Kuo
mes įdomūs pasauliui?
- Ką ir
kaip seniau šokdavo Žemaitijoje?
-
- Eugenija
Venskauskaitė
-
- Turbūt niekam nekyla abejonių, kad lietuviai
tauta, mėgusi vakarėlius, gegužines,
vakaruškas. Kai užkalbinęs vyresnio amžiaus,
tradicinėje aplinkoje gimusį ir augusį žmogų
paklausi apie vakaruškas, iškart nostalgiškai
sužvilga jo akys ir išgirsti: Oi, tai
būdavo..."
- Rašinio tikslas trumpai pristatyti tai,
kas būdinga pasilinksminimo vakarėliams
Žemaitijoje, remiantis vyresnio amžiaus (t. y.
XX a. pradžioje gimusių) kaimo žmonių
prisiminimais.
- Pirmiausia norėtųsi pasidžiaugti, kad
Žemaitija regionas, iš kurio į archyvus yra
pakliuvę daugiausia pavadinimų šokių, kad čia
nemažai tokių šokių, kurių nežino kiti kraštai
(regionai?). Taip atsitiko galbūt dėl to, kad
dalis Vakarų Europos šokių į dvarus atkeliavo
tiesiai iš Rytprūsių (kitur Lietuvoje
dažniausiai per Lenkiją ir Rusiją). Vien tik
Žemaitijoje šokamas Jonkelis, Šeinas (kadrilinio
tipo šokio variantai). Tik žemaičiai žinojo
Kadagį, Latišą-Lakišių, Lestingj-Blezdingėlę,
Lelenderj-Uolinderį, Marcelę, Va-jauną,
Vokietuką, žaidė Šarką ir kt. Jei visuose
Lietuvos pakraščiuose (mažiau yra duomenų apie
Vidurio Lietuvą) tūnojo ir mėgo Aleksandrą, tai
žemaičiuose atrasime daug kitų figūrinio valso
variantų: tai ir Vilties valsas, ir Saliamono (Sulamo)
valsas, ir Monietų valsas bei kiti. Neabejotina,
kad juos amžiaus pradžioje parsivežė Peterburge
mokęsi studentai. O štai daug kur Lietuvoje
žinomo Mėnesėlio, arba Pliauškučio, variantus
šiaurės žemaičiai vadina Pačtaljonu, Žydelka
arba Papliauška. Pietų Žemaitijoje atrasime
įdomią Anės polką. Iš Kvėdarnos apylinkėse
užrašyto varianto paplito visų folklorininkų
pamėgta Gre(i)čenikė, nuo vakarinės
KelmėsŠiaulių krašto pusės Oyvataro, Gyvato,
Gyvatuko variantai. Sąmoningai nesuminėjau visų
vien Žemaitijai būdingų šokių, nes šokti
žemaičiai tikrai mėgo, ir šoko viską, kas jiems
patiko. Jei paklaustume vyresniųjų, kokie
populiariausi buvę prieškario šokiai, visų pirma
paminės valsą, polką ir... krakoviaką. Nereikia
stebėtis, nes šį šokį pamėgo visa Lietuva,
galtik melodija liko kitatautiško atspalvio, o
šoka kiekvienas savo, visiškai lietuvišką
variantą.
- Kaip visoje Lietuvoje, taip ir čia,
pasilinksminimų vakarėliai (jie galėjo turėti
įvairių tarmiškų pavadinimų) dažniausiai vykdavo
savaitgalį, dažniausiai sekmadienį, kai
jaunimas, grįžęs iš bažnyčios, pavalgydavo,
apsiruošdavo. Prasidėdavo dar su šviesa, apie
1819 vai., dažniausiai didesnėje troboje, kur
medinės grindys, kur yra dukterų (nors
nebūtinai). Tik vasarą gegužinės būdavo
rengiamos lauke. J pasilinksminimą savame kaime
dažniausiai sueidavo be atskiro pakvietimo,
užtekdavo vien žinios, tačiau į svetimus kaimus
merginoms be specialaus atskiro pakvietimo eiti
buvo nepatartina.
- Kuo dar saviti žemaičiai? Skuodo, Kretingos,
Plungės apylinkėse vakarėliai vykdavo ne šiaip
sau, o tvarkingai" turėdavo nuolatinį šokių
vedėją ir ratelių užvedėją, o pats vakaras
vykdavo tam tikra tvarka trys šokiai, trys
rateliai, vėl trys šokiai, trys rateliai ir t.
t. Muzikantai turėdavo klausyti šokių vedėjo ir
groti tik tuos šokius, kurių jis paprašydavo.
Negražiai šokantį, besistumdantį šokių vedėjas
turėdavo teisę išprašyti lauk ar bent jau
pasakyti griežtą pastabą. Ratelių užvedėją
paprastai tapdavo balsingiausia ir gerą atmintį
turinti mergina, jdomu pažymėti dar ir tai, kad
žemaičiai savo vakarėliuose ne itin mėgdavo
atvirai demonstruoti savo jausmus atrodo, buvę
privalu šokdinti ne vien sau nusižiūrėtąją.
- Vakarėliuose būdavo pardavinėjami bilietai,
o grodavo kartais ir dūdų orkestrai. Beje, ir
armonika ne visur laikyta garbingu" instrumentu
apie Ylakius sakydavo, kad ja tik ubagai
groja, tad neretai grodavo bandonija,
pritariant smuiku, būgnu, boseliu, ar kitokios
sudėties kapelija.
- Kiek plačiau apie Jonkelį, Šeiną:
- Jonkelis keturių, dažniausiai kvadratu
sustojusių porų šokis, labiausiai paplitęs
Skuodo, Plungės, Kretingos, Mažeikių, Telšių
rajonuose. Savo figūromis skiriasi Daužtinis,
Juodasis, Kertinis, Lendamasis, Našlinis,
Suktinis ir dar balažin kokių pavadinimų
jonkeliai. Labiausiai juos mėgo šokti patalkių
vakaruškose. Norinčių šokti susidarydavo eilės,
kartais net muštynės kildavo: atsirasdavo koks
turtingesnis ūkininkaitis, sumokėdavo muzikantui
už grojimą, sutardavo su trimis bičiuliais,
išsirinkdavo šokliausias merginas, kitiems tik
žiūrėti ir seilę varvinti likdavo.
- Jonkelį šokti labai smagu, nes jis trunka
ilgai, ir kiekvienas iš aštuonių šokėjų paeiliui
tampa visų pasikartojančių figūrų vedliu. Tik
stebėti greitai pabosta (tai turėtų atminti ir
šiuolaikiniai jaunimo folkloro ansambliai,
kartais piktnaudžiaujantys šių šokių gausa, bet
tarp šokančiųjų neturėdami nė vieno ryškaus,
ekspresyvaus, charakteringo šokėjo). Senieji
šokėjai ir muzikantai taip yra bandę šio šokio
charakterį nusakyti: cip cip cip pagal taktą
žirkliuoja", kiūst, kiūst kaip gaidys
kiekvienas iškelta galva galėdavo vaidinti".
Šokdavo jonkelį dažniausiai paprastuoju
žingsniu, kiek sulenktomis per kelius, tačiau
judriomis kojomis, energingai, tačiau ant galvos
tarsi stiklinę nešdami".
- Šeiną žinojo Šiaulių, Kelmės, Žagarės,
Joniškio šokėjai. Jį galėjo šokti dvi, keturios
poros, arba bet koks lyginis porų skaičius,
sustojus ne tik kvadratu, bet ir eilė priešais
eilę.
- Kad galėtume aptarti ratavimo būdų
paplitimą, reikėtų išsamesnių jų tyrinėjimų.
Ratelių tekstiniai variantai pakankamai paplitę
visoje Lietuvoje, tik gal kai kurių melodijos
savitesnės, žemaitiškos". Kaip ir kitur,
kartais išradingesnės merginos pačios sukurdavo
aktualų naują tekstą įprastai, senai melodijai.
Dažniausiai būdavo einami rateliai, kur vienas
apie kitą sukdavosi du ratai, o vidinio rato
šokėjai per priedainį sukdavosi už parankių su
išoriniame rate esančiais; arba vienas ratas, o
per priedainį pinamas žilvitis.
- Žemaičiai mėgo ir senuosius sportinius
žaidimus. Čia kaip tik norėčiau sustoti ir
kreiptis į vyresnio amžiaus Žemaičių žemės"
skaitytojus, prašydama juos prisiminti,
smulkiai, su visomis taisyklėmis ir
reikalavimais (kaip pradedama, kaip baigiama ir
pan.) aprašyti savo vaikystės mėgstamiausius
tradicinius lauko žaidimus, pridėti tikslią
metriką, kada, kokioje vietovėje, kokio amžiaus
būdami žaidėte, ir visa tai atsiųsti redakcijai.
Kuo variantas bus pilnesnis ir tiksliau
aprašytas, tuo jis vertingesnis. Nereikia
bijoti, kad tą patį žaidimą žaidė ir kitur. Juk
jūsų kaime žaidžiamo varianto taisyklės yra tik
jūsų, kitur žaisdavo kitaip... Tad gal
skelbiame konkursą?
|