, teigdama būdingas tradicines
humanistines vertybes ir naujas, šiuolaikinėms visuomenėms
reikšmingas idėjas.
- Istorinis likimas valstybingumo ir natūralios
kultūrinės saviraiškos praradimas lėmė, kad ši tradicija,
kaip nė vienoje kitoje Europos šalyje, Estijoje, Latvijoje
ir Lietuvoje tapo aktualia kovos už kultūrinį savitumą,
modernios nacionalinės kultūros formavimą ir politinę
nepriklausomybę išraiška.
-
- Dainų ir šokių šventės tradicijos ištakos XIX a.
vidurio Vakarų Europoje. Čia nuo savaimingų liaudies
švenčių su karnavalais, vaidinimais ir poetų turnyrais
ilgainiui buvo pereita prie organizuoto pasirengimo
šventėms kaip šventės pagrindą iškeliant jungtinio choro,
kuriam pritaria pučiamųjų orkestras, pasirodymą.
Šveicarijoje ir Vokietijoje atsirado dainininkų šventės,
kuriose dainuodavo aukšto meistriškumo choristai.
- Pirmoji Europos dainų šventė buvo surengta 1843 m.
birželio 15 d. Ciuricho miesto aikštėje. Joje dalyvavo 80
chorų. Po poros metų toks pat renginys įvyko Vokietijoje,
Viurcburgo mieste. Chorai būrėsi į draugijas ir sąjungas,
masiškai buvo muzikuojama ir mokyklose. Tačiau ilgainiui
dainų šventimo tradicija šiuose kraštuose išblėso.
Dainavimo judėjimas, per Baltijos vokiečius atkeliavęs į
Baltijos šalis, pirmiausia į Estiją ir Latviją, šiuose
kraštuose prigijo ir įsitvirtino ilgam, iki pat šių dienų.
Kad dainų ir šokių šventė Baltijos šalyse nebuvo
trumpalaikė mada, o tapo nuolatine ir vietinėms tautoms
labai reikšminga tradicija, nulėmė keletas palankių ir
šiame regione nekintančių aplinkybių:
- nacionalinio romantizmo nuostatų gajumas ir iš to
išplaukiantis etninės kultūros sureikšminimas;
- politinės Baltijos tautų nepriklausomybės trapumas;
- buvo atrastas švenčių (ir tarpšventinio laikotarpio)
organizavimo metodas, kuris, turėdamas sąsajų su natūraliai
susiklosčiusiomis kaimo bendruomeninio dainavimo
tradicijomis, lengvai ir tvirtai prigijo vietinių
bendruomenių kultūroje.
- Tris Baltijos tautas Estiją, Latviją ir Lietuvą
XVIII a. pabaigoje suvienijo istorinis likimas visos jos
buvo aneksuotos Rusijos imperijos. Tautų gelbėjimosi,
vienijimosi, liaudies savimonės prikėlimo idėja šiose
šalyse suklestėjo XIX a., kai ir visoje Europoje mažosios
tautos vadavosi iš didesniųjų valstybių jungo ir siekė
nepriklausomybės bei valstybingumo. Kaip žinoma, šis
masiškas, daugelį tautų apėmęs judėjimas buvo pavadintas
tautinio romantizmo, nacionalinio išsivadavimo vardu arba
Atgimimo laikotarpiu.
- Etninės kultūros reikšmės suvokimas Baltijos šalyse
rėmėsi idėjomis ir pažiūromis, suformuluotomis Vokietijos
rašytojų bei filosofų, pvz., etnopsichologo Vilhelmo Vundto,
darbuose. Baltijos šalyse (ypač Estijoje ir Latvijoje) šios
idėjos XIX amžiaus antrojoje pusėje daugiausia plito
perimant jas iš Baltijos vokiečių. Pastarieji, susidomėję
vietinėmis etninėmis kultūromis, greitai paskatino estų,
latvių, lietuvių savivoką, stimuliavo modernių nacionalinių
kultūrų formavimąsi.
- Nacionalinės kultūros savo ruožtu buvo kuriamos
remiantis liaudies kultūros paveldu, pirmiausia iš šio
paveldo iškeliant liaudies dainas. Nacionalinės kultūros
kūrimo procese itin didelį vaidmenį suvaidino šių trijų
šalių intelektualai ir menininkai jie ne tik stiprino
nacionalinių kultūrų pagrindus profesionaliais meno
kūriniais, bet ir atliko didžiulį tautos budinimo darbą,
pabrėždami kiekvieno individo sąmoningo apsisprendimo
tautiškumo atžvilgiu svarbą. Viena iš priemonių šiam
tikslui siekti tapo masinis dainų ir šokių šventimo
judėjimas. (Pirmosios dainų ir šokių šventės įvyko:
Estijoje 1869, Latvijoje 1873, Lietuvoje 1924
metais.)
- Masiniai tautų susibūrimai per dainų ir šokių šventės
renginius skatino tautų bendrumo ir vienybės jausmą ir kūrė
prielaidas ateityje Baltijos tautoms atsiskirti nuo Rusijos
ir sukurti (o Lietuvai atkurti) savarankiškas valstybes.
- Kaip žinoma, XX a. pradžioje, po Rusijos revoliucijos,
Estija, Latvija ir Lietuva tapo savarankiškos valstybės.
Dainų ir šokių šventimo tradicijos jose ir toliau reiškė tą
pačią idėją nuolat paliudyti ir sutvirtinti tautų
bendrumo ir tapatybės jausmą, nacionalinės nepriklausomybės
reikšmingumą.
- Vėlyvo, palyginti su Estija ir Latvija, dainų ir šokių
šventės tradicijos atsiradimo Lietuvoje priežastis dar
tragiškiau negu Estijoje ir Latvijoje susiklosčiusios
istorinės aplinkybės. Lietuvoje 50-čia metų ilgiau negu
Estijoje ir Latvijoje tęsėsi baudžiava, ji buvo panaikinta
tik 1861 metais. 1861 metais Lietuvoje subrendo
nacionalinio ir socialinio išsivadavimo banga. 1863 metais
Lietuvos bajorai ir valstiečiai, susivieniję su Lenkijos
išsivaduojamuoju judėjimu, sukilo. Sukilimas buvo žiauriai
numalšintas. Didelė dalis sukilėlių buvo nužudyta arba su
visomis šeimomis ištremta į Sibirą. Lietuvoje paskelbtas
spaudos draudimo laikotarpis, kuris tęsėsi iki pat 1904
metų. Buvo uždarytas Vilniaus universitetas, katalikų
dvasininkų rengimo seminarijos, visos katalikų parapijų
mokyklos, kuriose neretai dėstyta lietuvių kalba, uždrausta
spauda lotyniškais rašmenimis, lietuvių kultūrinės
draugijos ir pan. Buvo stengiamasi visiškai užgniaužti bet
kokias nacionalinės lietuvių kultūros užuomazgas. Tokiomis
sąlygomis lietuvių kultūra užsikonservavo valstiečių
sluoksnio sukurtuose kultūros kloduose itin turtingoje
tautosakoje, liaudies dainavimo tradicijose, kryždirbystėje,
tekstilėje ir pan., tad Rusijos imperijai taip ir nepavyko
Lietuvos nutautinti.
- 1795 metais žlugus Lietuvos ir Lenkijos valstybei dalis
Lietuvos, Užnemunė, atiteko Prūsijai, o Mažoji Lietuva
(istorinė sritis, susidariusi XVI a. abipus Priegliaus ir
Nemuno žemupio iš kryžiuočių XIII a. užkariautų baltų
žemių) jau kur kas anksčiau buvo prie Prūsijos prijungta.
Tuo laikotarpiu, kai Lietuvos kultūra buvo represuojama,
būtent čia spausdintos lietuviškos knygos, laikraščiai,
kuriuos knygnešiai slapta gabendavo į Lietuvą ir platindavo
kaimuose.
- Būtent iš šių Lietuvos dalių, socialiniu ir ekonominiu
požiūriu laisvesnių ir turtingesnių, kilo nemaža Lietuvos
inteligentų, po Lietuvą pradėjusių skleisti nacionalinio
išsivadavimo idėjas, kurios buvo reiškiamos ne tik
spausdintu žodžiu, bet ir kultūrine veikla.
- Žymus lietuvių humanistas ir kultūros veikėjas Vydūnas
(18681953) Tilžėje ėmė rengti vakarus, kuriuose dainuodavo
choras 1900 ir 1902 metų lietuviški koncertai jau buvo
vadinami dainų šventėmis. Mažojoje Lietuvoje esantis
Rambyno kalnas tapo mėgstama masinio dainavimo ir žmonių
susibūrimo vieta. Čia pirmą kartą lietuviškas choras
uždainavo 1895 m. vasario 17 d. draugijos Birutė
dešimtmečio proga. Ant Rambyno kalno vyko įvairių draugijų
sąskrydžiai, kuriuose buvo koncertuojama ir vaidinama,
rengiama Joninių šventė. Giedotojų draugija rengė šventes
ir koncertus Tilžėje, Gumbinėje, Ragainėje, Rūkuose,
Rusnėje, Juodkrantėje, Lauksargiuose, Smalininkuose,
Klaipėdoje.
- Tačiau Prūsijos valdžia irgi nebuvo suinteresuota
lietuvių nacionalinės kultūros plėtote. Politiniu (kartu ir
kultūriniu) požiūriu estų ir latvių santykiai su vietiniais
vokiečiais buvo ne tokie pat, kaip Mažosios Lietuvos
lietuvių su vokiečiais. Latvijos ir Estijos vokiečiai ir
patys buvo Rusijos imperijos pavaldiniai (kartais gana
lojalūs estams ir latviams). Jie galėjo pritarti daugeliui
estų ar latvių nacionalinių siekių. O lietuviai labai
sunkiai kovojo už savo etninį išskirtinumą su Vokietijos
administracija. Mažojoje Lietuvoje buvo gana paradoksali
padėtis. Viena vertus, būtent vokiečiai pirmieji pradėjo
rinkti lietuvių folklorą, liaudies drabužius ir kitus meno
dirbinius, skatino tautinių kostiumų atsiradimą bei
dėvėjimą. (Šios krypties veiklą rėmė ne tik žymūs vokiečių
kultūros veikėjai, bet ir labai aukšti oficialiosios
valdžios sluoksniai.) Tačiau, antra vertus, kultūrinei
veiklai buvo efektyviai trukdoma peraugti į politinius
siekius. Domėjimasis folkloru ar liaudies menu kurį laiką
(iki pat amžių sandūros) ir patiems lietuviams neatrodė
labai svarbus ir perspektyvus. Galbūt tuo ir būtų galima
paaiškinti, kodėl dainų šventės Mažojoje Lietuvoje
prasidėjo vėliau negu Estijoje ir Latvijoje; faktiškai tik
tada, kai analogiškų kultūrinių judėjimų pradmenys pasirodė
Didžiojoje Lietuvoje. Kaskart sunkėjant kultūrinės veiklos
sąlygoms, šio krašto šviesuolių entuziazmas ėmė blėsti.
- Didžiojoje Lietuvoje ima tuo tarpu rastis atbundančios
tautos požymių. Čia imta rengti slaptieji vakarai, kuriuose
dainuota, šokta ir vaidinta. Labai aktyvi buvo knygnešių
(žmonių, savo noru rizikavusių ir nešusių į Lietuvą
lietuviškas knygas, spausdintas Prūsijoje) veikla, gausiai
organizuotos slaptosios mokyklos (tai nelegalios mokyklos,
veikusios Lietuvoje spaudos draudimo laikotarpiu
18641904), kuriose buvo mokoma skaityti lotynų rašmenimis.
- XX a. pradžioje, 1904 m. panaikinus spaudos draudimą,
nacionalinė lietuvių kultūra ėmė atsigauti. Prie bažnyčių
ir atskirai ėmė kurtis chorai, įvairios draugijos. Brendo
terpė, iš kurios vėliau galėjo atsirasti visuotinio
dainavimo ir šokimo tradicija.
- Vis dėlto pirmoji Lietuvos Dainų diena buvo surengta
tik 1924 m., t.y. po 6 metų nuo Lietuvos valstybės pirmojo
atkūrimo. Dainų diena įvyko Kaune (Lietuvos sostinė Vilnius
ir jo kraštas tuo metu buvo okupuotas Lenkijos). Jos
iniciatorius buvo muzikas Juozas Žilevičius. Jis, ištyręs
ir aprašęs estų bei latvių dainos ir šokio šventimo
tradiciją, ėmė organizuoti specialius kursus Lietuvos
muzikos mokytojams, registravo chorus ir jų atliekamą
repertuarą, Pasirodė, kad daugelis chorų dainavo tas pačias
dainas, tad buvo sudaryta muzikų komisija, kuri rūpinosi,
kad chorai tinkamai paruoštų repertuarą.
- Pirmojoje Dainų dienoje dalyvavo 77 chorai, iš viso
apie 3000 dainininkų. Atliktos 34 dainos, iš jų 21
harmonizuota liaudies daina ir 13 originalių. Chorams
akompanavo jungtinis dūdų orkestras.
- Jau pirmoji Dainų diena buvo apgaubta įvairiais
ceremonialais, o šventės emblema simbolizavo šešerius
Nepriklausomybės metus.
- Antroji Dainų šventė įvyko 1928 m. taip pat Kaune ir
buvo skirta Lietuvos Nepriklausomybės 10-mečiui. Joje
dalyvavo apie 6000 dainininkų, buvo atlikta 21 daina, iš
kurių 13 liaudies dainos, 1 giesmė choralas ir 7
originalūs kūriniai. Dalyvavo ir 250 moksleivių, kurie
atliko masinius gimnastikos pratimus.
- Trečioji Lietuvos dainų šventė, skirta Vytauto Didžiojo
garbei, įvyko 1930 m. birželio mėn. Joje taip pat dalyvavo
6000 dainininkų. Buvo atlikta 24 kūriniai viena psalmė,
šeši originalūs kūriniai ir harmonizuotos liaudies dainos.
- Iš šių trijų švenčių aiškiai matyti, kaip buvo
formuojamas repertuaras: daugiausia dainuota harmonizuotų
liaudies dainų, antroje vietoje autorinė kūryba,
reikalaujanti atitinkamo dainininkų ir vadovų pasirengimo.
- Pirmąja šokių švente laikoma 1937 m. birželio mėnesį
Kaune Jaunosios Lietuvos organizacijos surengta šventė,
kurioje 448 šokėjai, atrinkti iš įvairių Lietuvos vietovių,
pagal bendrą aikštės brėžinį pašoko keletą tautinių šokių.
- Taip Lietuvoje formavosi dainų ir šokių šventės
tradicija. Nors po trečiosios Dainų šventės 1930 m. Dainų
švenčių nevyko, bet chorinis judėjimas nesustojo. Miestai,
rajonai, įvairios draugijos, sąjungos rengė Dainų šventes;
skelbė kūrinių chorams konkursus, chorų varžybas,
organizavo koncertus, eitynes. Pasirodydavo jungtiniai
vyrų, vaikų chorai, skudutininkų ansambliai, pučiamųjų
orkestrai, šokėjai (kompozicijas atlikdavo maždaug 500
šokėjų). 1939 m. Šaulių sąjunga surengė Dainų šventę, kuri
vyko Kaune, Dainų slėnyje.
- Maždaug 1939 m. Lietuvos švietimo ministerijos Kultūros
reikalų departamentas nusprendė, kad dainų ir šokių
šventimo judėjimui būtina suteikti organizuotą valstybinį
pobūdį. Netgi buvo parengtas Dainų švenčių įstatymo
projektas, nurodantis švenčių periodiškumą ir apimtis:
rajoninės Dainų šventės būtų rengiamos kasmet, visuotinės
kas penkeri metai. Artimiausia šventė buvo numatyta
surengti 1943 metais (1938 m. buvo išleista 38 kūrinių
repertuaro knyga, kurioje atspausdinti ir Lietuvos,
Latvijos bei Estijos himnai). Tačiau, kaip žinoma, 1941
metais Lietuva pakliuvo į Antrojo pasaulinio karo verpetus
ir šalis vėl buvo okupuota, šįkart Vokietijos.
- Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui Lietuva, kaip ir
Latvija bei Estija, pateko į Sovietų Sąjungos sudėtį.
Šalyje prasidėjo represijos, tūkstančiai tūkstančių
valstybės, kultūros, meno veikėjų, inteligentų,
pasiturinčių valstiečių buvo ištremti į Sibirą, kur
daugelis jų dėl nepakeliamų klimatinių sąlygų ir darbo
konclageriuose žuvo. Lietuvoje kilo karinis pasipriešinimas
tūkstančiai jaunuolių išėjo į miškus kovoti prieš
sovietinę okupaciją.
- Vis dėlto, nepaisant visų politinių ir socialinių
kataklizmų, tuomet užgriuvusių Lietuvą, 1946 metais vėl
atgaivinta dainų šventės tradicija. Renginyje dalyvavo apie
12 tūkstančių dainininkų. Nuo 1950 metų dainų ir šokių
šventės renginiai buvo organizuojami periodiškai kas 5-eri
metai. Dalyvių skaičius augo maždaug iki 3035
tūkstančių. Dainų ir šokių šventės tradicijai, kaip ir
kitiems menams, galiojo sovietinės estetikos ir politikos
dogma Lietuvos menas turėjo būti tautinės formos, bet
socialistinio turinio. Dainų ir šokių šventės tradiciją
slėgė griežta ideologinė kontrolė renginių repertuaras,
atributika ir simbolika turėjo būti pripildyta Sovietų
Sąjungą ir Komunistų partiją šlovinančių kūrinių bei
ženklų. Bet čia pradėjo funkcionuoti prigimtinė, iš seno
įvaldyta ir šiai tradicijai būdinga slapto, neoficialaus
kultūrinio pasipriešinimo funkcija vis dėlto dauguma
kūrinių buvo lietuviški, į renginius suvažiuodavo
lietuviai, po renginių įvykdavo masiniai dainavimai gatvėse
dainų ir šokių renginiai buvo suvokiami kaip tautinės
tapatybės patvirtinimas. Faktiškai Dainų šventė visada
siekė pristatyti tautą kaip brandžią ir sutelktą bendriją,
turinčią turtingą praeitį ir vertą ateities.
- Kultūros ir meno veikėjai stengėsi, kad mėgėjų meno
kolektyvų meistriškumas augtų. Taip pat siekė sukurti šiems
renginiams materialinę bazę. Subrendus naujam sceniniam
žanrui, jis būdavo įtraukiamas į renginių struktūrą.
- Nuo 1950 metų Dainų šventę papildė Šokių diena. Tai
buvo savarankiškas didžiulis renginys, masinių šokių
kompozicijų atlikimas Žalgirio stadione.
- Nuo tų pačių 1950 metų Vilniuje tomis dienomis, kai
vyksta Dainų šventė, atidaromos ir pačios didžiausios,
visos šalies liaudies dailininkų bei amatininkų kūrybą
aprėpiančios liaudies meno parodos. Tokių parodų tradicija
tęsiasi nuo 1907 metų (pirmoji lietuvių dailės paroda).
Svarbiausios liaudies dailės parodos sutapatinimas su
nacionaline dainų ir šokių šventės tradicija buvo labai
logiškas, nes ir mažesnes, įžangines regionines šventes bei
kitus panašius renginius dažnai natūraliai lydi liaudies
amatininkų parodos, konkursai bei mugės. Visų sričių
liaudies kūrybos sutelkimas vienai, didžiausiai šventei
atitinka Lietuvoje vis dar ganėtinai stiprius kaimo
bendruomenės papročius, tradicinės etninės kultūros
sinkretiškumą.
- Nuo 1955 metų pradėtas leisti laikraštis Skambėk,
daina, pasirodantis Dainų šventės Vilniuje metu.
Laikraštis skirtas mėgėjų meno kolektyvų veiklai ir
renginių eigai atspindėti. Iki šiol yra išleista 53
numeriai.
- Nuo 1924 metų Dainų šventės proga išleidžiami bukletai
ar knygos, kuriuose pateikiama visa faktografija,
pristatomi vyriausieji dirigentai, vadovai ir pan.
- Po 1955 ir 1985 metų švenčių išleisti albumai.
- 1960 metais pagal estų architektų projektą buvo
pastatyta estrada Dainų dienos renginiui Vingio parke.
- 1970 m. buvo rekonstruota Kalnų parko aikštė. Tais
pačiais metais į Dainų šventės struktūrą kaip savarankiškas
renginys buvo įtrauktas naujai subrendusių sceninių
liaudies dainų ir šokių ansamblių pasirodymas, pavadintas
Ansamblių vakaru.
- 1980 m. pirmą kartą Vingio parko estradoje grojo
jungtinis pučiamųjų orkestras beveik 3 tūkstančiai
muzikantų.
- Iš dainų ir šokių šventės tradicijos išaugo ir
Moksleivių dainų šventė, pradėta periodiškai rengti kaip
savarankiškas renginys nuo 1964 metų.
- Dainų ir šokių šventės tradiciją kaip nacionalinį
kultūrinis paveldą išsivežė inteligentija, kuri po
Antrojo pasaulinio karo pasitraukė į Vakarus. Lietuvių
bendruomenės, įsikūrusios JAV, Kanadoje, Australijoje ir
kitose valstybėse, nuo 1956 metų reguliariai pradėjo rengti
dainų ir šokių šventes užsienyje.
- 1990 metais vykusios Dainų šventės atmosfera
kardinaliai skyrėsi nuo sovietinių laikų renginių:
nesijautė policijos ir saugumo rankos, Vilniuje tvyrojo
laisvės ir atviro džiaugsmo atmosfera, nors politinė
situacija vis dar buvo labai įtempta. Dėl Rusijos blokados
į šią šventę dar negalėjo atvykti Lietuvos išeivijos
atstovai, bet buvo surengtas Tautinis vakaras Sereikiškių
parke, kuriame dainavo gausūs folkloro ansambliai.
Autentiškų folkloro ansamblių sąjūdis Lietuvoje prasidėjo
78 dešimtmetį. Jų veikla suvaidino didžiulį vaidmenį
paskutiniajame nacionalinio išsivadavimo judėjime. Dalies
folkloro ansamblių atsiradimas buvo susijęs ir su
pasipriešinimu dainų ir šokių kolektyvų ir jų repertuaro
pernelyg didelei reglamentacijai, pernelyg dideliam
sovietinės ideologijos krūviui. 1985 metai turbūt ta
riba, kai Dainų šventėje dalyvavo daugiausia dalyvių
(38.856), bet, kaip niekad, ji buvo itin politizuota ir
prižiūrima. Kaip alternatyva tokiam liaudies dainos
pažabojimui ir atsirado folkloro sąjūdis. Reikia tik
pabrėžti, kad jau 1990 metais, Lietuvai vėl tapus
nepriklausoma valstybe, folkloro sąjūdis natūraliai
įsiliejo į Dainų šventę ir tapo pirmąja jos diena,
istoriniu požiūriu, natūraliai žiūrovą vedančia nuo
archajiškos lietuvių liaudies dainos, šokio ir tradicijų
iki harmonizuotų, stilizuotų ir originalių sudėtingų
kūrinių, kurie atliekami paskutinę renginių dieną Vingio
parke.
- Į 1994 metų pasaulio lietuvių dainų šventę jau įsijungė
lietuvių išeivija iš JAV, Kanados, Australijos, Vokietijos
ir kt., Rusijos (tremtinių chorai), Latvijos, Lenkijos,
Ukrainos lietuviai.
- Kaip jau minėta, šiuo metu dainų ir šokių šventę sudaro
6 pagrindiniai renginiai ir daugybė papildomų. Akivaizdžiai
matyti, kad ši tradicija yra gyvybinga ir turi potencijos
tiek įtraukti į savo struktūrą naujai subręstančius mėgėjų
meno reiškinius, tiek kelti programų atlikimo meistriškumą.
-
- Dainų šventės renginiai ir visos prieš juos vykstančios
mažesnio mastelio regioninės šventės, konkursai, peržiūros
buvo ir tebėra svarbiausi renginiai, kuriuose vilkima
tautiniu kostiumu. Specialiai pasisiūtais tautiniais
kostiumais pirmosios apsivilko choristės 1900 metais
vienoje iš pirmųjų, dar ne visą šalį, o tik nedidelį
regioną subūrusioje Dainų šventėje (Vydūno vadovaujamos
Tilžės lietuvių giedotojų draugijos choristės). Tautiniais
kostiumais vilkėjo ir pirmosios nacionalinės Dainų dienos
choristės (visos) 1924 metais. (Organizatoriai tautinių
kostiumų tik pageidavo, bet nereikalavo.)
- XX a. ketvirtajame dešimtmetyje, kai pradėjo gana
sparčiai plėtotis tautiniai šokiai ir šokių šventės, pirmą
kartą iškilo būtinybė siūdintis ne tik moteriškus, bet ir
vyriškus tautinius kostiumus (iki tol pastarieji beveik
nenaudoti). Taigi šokių šventės tapo svarbiausiu veiksniu,
formuojančiu vyriško tautinio sceninio kostiumo išvaizdą.
- Po Antrojo pasaulinio karo okupacijos sąlygomis
išlikusių Dainų švenčių reikšmė tautinio kostiumo raidai
ypač padidėjo. (Nes buvo sunaikintos tokios svarbios
sferos, kaip įvairios patriotinės pakraipos draugijos, buvo
uždrausta arba stipriai apribota bažnytinių brolijų veikla,
iškilmingos procesijos ir pan. Anksčiau visi tie veikėjai
buvo vieni svarbiausių tautinio kostiumo vilkėtojų ir
propaguotojų.) Tautinius kostiumus nacionalinių Dainų
švenčių programoms pradėjo projektuoti dailininkai
scenografai. Drabužių stilių imta glaudžiai sieti su
naujomis muzikos, liaudies šokio interpretacijomis.
- Dainų švenčių judėjimas iki šiol tebėra vienu iš
svarbiausių lietuvių tautinio kostiumo raidos veiksnių.
Pavyzdžiui, per paskutinįjį dešimtmetį, autentiškam
folklorui tapus labai populiariu, daug pastangų dedama ir
autentiškiems liaudies kostiumams rekonstruoti.
-
- Nacionaliniai dainų ir šokių šventės renginiai
Lietuvoje organizuojami kas ketveri metai. Prielaida jiems
suburti kultūros prasme aktyvi visuomenė, gausus ir
gyvybingas mėgėjų meno kolektyvų tinklas visoje šalyje.
- Kiekvieną kartą, rengiantis šventei, organizacinis
komitetas iš naujo suformuoja visų renginių repertuarą, į
kurį paprastai įtraukiama nuolat šiose šventėse atliekami
kūriniai iš vadinamojo aukso fondo (tai pačios
populiariausios harmonizuotos liaudies dainos, senos
patriotinės dainos, mėgstamiausi profesionalų kompozitorių
sukurti kūriniai, tvirtai prigijusios sceninės liaudies
šokio kompozicijos ir t.t.) bei geriausi šiuolaikinių
autorių kūriniai (nuolat skelbiami konkursai naujiems
kūriniams įsigyti).
- Atskirų dienų programoms parengti skelbiami scenarijų
konkursai.
- Suformavus repertuarą, jis centralizuotai parengiamas
ir išleidžiamas atskirais leidiniais.
- Pretenduojantys dalyvauti Pasaulio lietuvių dainų
šventėje meno kolektyvai pradeda šį repertuarą rengti.
Vadovams organizuojami mokomieji seminarai. Prieš šventę
įvyksta peržiūros, ir atrenkami geriausiai repertuarą
parengusieji (vidutiniškai 30.000 dalyvių).
- Šventės dienomis aktyviai pradeda dirbti įvairios
organizacinės ir aptarnaujančios tarnybos, reikalingos
maždaug 30-ies tūkstančių dalyvių apsigyvenimui, buities ir
kitokiems reikalams sutvarkyti. Lietuvos sostinė Vilnius
paprastai jau būna pasirengusi svečius priimti.
- Kad jungtiniai kolektyvai būtų pasirengę drauge atlikti
numatytas programas, kelias dienas prieš šventinius
renginius repetuojama.
- Prasideda šventiniai renginiai. Iš jų pagrindiniai:
- Folkloro diena
- Nacionalinės liaudies meno parodos atidarymas
- Ansamblių vakaras
- Šokių diena
- Dainų diena.
- Papildomi renginiai:
- Eitynės
- Kanklių vakaras, pramoginės ar simfoninės muzikos
koncertas, pučiamųjų orkestrų žygiuotės miesto aikštėse ir
gatvėse ir pan.
- Ceremonialai Rasų kapinėse ir Antakalnio memoriale
žymiems valstybės, kultūros ir meno veikėjams atminti
- Chorų konkursų baigiamasis turas
- Iškilmingas organizacinio komiteto ir kolektyvų vadovų
priėmimas prezidentūroje ir šventės regalijų įteikimas
- Dalyvavimas Valstybės dienos oficialiuose renginiuose.
- Prieš Dainų šventę išleidžiama proginė knyga, skirta
mėgėjų meno kolektyvams apibūdinti ir visai Dainų šventės
renginių faktografijai pateikti. Šventės metu išleidžiama
pora laikraščio Skambėk, daina numerių, kuriuose
apžvelgiama mėgėjų meno kolektyvų veikla per praeitus 4
metus, pristatomos programos, svečių kolektyvai ir t.t.
-
- Iš viso Dainų šventėje dalyvauja vidutiniškai 30
tūkstančių dalyvių. Amžiaus grupių požiūriu, tai vaikų,
moksleivių, jaunimo, suaugusiųjų ir vyresniojo amžiaus
žmonių kolektyvai. Lyties požiūriu, tai vyrai ir moterys.
Socialiniu požiūriu, Dainų šventėje dalyvauja visų
socialinių sluoksnių ir mažesnių grupių atstovai. Tautybės
požiūriu, renginiuose dalyvauja ne tik lietuviai, bet ir
Lietuvos mažumų lenkų, rusų, baltarusių meno mėgėjų
kolektyvai bei svečiai iš Latvijos, Estijos ir kitų
kaimyninių šalių.
- Folkloro dienoje dalyvauja apie 200 kolektyvų, apie
4000 dalyvių.
- Nacionalinėje liaudies meno parodoje eksponuojama apie
500 kūrėjų 1500 dirbinių.
- Ansamblio vakare dalyvauja apie 3000 dalyvių.
- Šokių dienoje dalyvauja apie 250 kolektyvų, 9000
šokėjų.
- Dainų dienoje apie 400 chorų, tarp jų maždaug 149
mišrūs chorai, 99 moterų chorai, 40 vyrų chorų, 91 vaikų
choras, 70 jaunimo chorų, 84 pučiamųjų instrumentų
orkestrai. Iš viso apie 15 tūkstančių dalyvių.
-
- Dainų ir šokių šventimo tradicija gyvuoti gali tik dėl
to, kad nepaliaujamai turi savo pagrindą įvairius mėgėjų
meno kolektyvus. Mėgėjų meno kolektyvai nuo pat savo
atsiradimo pradžios kūrėsi savo noru, spontaniškai. Dažnai
tai priklausė nuo vieno ar kelių iniciatyvių žmonių, kurie
gebėjo kolektyvui vadovauti. Muzikos ar choreografijos
pagrindų jie dažniausiai būdavo išmokę Rusijos, Lenkijos
mokyklose, Nepriklausomos Lietuvos laikotarpiu ir
Lietuvoje. Sovietiniu laikotarpiu, atsižvelgiant į meno
mėgėjų poreikius, nuo 1971 metų įvairių žanrų specialistai,
orientuoti vadovavimui mėgėjų meno kolektyvams, rengiami
Klaipėdos universitete (tuomet Lietuvos konservatorijos
Klaipėdos fakultetai). Taigi dalyvavimas meno mėgėjų
veikloje yra savanoriškas, o galimybės šia veikla užsiimti
sudaromos organizuotai, valstybei ir savivaldybėms
rūpinantis, kad mokyklose, kultūros namuose ar kitose
įstaigose dirbtų reikiamo profilio specialistai.
- Pati dainų ir šokių šventės idėja perduodama iš kartos
į kartą, kaip minėta, ji netgi buvo išsivežta iš Lietuvos
valstybės teritorijos į įvairias užsienio šalis ir ten
pratęsta jaunesnių kartų.
- Su dainų ir šokių šventės tradicija suaugama nuo
vaikystės, dalyvaujant mėgėjų meno kolektyvų veikloje,
vietinėse šventėse, apžiūrose, konkursuose ir galiausiai
Pasaulio lietuvių dainų šventėje. Ši tradicija perduodama
šeimose (jei jų nariai dalyvauja ar yra dalyvavę mėgėjų
meno veikloje), mokyklose, kultūros įstaigose,
nevyriausybinėse organizacijose, savarankiškų (autonomiškų)
kolektyvų veikla.
- Tradicijos tęstinumui svarbu ne tik jos konkretūs
perteikėjai, bet ir jos priėmėja, vartotoja visa Lietuvos
visuomenė, išsauganti gyvą šio reiškinio poreikį.
- Prie tradicijos perdavimo, jos prestižo formavimo
nemažai prisideda ir žiniasklaida.
- Nuo 1945 metų buvo pradėta kurti institucinė struktūra,
reikalinga vietiniams ir valstybiniams dainų ir šokių
renginiams organizuoti. Tuo rūpinasi miestų ir rajonų
kultūros bei švietimo skyriai, valstybiniu mastu yra
įsteigtas Dainų šventės fondas, veikia Dainų šventės
būstinė, kaskart šventei parengti sudaromas organizacinis
komitetas, kuriam vadovauja aukšti valstybės pareigūnai.
- Tačiau Baltijos šalys, Estija, Latvija ir Lietuva, vėl
tapusios nepriklausomomis valstybėmis, išgyvena didžiules
ekonomines ir socialines permainas. Pereinant į rinkos
ekonomiką, kultūros ir meno sritis taip pat įtraukiama į
komercinius santykius. Viena vertus, atsiranda naujų
privačių meno mėgėjų studijų, įvairių būrelių, bet už
dalyvavimą juose, kartais netgi valstybinių institucijų
kolektyvuose, reikia mokėti tam tikrą mokestį, įdėti
investicijų įsigyjant tautinius kostiumus, instrumentus,
rengiantis koncertinėms kelionėms ir pan.. Tačiau Baltijos
šalių ekonomika dar nėra atkurta, nedarbo lygis siekia
maždaug 20 proc., klesti nelegali emigracija į
pasiturinčias Vakarų Europos šalis ir JAV, daugelio šeimų
pragyvenimo lygis vos siekia minimumą. Sunki ekonominė ir
socialinė valstybių piliečių būklė tampa didele kliūtimi
užsiimti kultūrine ir meno mėgėjų veikla.
- Dėl nestabilios ekonominės valstybės būklės lėšų
trūkumas jaučiamas ir organizuojant Pasaulio lietuvių dainų
šventę. Nors valstybė ją remia, nors ieškoma privačių
mecenatų ir rėmėjų, dalį materialinių išlaidų tenka
padengti patiems šventės dalyviams, o tai padaryti gali
toli gražu ne visi, tad finalinė šventė Vilniuje šiuo
požiūriu vis labiau apribojama.
- Kita vertus, Baltijos šalyse jaučiamas didžiulis iš
Vakarų valstybių ateinančios masinės komercinės kultūros
srauto poveikis. Globalizaciniai procesai, spartus
informacinės technologijos įvaldymas ir su tuo susijęs
individualaus akiračio išplėtimas daliai visuomenės, ypač
jaunimui daro niveliuojantį poveikį, ardo nacionalinio
imuniteto jausmą ir savų nacionalinių vertybių suvokimą.
Jeigu globalizaciniai procesai Baltijos šalyse ir toliau
plėtosis būtent šia linkme, nacionalinėms kultūroms, taip
pat ir dainų ir šokių šventės tradicijai gali iškilti
grėsmė sumenkti ir ilgainiui išnykti.
-
- Nacionalinė dainų ir šokių šventės tradicija yra
kultūros reiškinys, ypač vertingas istoriniu, kultūriniu,
estetiniu, socialiniu ir unikalumo požiūriais.
- Istoriniu požiūriu
nacionalinė dainų ir šokių
šventės tradicija vertinga dėl to, kad, užgimusi kartu su
mažųjų Europos tautų nacionalinio išsivadavimo sąjūdžiu XIX
a. antrojoje pusėje, štai jau beveik šimtą metų ji
egzistuoja, prisitaikydama prie įvairių istorinių
politinių aplinkybių, laisvės ir okupacijų sąlygomis. Ji
atspindi Baltijos šalių istorinį likimą, istorinės raidos
lūžius ir pertvarkas, kadangi visada, nuo pat atsiradimo,
buvo glaudžiai ideologiškai susijusi su išsivadavimo ir
tautinės vienybės siekiais. Nacionalinėje dainų ir šokių
šventės tradicijoje visada slypėjo stiprus, bet subtilios
kultūrinės formos ideologinis užtaisas. Nacionalinio
išsivadavimo sąjūdžio XIX a. pabaigoje XX a. pradžioje
laikotarpiu ši tradicija buvo viena iš svarbiausių tautų
budinimo priemonių; XX a. pirmojoje pusėje, atkūrus
nepriklausomą Lietuvos valstybę, nacionalinė dainų ir šokių
šventės tradicija buvo visuotinė tautų vienijimosi,
tautinio bendrumo ir pilietiškumo jausmo stiprintoja;
sovietinės okupacijos sąlygomis, ji, prisitaikiusi prie
istorinių aplinkybių, veikė kaip slapta, neoficiali
rezistencinė tradicija, padedanti tautai susiburti ir
išgyventi bendrumo jausmą; Lietuvai atkūrus
nepriklausomybę, ši tradicija, vėl funkcionuodama laisvės
sąlygomis, politiniu požiūriu turi galimybių visavertiškai
skleistis.
- Taigi istoriniu požiūriu nacionalinė dainų ir šokių
šventės tradicija yra vertinga Lietuvos kelio į
išsivadavimą liudytoja, verta būti kultūrinių istorinių
tyrinėjimų objektu.
- Kultūriniu požiūriu
nacionalinė dainų ir šokių
šventės tradicija yra vertinga ir kaip kultūros istoriją
atspindintis reiškinys, ir kaip aktyvi tebesiplėtojančios
kultūros dalis.
- Šios tradicijos ištakos Lietuvos agrarinės visuomenės
vietinių bendruomenių senoviškoje kolektyvinėje gyvensenoje
ir papročiuose. Visų pirma turimas omeny liaudies dainų
kolektyvinis dainavimas dirbant ypač svarbius darbus per
šienapjūtę, rugiapjūtę, linų rovimą, per talkas ar minint
svarbiausius žmogaus gyvenimo įvykius (vestuvėse,
krikštynose), vakarėliuose šventadieniais ir pan.
Kolektyvinio dainavimo tradiciją papildo liaudies šokiai,
šokti šventėse, vakarėliuose, po talkų, ir ansamblinis
muzikavimas.
- Kultūriniu požiūriu nacionalinė dainų ir šokių šventės
tradicija tapo pagrindiniu tiltu, padėjusiu archajiškos,
agrarinės gyvensenos nulemtoms kultūros raiškos formoms
pereiti į modernesnes, besiorientuojančias į Vakarų
Europoje išsivysčiusias formas (muzikoje besiremiančios
klasikine harmonija, šokyje romantiškuoju baletu),
kuriose jau daug didesnį vaidmenį pradėjo vaidinti
individualus kūrėjas. Šios tradicijos dėka archajiškieji
liaudies kultūros klodai buvo panaudojami nacionalinei
profesinei kultūrai kurti ir sudaromos sąlygos liaudžiai
tame kūrime dalyvauti. Įsitvirtinus nacionalinei dainų ir
šokių šventės tradicijai, atsirado galingas akstinas kurtis
ir funkcionuoti chorams, harmonizuoti liaudies dainas,
tyrinėti liaudies šokio tradicijas ir atgaivinti liaudies
šokius, pritaikytus scenai ir didelėms aikštėms, pagaliau
atsirado akstinas modifikuoti tautinius muzikos
instrumentus, burti didesnius, pajėgesnius liaudies muzikos
ansamblius, kurtis apskritai naujiems sceninio meno
žanrams, kaip kad minėtieji liaudies dainų ir šokių
ansambliai.
- Šios tradicijos pagrindu nacionalinė Lietuvos kultūra
praturtėjo naujomis mėgėjiškos ir profesinės kultūros
formomis.
- Ši tradicija yra ir vienas iš pagrindinių visuotinių
būdų vaikų ir jaunimo kultūriniam ugdymui.
- Nacionalinę dainų ir šokių šventės tradiciją
apibūdinant estetiniu požiūriu, reikėtų išskirti du
šios tradicijos reiškimosi aspektus: 1) menine vertybe
laikant pavienį kūrinį kaip tokį; 2) menine vertybe laikant
kiekvieną kartą konkrečiai vykstantį koncertą, didžiulių
jungtinių kolektyvų atlikimo meistriškumą, koncertų
režisūros, scenografijos kokybę, ypatumus ir pan.
- Pirmuoju aspektu vertinant, visuotinai yra
pripažįstama, kad Dainų šventėms per visą jų istoriją yra
sukurta arba pritaikyta labai vertingų kūrinių: tiek dainų,
tiek šokių, tiek instrumentinės muzikos.
- Antruoju aspektu vertinant, atskirų (dainų, šokių,
folkloro, dainų ir šokių ansamblių) jungtinių kolektyvų
koncertai ir jų visuma nacionalinių renginių metu įgyja
savarankišką estetinę vertę.
- Socialiniu požiūriu dainų ir šokių šventės
tradicija yra labai vertingas visuomenę kolektyvinio
bendrumo pagrindu telkiantis, tautinį identitetą
stiprinantis ir pasauliui atvirą, harmoningą ir humanistinę
pasaulėjautą formuojantis veiksnys. Dainų šventės dalyviai
apima Lietuvoje egzistuojančius socialinius sluoksnius,
vyrus ir moteris, vaikus, jaunimą, suaugusiuosius ir
vyresniojo amžiaus žmones, lietuvius iš viso pasaulio ir
šalies teritorijoje gyvenančias tautines mažumas.
- Dainų ir šokių šventės tradicijos pagrindu į bendrą
vienetą jungiamos ne tik pavienės tautos, bet ir tautų
bendrijos, šiuo konkrečiu atveju nepriklausomybę po
sovietinės okupacijos atkūręs Baltijos šalių Estijos,
Latvijos ir Lietuvos regionas.
- Unikalumo požiūriu
nacionalinė dainų ir šokių
šventės tradicija trijose Baltijos šalyse Estijoje,
Latvijoje ir Lietuvoje savo kultūrine forma neturi
atitikmens ir yra itin vertingas kultūrinis ir visuomeninis
reiškinys pasaulinės kultūros kontekste.
- Be tradicinių dainų ir šokių švenčių, Estija, Latvija
ir Lietuva rengia bendras studentų dainų ir šokių šventes Gaudeamus
ir tarptautinį folkloro festivalį Baltica, tačiau šie
renginiai yra palyginti neseni, kur kas mažesnio masto,
apriboti arba amžiaus, arba kultūros išraiškos formos ir
jokiu būdu neprilygsta nacionalinei Dainų šventei.