-
Lietuvos kulinarinis
paveldas
Žemaičių Šventų Velykų valgiai
-
-
Karališki Šventų Velykų pietūs
Štai kaip XVI a. pr. metraštininkai aprašė
Lietuvos valdovų Šventų Velykų pietus:
Ant Lietuvos Didžiojo kunigaikščio ir Lenkijos
karaliaus Žygimanto Senojo Kazimieraičio Jogailaičio
(15061548) bei jo brolio Valdislovo, kuris tuo metu
buvo Čekijos ir Vengrijos karalius, Šventų Velykų
stalo buvo dedamas keptas įdarytas avinėlis,
simbolizuojantis Dievo avinėlį. Jį pagal tų laikų
etiketą valgyti galėdavo tik damos, aukščiausi
pasaulietiniai ir dvasininkijos asmenys.
Ant kiekvieno stalo kampo būdavo po vieną elnią,
paauksuotais ragais ir įdarytą kepta paukštiena. Jie
simbolizavo garbinamus keturis metų laikus. Čia pat
ant stalo būdavo patiekiama dvyliką keptų šernų,
įdarytų keptais paršiukais, kumpiais ir dešromis.
Jie simbolizuodavo dvyliką mėnesių.
Aplink šiuos fantastiškus patiekalus būdavo
sudėlioti 365 ragaišiai, grybais, kiaušiniais ir
kopūstais įdaryti žemaitiški pyragai, paskui mozūrai
(saldūs pyragai), žemaitiški papločiai, papuošti
meduje mirkytais džiovintais vaisiais. Už jų
stovėdavo tiek pat putnių minkštų bobų, papuoštų
kalėdiniais ornamentais ir užrašais.
Dvylika kibiro dydžio sidabrinių paauksuotų statinių
su vynu vaizduodavo dvyliką mėnesių, 52 mažesnės
sidabrinės statinaitės, sklidinos Italijos,
Ispanijos ir Kipro vyno atitinkamai simbolizavo 52
metų savaites. 365 buteliai su Vengrijos Tokajumi
rodė dienų skaičių metuose. Tarnams valdovai prieš
šventės nurodydavo patiekti ir 8760 kvortų midaus,
kurios rodė valandų skaičių metuose.
Žemaičių bajorų pirmosios Šventų
Velykų dienos (Ugnies dienos) stalas
Literatūroje randame aprašytus tokius XIX a.
yra aprašyti tokie Šiaurės Žemaitijos bajorų
(konkrečiai Kėklių) Šventų Velykų papročiai:
Sulaukus sekmadienio ryto, apie bažnyčią eidavo
Prisikėlimo procesija, kurioje grodavo kaimo
muzikantai. Priešinga kryptimi seniau dažnai eidavo
triukšmingi persirengėliai (žydai). Jie trukdydavo
procesijai, todėl gaudavo gerai į kailį ir per
kramę. Kad mažiau skaudėtų, persirengėliai būdavo
iš anksto pasidarę šiaudines arba pakulų kupras,
užsidėję pakulų prikimštas kepures. Tą sekmadienį
žemaičiai į bažnyčią nešdavo pašventinti Velykų
pyragus bobas.
Parėjusieji iš bažnyčios namo, pasveikindavo su
šventėmis namiškius. Po to kartu su visa šeima
sėsdavo prie šventinio stalo. Pirmąją Velykų dieną į
svečius, niekas nevaikščiodavo, kiaušinių
neritinėdavo ir juos daužydami (margindami)
nesirungdavo. Per pirmąją Šventų Velykų dieną ant
stalo dėdavo iš bažnyčios parsineštą pašventintą
Velykų bobą, jau rudenį būtent šiam šventiniam
stalui paruoštą garsųjį žemaitiškai rūkytą ir gerai
subrandintą avienos kumpį (vėliau, kai buvo
pamirštas šis autentiškas sakralinis avienos valgis,
ant Velykų stalo atsirado veršienos kumpis).
Bajorams, dvarininkams, klebonams, be viso to, kas
minėta, dar patiekdavo įdarytą keptą ėriuką. Ėriuko
galva būdavo įdaryta svieste su džiūvėsėliais ir
prieskoninėmis žolelėmis keptomis smegenėlėmis, o
pats ėriukas būdavo įdaromas malta aviena, išmaišyta
su kiaušinių tryniais, džiūvėsėliais ir pagardinta
cinamonais, muskatų riešutais, pipirais bei
čiobreliais.
Būtinai ant stalo būdavo dedami įvairiausiai rūkyti,
virti, sūdyti, kvapiomis žolelėmis prieskoniuoti
lašiniai: sniego baltumo lašiniai su raudonos
mėsytės tarpsluoksniais, rusva traškia odele ir
gardaus rūkymo dūmelio aromatu, dvelkiančiu
kadagiais; sūdyti balti kaip gulbės; virti
gintariniai (dažyti svogūnų lukštais) minkštučiai su
raudonos mėsytės tarpsluoksniais, virti aitrūs su
įvairiausiais prieksoniais. Šiandien apie tokius
dalykus mažai kas yra net ir girdėjęs.
Atskirų padažų prie šių mėsos patiekalų neruošdavo,
tačiau krienų būdavo apsčiai: baltieji aitrūs, nuo
kurių kvapo ašaros bėgdavo, o įsidėjus burnon net
amą atimdavo; raudonieji, dažyti burokėlių sunka;
rūgštoki su trintomis spanguolėmis; švelnesni su
grietine; salsvi aksominio skonio su virta obuolių
koše ir grietinėle, ypač mėgiami vaikelių.
Daug juokų per ašaras būdavo, kai vyresnieji vaikus
ar jaunimą mokindavo valgyti valgius su aitraisiais
krienais. Patyrusieji žinodavo, kad valgį pirma
reikia gerai sukramtyti ir tik po to dėtis į burną
krienų, tada jų aštrumas, deginimas dingdavo. O
kas pirma krienus arba su kąsniu juos burnon
įsidėdavo, tas pajusdavo visą krienų galią, ir
verkdavo, ir vos kvapą atgaudavo.
Ant šventinio stalo dar būdavo naminio sviesto
avinėlis, ragaišiai, bandos, žemaitiški
kiaušiniais, kopūstais arba grybais įdaryti pyragai,
dažyti ir įvairiausiais raštais išmarginti
kiaušiniai margučiai.
Beje, Velykos vadinamos ne nuo rusiškai baltarusiško
žodžio velikij, kaip aiškina kai kurie
kalbininkai, rusai, kaip ir pravoslavai
baltarusiai, savo Velykas vadina pascha, ir juolab
ne nuo aukštaitiško žodžio vėlė, o nuo žemaitiško
(teisingiau kėkliško) žodžio velkinis pirmasis
pavasarinis kiaušinis.
Žemaičiai, pirmieji iš savo protėvynės į Europą
atsinešę prijaukintus ir naminiais tapusius
vištinius paukščius, vieninteliai išlaikė
archaiškiausią pirmojo kiaušinio šventinimo ritualą,
per Velykas kiaušinį nudažo svogūnų lukštais ir 3
minutėm užkasa į skruzdėlyną. Skruzdės šį svetimkūnį
taip išėsdina savo rūgštimi, kad joks dailininkas
neprilygs. Šiuos velkinius žemaičiai didesniam
derliui gauti ketvirąją Velykų (Didžiojo Lado) dieną
įkasdavo savo žemės sklypų kampuose, vėliau
pašventintus velkinius šeimos ir galvijų gausinimu
palikdavo dėjimui į statomo numo, tvarto, klėtės ar
kitokio trobesio kampus.
Ant bajorų ir dvarininkų šventinio velykų stalo
būdavo karčiųjų ir saldžiųjų trauktinių, antpilų,
vynų, gražiame grafine puikuodavosi ratafija.
Klebonai būtinai vaišindavosi kagoru ir krupniku,
valstiečiai jau iš anksto pasigamintu midumi ir
alumi. Tiek pasiturinčių, tiek ir neturtingų
žemaičių stalai būdavo apkrauti įvairiausių girų
ąsočiais. Žemaitijoje labiausiai būdavo mėgiama
tekšių, laukinių kriaušaičių, obuolių, bruknių,
spanguolių gira. Valstiečiai užsigerdavo ruginės
juodos duonos, kmynų gira. Dažnas turėdavo
pasigaminęs įvairiausių uogų ir vaisių gaivų, sočių,
kurias ypatingai mėgdavo vaikai.
Valgymas prasidėdavo ritualiniu kiaušinių daužymu,
kieno kiaušinis stipriausias, tas šiais metais bus
laimingiausias, tam geriausiai seksis. Laimingasis
tą kiaušinį turėdavo laikyti iki kitų Velykų. Prieš
pradedant valgyti šeimos galva turėdavo vieną
kiaušinį supjaustyti į tiek dalių, kiek būdavo
valgytojų ir kiekvienam duodavo po tą kiaušinio
dalelę suvalgyti. Kiaušiniai būdavo valgomi su
krienais, išmaišytais su kietais virtais kiaušinių
tryniais ir grietine.
Pirmąją Velykų dieną Žemaitijoje be būtino reikalo
nebūdavo galima ne tik svečiuotis, bet ir išeiti į
kiemą, nes pirmoji Velykų diena buvo vadinama Ugnies
diena, tad visi privalėdavo būti namuose, palei
židinį, vėliau krosnį, saugodami ir laikas nuo
laiko net iki pirmųjų gaidžių kurstydami ugnelę.
Beje, tą dieną nebuvo galima daug judėti,
vaikščioti, net vaikeliams būdavo draudžiama
išdykauti, kad šie netyčia neužgesintų ugnies.
Tačiau pasakų, ypač stebuklinių, pasakoti
sutūpusiems apie ugnelę, būdavo privalu. Beje, tą
dieną suvalgytų margučių lukštus būdavo būtina
sudeginti ugnyje, kad vištos daugiau ir geriau dėtų.
Vaikai irgi ilgai neidavo gulti, visi laukdavo
sutemų, tada, kai vakarieniaujant bus raikoma ir
dalijama pašventinta Velykų boba. Ji būdavo duodama
su specialiai šiai progai virta skystoka vyšnių
uogiene.
Savaime suprantama, kad žemaičių stalai būdavo
yptingai gražiai puošiami žalumynais (bruknienojais,
pataisais, samanomis) ir iš jų padarytais
ornamentais, o jei Velykos būdavo šiltos, tai ir
kitokiais jau išdygusiais žalumynais. Stalui puošti
specialiai būdavo išsklaidinamos (išsprogdinamos)
beržų arba verbų (kačiukų) šakelės, o Šventų
Velykų kiaušinius margučius dėdavo į išdaigintus
javų želmenis.
Aukštaitijoje per Šventąsias Velykas garbindavo
vėles
Tuo tarpu Aukštaitijoje seniau per Velykas eidavę į
kapines savo artimų mirusiųjų lankyti ir dėdavę ant
jų kapų kiaušinių.
Po vakarienės nenukraustydavo stalo, arba palikdavo
bent kokio maisto mirusiems. Velykų metas tai
susitikimas ir atsisveikinimas su artimųjų vėlėmis
(buvo manoma, kad vėlės lankosi šventintose
vietose). Aukštaičiai tikėjo, kad vėlės išeina visai
vasarai į atgimstančią gamtą. J. Basanavičius rašė:
Po numirimo kožnasis dar iki žaliojo četvergo
saviškius lanko, ale po šitos dienos ant visados
atsisveikina. Aukštaičiai manė, kad po pirmo
pavasarinio Perkūno vėlės pasitraukia, dingsta iš
mūsų aplinkos.
Žemaitiškas antrosios Šventų Velykų dienos (Perkūno
dienos) stalas
Didžiosios linksmybės ir pramogos prasidėdavo
antrąją Velykų dieną, vadinamą Perkūno dieną.
Antrąją Šventų Velykų dieną bažnyčioje valgių
nešventindavo, užtat šventoriuje, o vėliau ir
kiemuose šaudydavo į dangų, kad padėtų Perkūnui
atbaidyti piktąsias dvasias.
Antrąją dieną, be aukščiau minėtų gėrybių, ant stalo
dar dėdavo šaltienos (košelienos), rūkytų dešrų,
žemaitiškai kraujuje su prieskoninėmis žolelėmis
brandintų ir rūkytų liežuvių. Tiesa, kitomis Velykų
dienomis lašinių ant stalo jau nebedėdavo.
Karštuoju patiekalu būdavo virta Velykų baltoji
kiaulienos dešra, gardinta česnakais, mairūnais ir
pipirais. Prie jos ir šaltienos būdavo duodami
aukščiau minėti krienai, kuriuos reikėdavo visus
paeiliui ragauti. Bulvių ant stalų Velykų, kaip ir
Kūčių bei Šventų Kalėdų dienomis, duoti nebuvo
priimta. Sočiau mėgstantieji mėsą valgydavo su
ragaišiais arba bandomis.
Perkūno dieną, sočiai pavalgę, galėdavo važiuoti
arba vaikščioti į svečius, dovanų nešdami savo
margintus kiaušinius. Svečiuose būdavo vaišinami,
retas atsisakydavo burnelės kitos šeimininkų
išskirtinės trauktinės arba antpilo. Svečiai girdavo
vaišes, grožėdavosi gražiai papuoštais stalais.
Pasigerti tą dieną būdavo ne tik didelė gėda, bet ir
nuodėmė.
Tuo tarpu vaikai eidavo kiaušiniauti, rodydavo ir
prieš kitus girdavosi savo surinktais margučiais.
Pasivaišinę, pasisvečiavę, ypač jaunimas ir vaikai
puldavo laukan ridinėti kiaušinių arba rungtis
daužydami (kuldajmi) margučius. Čia pasitaikydavo ir
apsukruolių, kurie margučių daužymo rungčiai būdavo
pasidarę medinių kiaušinių ir mėgindavo sukčiauti,
bet griežti teisėjai kaip mat apgaulę pastebėdavo.
Kiaušinių ridinėjimo varžybos vykdavo tam naudojant
specialiai padarytą lovelį. Visi stengdavosi
toliausiai nuridenti savo kiaušinį, nes tik taip
įmanoma būdavo tapti nugalėtoju Žemaičiai tikėjo,
kad ridenimo nugalėtojui šie metai bus tikrai
laimingi, kad jam viskas puikiai seksis. Būdavo
žaidžiama ir taip: kieno paridentas kiaušinis
paliečia kitą kiaušinį, tai tam ir paliestasis ir
atitenka. Būdavo, kad tie, kas mokėdavo gerai
išvirti kiaušinius, kad ridenant kiaušiniai ridėtų
reikiama kryptimi, surinkdavo pilną kiocalį
(krepšelį) margučių.
Judrus jaunimas vėlgi nelikdavo be pramogų. Jei
vaikai antrąją Velykų dieną kiaušiniaudavo, tai
jaunuoliai ir nevedę vyriškai dėdinėdavo, t. y. jie
eidavo prašyti kiaušinių pas merginas. Tos, kurios
neturėdavo margučių, būdavo prievarta nuvedamos į
vištidę ir sodinamos į vištos gūžtą perėti.
Suprantama, merginos jau iš anksto turėdavo kapas
margučių pasiruošusios, gražiausius savo simpatijoms
jos dalindavo. Drąsesnės, stipresnės merginos,
susitariusios su draugėmis, apsimesdavo, kad neturi
margučių, tai būdavo didelio klegesio, kai
vaikinai tokią temdavo vištidėn, o draugės
neleisdavo ir gelbėdavo nelaimėlę, gera proga
būdavo vienas kitą paglamonėti, paliesti arba, kaip
žemaičiai sako, pasikušinti.
Nei pirmąją, nei antrąją Velykų dieną žemaičiai,
skirtingai nei kitos lietuvių gentys, negalėdavo
sūpynėse suptis ir laukdavo nesulaukdavo rytdienos.
Žemaitiškas trečiosios Šventų Velykų dienos (Gegio
dienos) stalas
Tą Šventų Velykų dieną, kurią žemaičiai vadino Gegio
(-ės) vardu (kokią kėklių arba žemaičių dievybę šis
pavadinimas slepia, nagrinėja etnologai) nešdavosi
į bažnyčią pašventinti vištą. Pasibaigus pamaldoms,
kunigas išeidavo į lauką ir pašventindavo
šventoriuje paliktas vištas.
Parėjus namo, visa šeima eidavo dobti šventintos
vištos. Višta jokiu būdu negalėdavo būti kirsdinama.
Ypač griežtai būdavo draudžiama kirsdinti vištai
galvą, nes po to ji ilgai kankindavosi, blaškydavosi
ir taškydavosi krauju. Nudobta višta būdavo rami,
tad ją šeimos galva, dar lašant nudobtos vištos
kraujui, apnešdavo apie kiemą ir atiduodavo
moterims, kurios vištą nuplikydavo verdančiu
vandeniu, nupešdavo ir iš jos paruošdavo apeiginį
trečiosios Velykų dienos valgį.
Ant stalų, be kiaušinių, sviesto, ragaišių, bandų ir
pyragų, dėdavo ir dangaus dievus simbolizuojančius
valgius, pagamintus iš laukinės ir naminės
paukštienos. Užkandžiui būdavo slėgtos antys,
vytintos žąsys, rūkytos žąsų puselės, o turtingieji
didžiuodavosi puošniai keptais povais, kurtiniais,
tetervinais, jerubėmis, karveliais. Mažiau turtingi
tenkindavosi troškintais žvirbliais, kuriuos ypač
mėgo žemaičiai, darbo daug, bet užtat koks
gardumas.
Nuo senų senovės lietuvių didikai ir bajorai garsėjo
savo vaišingumu, jų šventiniai stalai valgių ir
patiekalų gausa. Švenčių metu jie stengdavosi ir
sau, ir šeimynai surengti kuo turtingesnę puotą,
pasižyminčią valgių gausa.
Nors ant stalų netrūkdavo vakarykščių ir
užvakarykščių mėsos gaminių, ragaišių, bandų ir
pyragų, karštuoju patiekalu būtinai būdavo atskirais
gabalais supjaustyta miduje su grietine ir kiečiais
troškinta višta. Reikia manyti, kad tai bus buvęs
autentiškas sakralinis valgis, nes jį iš bendro
dubenio dalindavo šeimos galva. Mergikėms, sakant,
kad jos ištekėdamos išskris iš namų, būdavo duodami
sparneliai, vaikiams, sakant, kad jie bus geri
kariai ir išeis į karą, šlaunelės, namų
šeimininkei kaklas, o galva šeimininkui. Visi
kiti gaudavo kitus vištos gabalus. Valgant šį
patiekalą nebūdavo galima užsikąsti duona, taip pat
po jo būdavo draudžiama valgyti saldžiuosius
valgius, gerti svaigiuosius arba gaiviuosius
gėrimus.
Suvalgius šį patiekalą visi eidavo į lauką sūpynėse
pasisūpuoti. Jas nuo pat ankstaus ryto įrengdavo
vyrai ir jaunimas. Sūpynėse turėdavo suptis visi: ir
vaikai, ir suaugę, ir senimas. Jei vedę pasisupdavo
poromis, tai būdavo tikima, kad jų lauks darna ir
sutarimas, kad jų laimę globos dangaus dievai.
Mylimųjų poros turėdavo suptis kuo galima aukščiau;
būdavo tikima, kad jei aukštai išsisups, greitai bus
jų vestuvės. Kai kam pasitaikydavo ir iškristi arba
nusprūsti nuo sūpynių, tai būdavo perspėjimas, kad
saugotųsi nesantaikų, nelaimių. Iškritus iš sūpynių
vaikeliui, tėvai žinodavo, kad jam bus būtina
ypatinga priežiūra. Tiesa, sūpuoklėmis Žemaitijoje
dar supdavosi ir per Sekmines, Jorę ir Rasą..
Žemaitiškas ketvirtosios Šventų Velykų dienos (Lado
dienos) stalas
Trečiąją Velykų dieną į bažnyčią nešdavo pašventinti
Velykę Velykų babą (babelę, bobutę), kuri būdavo
ne kepama, o paskutiniąją dieną prieš Šventas
Velykas suslegiama iš su medumi pertrintos varškės,
kietai virtais kiaušinių tryniais, įvairiais
džiovintais vaisiais ir pakepintais riešutais.
Pertrynus ji būdavo keturioms dienoms paliekama
nokti, o prieš dieną dar ir rūsyje arba ant ledų
atšaldoma. Velykę geriausiai būdavo daryti iš ožkos
arba avies pieno, bet nedrausdavo daryti ir iš
karvės pieno.
Suprantama, Velykė būdavo labiausiai laukiama vaikų,
jaunimo, tad ją gražiai išpuošdavo. Dvaruose,
klebonijose, vienuolynuose šiai dienai ant stalų
mėsos patiekalų nedėdavo, palikdavo tik margučius,
sviestą, bandas, ragaišius, pyragus ir krienus, bet
užtat dėdavo šios dienos pietums paruoštų
įvairiausių įdarytų žuvų. Pagrindiniu patiekalu
būdavo lašiniais įdaryta lydeka, kai kas ją kepdavo
apdėtą arba įvyniotą į lašinius. Neturtingi
gamindavo sau prastesnių, bet ne mažiau gardžių
patiekalų iš žuvies.
Galiausiai visiems būdavo dalijami Velykų babos
gabalai. Baba būdavo valgoma užsigeriant spanguolių
gaiva. Šį senovinį gaivinantį gėrimą galėtų gaminti
ir mūsų dienų gaiviųjų gėrimų gamyklos, nes ir
pagaminti ją lengva, ir jokių maistinių cheminių
priedų jos ilgėlesniam išlaikymui nereikia.
Štai senovinės žemaičių gaivos receptas: 150 g
spanguolių (arba bruknių, arba juodųjų serbentų)
sutrinti, per marlę išspausti sultis. Išspaudas
užpilti 1000 g verdančiu vandeniu ir ant silpnos
ugnies pavirinti 58 min. Palikti 30 min.
nusistovėti, nupilti nuovirą, išspaudas nusunkti per
marlę, suberti 120 g cukraus ir gerai išmaišyti, į
atvėsusį skystį supilti išspaustas sultis ir laikyti
šaldytuve. Patiekiant, gaivą įpilti stiklinėn,
įmesti kelis ledo gabaliukus.
Bet grįžkime į senuosius laikus, kai žemaičiai,
pasiėmę likusius margučius, visa šeimyna eidavo į
laukus lalauti. Ragais, dūdelėmis, padarytomis iš
žilvičio, tarškynėmis, būgnais būdavo skelbiamas
pavasaris, Perkūnui talkinama išgenant, išlydint
vėles ir dvasias bei laiminant šeimininkus, kurie
savo laukų kampuose, kad būtų didesnis ir gausesnis
derlius, įkasdavo po Velykų margutį velkinį.
Lalavimu ši apeiga buvo vadinama todėl, kad dainų
priedainiuose būdavo žodžiai: ai lalu lalu , ei
lalo ir pan. Manoma, kad lalavimas seniau buvo
skirtas deivės Dižiojo Lado (Lados, Lelos) garbei.
Sakoma, kad lalautojai kviesdavo visas dangaus ir
žemės galias, kad šios laukams ir jų šeimininkams
lemtų gerą derlių, sotų gyvenimą. Kartu lalauninkai
prisirinkdavo ir įvairiausių vaišių, kuriomis žmonės
juos apdovanodavo už dainas ir palinkėjimus.
Etnologai teigia, kad vėliau į lalavimą buvo
įtraukti net krikščioniški elementai, pvz.:
Kur akėta, te gyvuoja, ei lalo,
Kur užsėta, te žaliuoja, ei lalo.
Šventas Jurgis rasą krėtė, ei lalo,
Šventas Jonas mėšlą vežė, ei lalo,
Šventas Jokūbas rugius kirto, ei lalo.
Lalautojų būriai, sutikę vienas kitą, laistydavosi
vandeniu. Linksmybių, šurmulio užtekdavo iki vakaro,
nes ir sūpynėse, ir kiemuose laistymasis greitai
nesiliaudavo.
Tuo tarpu Aukštaitijoje laistymasis vandeniu būdavo
santūresnis: anksti ryte kaimuose gyvenantys
vaikinai eidavo vandeniu laistyti merginų. Eidami
nešdavosi butelį vandens, su šventėmis pasveikindavo
sutiktuosius, o užėję į trobą, kurioje gyvendavo
merginos, paspausdavo rankas šeimininkams, o
sveikindami moteris ir merginas, joms į delnus po
truputį įpildavo vandens, po to tuoj pat vandenį
nušluostydavo rankšluosčiu. Tokius laistytojus
šeimininkai sodindavo už vaišių stalo.
Žemaitijos
žydų Velykų stalas
Senovėje Žemaitijoje gyveno daug žydų. Žemaičiai su
žydais ypač gerai sugyvendavo, vieni kitiems jokių
neapykantų jie neturėjo. Protėviai ir senoliai su
žydais gyveno taikiai, gražiai pasidalinę savo
darbus, užsiėmimus ir gyvenimus. Jei žemaičiai
daugiausia vertėsi žemdirbystės, ūkio, miškų
darbais, žydai daugiausia teikdavo pinigines
paskolas, prekiaudavo, amatininkaudavo, šinkuodavo.
Žemaitijoje žydai turėjo išskirtines teises, kahalus
(savivaldą) ir savo teismus.
Žemaičiai, ypač žemaičių bajorai ir dvarininkai, su
žydais ypatingai gerai sutarė, nes geras sutarimas
būdavo abipusiai naudingas. Bajorų dvaruose
pagamintas gėrybes (javus, kanapes, linus, medų,
galvijus, žirgus, paukščius, ypač žąsis, kiaušinius,
žvėrieną ir žvėrių kailius, audeklus, medieną,
anglis, vašką, dervą, pieno produktus) žydai
supirkdavo urmu, sugebėdavo visa tai naudingai
parduoti Rygos ir Klaipėdos pirkliams, jomarkuose,
turguose. Į dvarus žydai pristatydavo užsakytų
miestuose arba užsienio šalyse pagamintų prekių.
Žydai griežtai laikydavosi duoto žodžio, kai kalba
eidavo dalykinius ir piniginius reikaluose. Iškilus
būtinybei, žydai žemaičiams suteikdavo ir kreditą.
Kita vertus, žydai smuklėse, kurias dažniausiai
pastatydavo Lietuvos bajorų dvarai, galėdavo šinkuoti
realizuoti tik dvaruose išvarytą degtinę, dvaruose
pagamintą alų, midų, giras, gaivas, sotes (gaivusis
gėrimas, apie kurį šiandien mažai kas žino).
Šventų Velykų proga nekalbėsiu apie visuotinius
žemaičių sukilimus prieš rusus, 1831 ir 1863 metų
sukilimus, nes tai tragiškas Žemaitijos laikotarpis,
reikalaujantis atskiro patriotinio straipsnio su
atitinkamu tų laikų aukų pagerbimu, nes rusų
okupantai nužudė ypatingai daug Žemaitijos
sukilėlių, ištrėmė į Sibirą. Vien tik kunigų buvo
ištremta 66, atskiri kaimai sudeginti ir sulyginti
su žemės paviršiumi. Čia reikia paminėti, kad
Žemaitijos žydai taip pat buvo patriotiškai
nusiteikę ir vieningai sukilimuose dalyvavo,
aprūpindavo sukilėlius amunicija ir arkliais bei
nukentėjo abiejuose sukilimuose.
Nors pagal Talmudą kitatikiai negali dalyvauti žydų
šventėse, mano protėviai kėklių bajorai, turėję
ypatingai gerus ir draugiškus santykius su žydais,
buvo surašę ką valgydavo žydai per savo Velykas.
Žemaitijoje gyvenę žydai per žydų Velykas Pesachą
ruošdavo savo tradicinius sakralinius košerinius
(tinkamus, tikrus) valgius. Šių švenčių metu žydai
švęsdavo savo išėjimą iš Egipto vergijos ir žydų
vieningos tautos susidarymą.
Ant šventinio stalo Žemaitijos žydai dėdavo prėską,
ploną, traškią duoną macą, nes raugintos duonos tą
dieną valgyti jiems buvo nevalia. Pirmąjį švenčių
vakarą žydai ruošdavo tradicinę puotą sederą. Ant
stalo dėdavo košerinį vyną, lėkštę su macu, indą su
sederu karčiomis žolelėmis, kurios primindavo
karčią vergijos dalią, taip pat dėdavo ir septynias
žvakes.
Susėdę prie Velykų stalo žydai virtus kiaušinius
valgydavo pamirkę juos į sūdytą vandenį, kuris
simbolizavo žydų ašaras Egipto vergijoje. Į šį
vandenį dar būdavo įdėta šviežių petražolių, salierų
ir svogūnlaiškių, simbolizuojančių pavasarį ir
atgimimą. Šis vanduo būdavo supiltas į apeiginį indą
ir ant jo dar uždėtas apdegintas vištos sparnelis
atmintis apie Pesacho aukas, kurias žydai senovėje
degindami aukojo savo Jahvei. Tada ateidavo eilė
šventiniam košeriniam daržovių apkepui, kurį
gamindavo iš porų, špinatų ir morkų (pagal išgales
porus pakeisdavo svogūnais arba meškiniais
česnakais, špinatus rūgštynėmis arba dilgėlėmis,
morkas ropė). Apkepui užpilą gamindavo tik iš
plaktų kiaušinių. Jokiu būdu ant Pesaho stalo
negalėdavo būti trefinių valgių: sviesto, varškės,
sūrių, pieno. Būtinai ant šventinio stalo turėdavo
būti košerinė farširuota žuvis, t. y. ta, kuri turi
žvynus ir pelekus, nes tik tokia žuvis yra švari.
Žemaitijos žydai iš žemaičių virtuvės buvo perėmę
žuvies su krienais valgymą, tad ant stalo prie
farširuotos lydekos, karpio arba starkio būtinai
dėdavo burokėlių sultimis nudažytų krienų.
Po to žydai valgydavo harosetą riešutų ir saldžių
vaisių patiekalą. Per Pesachą ant Žemaitijos žydų
stalo turėdavo būti migdolinis biskvitas ir plava
(sezamų sėklų chalva).
Parengė A. Vincentas Sakas, Nepriklausomas
mitybos ir kulinarijos ekspertas
Tel. (8~46) 35 02 92. Mob tel. 8 617 24 338
El. paštas: vincentas.sakas@takas.lt
|