Kuo
mes įdomūs pasauliui?
-
Architektas Karlas Eduardas Strandmannas
-
Latvijoje ir Lietuvoje
-
-
Janis Zilgalvis
-
-
Jelgavos mieste nuo senų laikų
buvo daug bažnyčių. Vienos jų laikui einant
sunyko, buvo nugriautos, kitos pasikeitė ar iš
naujo buvo pastatytos. Šiandien miesto
simbolis galėtų būti ir Šv. Onos liuteronų
bažnyčia, ir Šv. Simono bei Šv. Onos
stačiatikių bažnyčia. Tarp išnykusių reikia
paminėti sinagogą, Šv. Vienybės bažnyčią ir
Taboro Kryžiaus bažnyčią, iš dalies ir Švč.
Trejybės bažnyčios dalį, kurios dar iki mūsų
dienų išlikęs bokštas uždengtas žemu stikliniu
piramidės formos stogu. Šios bažnyčios
patalpos dabar naudojamos įvairioms visuomenės
reikmėms.
-
Neatsiejama Jelgavos miesto
kultūrinės istorinės aplinkos sudedamoji dalis
yra ir Šv. Jurgio katalikų bažnyčia
architekto Karlo Eduardo Strandmanno darbas.
-
Liepojoje gyvenusio švedų
kilmės architekto veikla sakralinės
architektūros srityje yra mažai žinoma. Jis
gimė 1867 m. gegužės 17 d. Linčiopingo (Lindköping)
miestelyje, Vestergetlando provincijoje
Švedijoje. Jo tėvas Olavas Strandmannas buvo
statybininkas. Baigęs vidurinę mokyklą, K. E.
Strandmannas studijavo aukštojoje Technikos
mokykloje Stokholme, tačiau nėra patvirtinta,
kad jis šią mokyklą baigė[1].
Lietuvių tyrinėtojas K. Jasėnas nurodo[2],
kad baigęs mokslus jaunasis architektas
praktikavo pas norvegų architektą Andreasą
Bugge (18591945). A. Bugge baigė Berlyno
statybos akademiją, praktikavo Švedijoje ir
Norvegijoje. Jis kartu su K. E. Strandmannu
dirbo Sundsvale Švedijoje, kur stovi A. Bugge
projektuotas miesto tarybos pastatas. 1893 m.
K. E. Strandmannas grįžo į Stokholmą. Kaip
nurodo minėtasis K. Jasėnas, vėliau K. E.
Strandmannas yra dirbęs architektų Gustavo
Hermanssono (18641931) ir Adolfo Emilio
Melanderio (18451933) biuruose Stokholme.
Kokie buvo šių pirmųjų galimų K. E.
Strandmanno praktikos vadovų darbai ir
ieškojimai? G. Hermanssono meninėje kūryboje
svarbią vietą užima gotikos, mažiau
romanikos formų statyti Dievo namai,
pavyzdžiui, Oscarskyrkan Stokholme
(1903). Tai yra asimetriškas pastatas su
ryškiu aukštu bokštu, kurį užbaigia ištįsusi
piramidė smailė. Romanikos formos daugiau
dominuoja jo projektuotos Sofijos bažnyčios
Stokholme (19021906) architektūroje. Minėti
ir kiti G. Hermansono sukurti objektai liudija
tvirtą įdirbį ir jau išlavintą braižą
projektuojant tokius pastatus. Taip pat ir
antrojo architekto A. E. Melanderio meninė
kūryba susijusi su romanikos ir gotikos formų
kūrybine interpretacija. Tai liudija jo
projektuota Torebio (Torreby) dvaro
pilis (1887) Švedijoje. Raudonų plytų,
asimetriško tūrio pastato architektūroje
juntama Viktorijos laikų Anglijoje statytų
užmiesčio rezidencijų architektūros įtaka,
tačiau neatsisakoma nemažai gotikos formų bei
plytų stiliaus elementų. Panašia stilistika
kurti ir Skridskoppaviljongen,
Kastellholmen Stokholme. Kaip iškilus
eklektinės architektūros meistras A. E.
Melanderis įsitvirtino perstatęs buvusį ugnies
ir gyvybės apsaugos bendrovės Svea
pastatą Geteborge (1889); pastatas dabar
žinomas kaip Elite Plaza Hotel. Minėtų
architektų darbai (nors dalis jų sukurti po
to, kai K. E. Strandmannas apsigyveno
Liepojoje) liudija šiuose biuruose projektuotų
pastatų pobūdį ir stilistikos kryptingumą,
artimą ir tolimesnei K. E. Strandmanno meninei
kūrybai.
-
Nors ir nėra dokumentais
įrodyta, kurią būtent aukštąją mokyklą K. E.
Strandmannas baigė, jo darbai liudija apie
solidų architekto išsilavinimą, be to, darbas
A. Buggge biure reikalavo aukšto
profesionalumo, kuris buvo neįmanomas be
reikiamo išsilavinimo[3].
-
1894 m., būdamas 27 metų
amžiaus, K. E. Strandmannas atvyksta į
Liepoją, miestą, kuris taps jo gyvenamąja
vieta daugeliui dešimčių metų. Šiuo laiku
Liepojos ekonominis gyvenimas suklesti. Jos
uostas virsta vienu žymiausiu Rusijos
imperijoje, vystosi pramonės įmonės, statomi
nauji visuomeniniai ir gyvenamieji pastatai.
Liepojoje architektui darbo neturėjo trūkti,
tačiau savo kūrybinę veiklą jis perkėlė
daugiausia už Latvijos suprojektavo maždaug
trisdešimt bažnyčių Lietuvoje. Tai įžymūs
neogotikos ir neoromanikos statiniai[4].
Viena iš pirmųjų yra raudonų plytų neogotikinė
trijų navų bažnyčia su išplėstu transeptu
Palangoje (18971907), kuri tuo metu buvo
Kuršo gubernijos sudėtyje. Architektas
Lietuvoje projektavo ir Plungės (19021933),
Gruzdžių (18961904) bei nemažai kitų
katalikų bažnyčių. Įspūdinga jo suprojektuota
dvibokštė trijų navų bažnyčia su fantastišku
gotišku interjeru Švėkšnoje (19011905),
plastiškų gotikos formų turtinga bažnyčia
Salantuose (19061911), Žiobiškyje
(19021911), romanikos formų dvibokštė trijų
navų bažnyčia su išplėstu transeptu Alantoje,
bažnyčios Ramygaloje (19021914) ir kt.[5]
Pagal analogiją lietuvių architektūros
istorijos tyrėjai jo darbams priskiria ir
Kelmės (19011908), Akmenės (19071912),
Vilkijos (19001908), Jurbarko (19021907) bei
keletą kitų bažnyčių projektų.
-
Kas būdinga visoms K. E.
Strandmanno statytoms bažnyčioms Lietuvoje?
Nesvarbu, ar tai dvibokštės ar vienbokštės,
gotikos ar romanikos formų, išplėstos ar
paprastesnio plano patalpų struktūros visoms
būdinga tradicinė planavimo kompozicija,
drąsus, turtingos plastikos, vieningos
stilistikos istorinių formų naudojimas, bet ne
kopijavimas. Architektūrinėmis formomis
visuomet išreiškiama tikėjimo galia ir
dvasinis pakilimas virš kasdieninių rūpesčių
bei buities menkumo. Nė viena iš K. E.
Strandmano Lietuvos bažnyčių nėra išoriškai
šykšti ar kukli architektas įpratęs net
paprastume surasti pilnakraujį menišką vaizdą
ir patraukti dėmesį į praeities meno stilių
romanikos ir gotikos formų interpretavimą ir
žavesį.
-
K. E. Strandmannas Liepojoje
dirbo Kuršo inžinierių biure Soerensen &
Malm, kuris buvo Zagerių aikštėje 18 (dab.
Karlio Zalės aikštė). Šis pastatas iki mūsų
dienų neišliko[6].
-
Lietuvių menotyrininkai
nurodo, kad K. E. Strandmannas savo darbuose
neretai naudojo konkrečius prototipus,
pavyzdžiui, gotikinę Elžbietos bažnyčią
Marburge ir tokios pačios stilistikos Šv. Jono
bažnyčią Stokholme[7].
Pirmoji iš minėtųjų (12351283, XIV a. I p.)
yra su dviem smailiais bokštais, pusapskrite
apside ir tokio paties tipo transepto
viršūnėmis. Tačiau ši bažnyčia galėjo būti tik
kaip idėjos šaltinis kai kurioms dvibokštėms
katedroms Lietuvoje. Antroji bažnyčia
(18841890, arch. C. Mölleris yra vienbokštė
su išplėsto tūrio erdvine kompozicija. Ji taip
pat galėjo būti tik kaip vienas iš daugelio
kitų panašių studijuojamų objektų, kad
autorius susikurtų savo braižą, pavyzdžiui,
Gustavo Adolfo bažnyčia Sundsvalle.
-
K. E. Strandmanno statytosios
bažnyčios yra gana įspūdingos; tam
laikotarpiui tipiškas meninis braižas, formų
pojūtis įsišaknijęs tradicijose ir istorinių
stilių formose. Jelgavos šv. Jurgio ir Švč.
Mergelės Marijos Ėmimo į dangų garbei skirta
katalikų bažnyčia statyta nuo 1904 m. iki 1906
m. Ankstesnė Šv. Marijos katalikų bažnyčia
Jelgavoje (1630?) 1904 m. buvo nugriauta, nes
buvo iškilusi grėsmė, kad ji sugrius. Tai
didokas mūrinis statinys su kvadratiniu
bokštu, kurį užbaigia barokinė smailė. Dievo
namų architektūroje buvo įkūnyti pavieniai
renesansiniai elementai, pavyzdžiui, langų
angos, sunkiasvoriai piliastrai, dalijantys
išilginį fasadą, ir kt. Bokšto kampus puošė
rustai (įpjovos), o jo fasado aukštutinėje
dalyje buvo pritvirtintas laikrodis. Šio
pastato vietoje pastatyta nauja bažnyčia,
viena iš didžiausių miesto sakralinių
statinių. Ji raudonų plytų, vienbokštė, su
transeptu ir trimis navomis. Bažnyčios bokšto
apatinė dalis originaliai įkomponuota į maldų
patalpos erdvę, nors bokštas su ja tik
sublokuotas. Tai
padaryta, kuriant didokus, palapinės
pavidalo stogu dengtus daugiakampius laiptinės
išsikišimus abipus bokšto. Taip pat ir J. D.
Felsko savo senajai Šv. Gertrūdos bažnyčiai
Rygoje buvo numatęs tokius didžiojo bokšto
šoninius bokštus, tačiau jie nebuvo
realizuoti. Jelgavos katalikų bažnyčios tūrio
kompozicijoje dominuoja vertikalumas, fasadai
yra atraktyviai padalyti, panaudojant frizų
juostas, arkatūras ir angų apvadų dekorą.
Bokšto pagrindiniame fasade suformuotas
didelis rožės langas. Atskirose vietose,
tokiose kaip nišos, bokšto fasadų aukštutinės
dalys, pagrindinio įėjimo portalas ir kitur,
panaudotas tinkas. Todėl bokštas optiškai tapo
ypač lengvas, o sunkiasvorės raudonos plytos
tik įrėmino vimpergas ir smailiaarkių langų
angų apvadus. Subtilios yra Dievo namų fasadų
detalės, pavyzdžiui, pagrindinio įėjimo
portalo gotikiniai kapiteliai ir tie patys
elementai langų angų arkadose, puošnūs durų
vyrių metalo kaliniai, laiptų įrangos frizų
smulkiosios detalės po stogo atbrailom ir
aikštelėse tarp aukštų ir kt. Virš pagrindinio
įėjimo yra reljefas su paveikslu Paskutinė
vakarienė. Jis ne itin gerai įsikomponuoja
smailiojoje arkoje, užpildytoje ažūriniu
ornamentu.
-
Žymusis neogotikos paminklas
labai nukentėjo 1944 m., bet vėliau buvo
atnaujintas. Parapija ilgai nebuvo pajėgi
atnaujinti bokšto smailės, tai atlikta tik
1992 m. Tiesa, bokšto smailės viršūnė
pastebimai skiriasi nuo buvusio originalo.
Skirtumus galime matyti viename 1930-ųjų metų
pabaigos spalvotame diapozityve dabartinė
bokšto viršūnė yra paprastesnės dekoracijos, o
jos aukštis šiek tiek mažesnis.
-
Dievo namų interjeras taip pat
yra gotiškų formų, ir, manoma, kad jis yra
neblogai išsaugojęs savo pirmykštę, karo
nepaliestą išvaizdą. Altoriaus apsidė uždengta
žvaigždėtu skliautu, o parapijos patalpų
horizontalias medines lubas remia ažūrinės
gotikinės santvaros, kurios taip pat atlieka
dekoratyvią funkciją. Gotikos elementai
keturlapiai, kolonų kapiteliai, skliautų
toninis sprendimas papildo interjero gotišką
nuotaiką. Gotiškas yra ir altoriaus retabulas,
sudarytas iš trijų dalių, ir sakykla su
stogeliu, kurio korpusą puošia arkos,
padalytos į dvi dalis ir viršutinėje pusėje
papildytos usnies lapų atvaizdais.
-
Iš minėtų K. E. Strandmanno
projektuotų bažnyčių Lietuvoje proporcijų,
silueto ir fasadų į Jelgavos bažnyčią
panašiausia yra Ramygalos bažnyčia
(19021914). Maldos patalpų ir bokšto
fasaduose matome architekto pamėgtus
kontraforsus. Identiška ir abiejų Dievo namų
bokštų fasadų kompozicija virš portalo yra
didelis rožės langas, virš jo, aukščiau
atbrailos, smailiaarkių langų virtinė,
dekoratyvi frizo juosta ir dvi didokos
smailiaarkių langų arkos. Virš jų virš stogo
atbrailos bokštų smailės papėdes puošia
vimperga su apvalia niša centre. Skiriasi tik
bokštų kontraforsų viršūnės Jelgavoje jie
baigiasi kaip tik prieš atbrailą, o Ramygalos
perauga į pinaklius. Skirtumai pastebimi
taip pat ir abipus bokštų įrengtų laiptinių
bokšto pavidalo priestatuose Lietuvoje
nedidelis bokštelis pakyla virš kvadratinio
tūrio, o Jelgavoje bokšto pavidalo priestatui
suteiktas didesnis savarankiškumas, jis
masyvesnis ir didesnis, todėl architektoniškai
veiksmingesnis. Pastebimi ir kiti detalių
skirtumai, kurie liudija, kad architektas savo
darbų tiesiogiai neatkartojo, bet stengėsi,
kad kiekvienas būtų kažkuo naujas, arba
varijavo esamą, išlikdamas ištikimas
architektoniškų kompozicijos principų visumai.
-
Jelgavos Šv. Jurgio katalikų
bažnyčią galima palyginti su Dunavos katalikų
bažnyčia (XX a. pr.), kurios projekto autorius
nežinomas. Abiejų pastatų patalpų kompozicijos
yra daug kuo panašios, nors Dunavos bažnyčia,
skirtingai nei Jelgavos, nėra bazilikos tipo.
Panašūs yra ir meniniai metodai, taip pat
statybinių medžiagų pasirinkimas bei
pritaikymo principai. Tačiau Dunavos katalikų
Dievo namai yra originalūs jiems būdingu
didingumu, patosu ir statybinių formų kalba.
Vis dėlto, palyginus abu pastatus Jelgavoje ir
Dunavoje, norėtųsi ir paskutinįjį priskirti
architektui K. E. Strandmannui. Šią hipotezę
liudytų ir K. E. Strandmanno statyta Žiobiškio
neogotikos bažnyčia Lietuvoje (18991911).
Ieškant kitų įtakos įrodymų, netolimi
pavyzdžiai yra ir Lenkojoje Klusy (Suvalkų
vaivadija) bažnyčia (1884), o architektonikos
menine prasme ypač Karolewo (Olštino
vaivadija) bažnyčia (1899). Reikia pridurti,
kad XIX a. II p. lenkų architektūros tyrėjams
K. E. Strandmanno vardas yra nežinomas.
-
Architektas K. E. Strandmannas
Lietuvoje yra atlikęs ir mažesnių užsakymų.
Vienas iš tokių yra Ylakių kapinių koplyčia
(1904). Nedidelis vienos nišos pastatas yra
gotiškas, prie įėjimo įrengtas nedidelis
prieangis, altoriaus gale kvadratinė apsidė.
Architektoniškas sprendimas panaudoti K. E.
Strandmanno mėgstami kontraforsai, rožės
langas ir atbrailos arkatūra.
-
Jelgavoje ir hipotetiškai
Dunavoje K. E. Strandmannas eksterjere ir
interjere naudojo tik gotikines formas, tuo
tarpu kitas jo darbas Lietuvoje Alantos šv.
Jokūbo katalikų bažnyčia (19041912) yra
neoromaniškas statinys. Trijų navų Dievo namai
yra dviejų masyvių bokštų presbiterija su
dviem šoninėmis apsidėmis. Pastatas perdengtas
kryžminiais skliautais. Tai atspindi XIX a. II
p. ir XX a. pr. architektoniško mąstymo
stabilumą. Šito negalima pasakyti apie kitą K.
E. Strandmanno darbą Viškių katalikų
bažnyčią. Būtinybė statyti naują bažnyčią
šioje vietoje atsirado jau 1907 m. (tada buvo
gautas Mogiliavo archivyskupo Peterburgo
kurijos leidimas statyti naują mūrinį
pastatą). 1908 m. pradėti statybos darbai
vaizdingoje vietoje už Viškių miestelio. 1915
m. bažnyčia jau dengta stogu, tačiau
svarbiausi vidaus darbai užbaigti tik 1930 m.
Vėliau įsigyta būtiniausia įranga ir pastatyta
klebonija. 1939 m. į bažnyčią trenkė žaibas,
kilusio gaisro metu sudegė jos čerpių stogas
bei dalis įrangos. Gaisro metu apniokota
bažnyčia suremontuota tik 1970 m. pradžioje.
Šiame Latgalos regione vis dar gėrimasi
simetriška bazilika su blokuotu bokštu,
išplėstu transeptu ir presbiterija su trimis
apsidėmis. Prie bokšto šonų prisišlieja
pusapvalės iškyšos laiptams. Labai įdomi yra
didžiojo bokšto viršutinė dalis virš
keturkampio korpuso patalpinta aštuonkampė
galerija su į žibintą panašia viršūne, kurią
vainikuoja piramidiška smailė. Bažnyčios
kilnų, majestotišką ir monumentalų tūrio
išraiškingumą didina tapybiška medžiaga
įtverti granitiniai blokai. Viškių katalikų
bažnyčia gerai iliustruoja K. E. Strandmanno
individualiojo stiliaus raidą, nes šiame jo
darbe dominuoja visiškai naujas statybinių
formų ir elementų traktavimas, nors ir tūrio
patalpų sąranga yra tradicinė, o bažnyčios
fasaduose naudojami romanikos stiliaus
elementai: pusapvalės arkos, kontraforsai ir
kt., be to, panaudotieji romanikos motyvai
gerai pritampa prie šiaurietiškai santūrių XIX
a. ir XX a. slenksčio stilistikos niuansų.
Tačiau Dievo namų architektūra iš esmės
priskirtina jugendstiliui, o pastatas šalia
Dubultų liuteronų bažnyčios Jūrmaloje (1909,
arch. V. L. N. Bokslafas) yra žymus ir retas
šio stiliaus sakralinio meno paminklas. Tai
ypač gerai liudija vienas piešinys,
priskiriamas XX a. pr. Prie bokšto visai
netradiciškai įrengtos laiptinės,
suapvalinančios bokšto keteras. Šio statinio
viršutinis aukštas kartu su stogeliu
suvokiamas labiau kaip jaukus privataus namo
erkeris, bet ne kaip laiptinė. Palyginus
minėtą piešinį su pastatyta bažnyčia, reikia
daryti išvadą, kad, realizuojant projektą,
pakeistos tik kelios atskiros detalės.
Pavyzdžiui, dviejomis langų angomis papildytos
minėtos laiptinės, bažnyčios statytojams taip
pat pasirodė mielas bokšto kampų
suapvalinimas, kuris pradėtas nuo pat pamatų,
bet ne nuo antrojo aukšto lygio. Bažnyčios
fasado detalių ir statybinių formų svarbą
kuriant meninį vaizdą papildo medžiaga. Jos
tapybiškumą ir vidinę energiją
simbolizuojantis grublėtumas akivaizdus ir
jugendstilio formoms suteikia savotiško
sunkumo ir didybės. Monumentalumo ir ramybės
įspūdis sukurtas Dievo namų viduje,
panaudojant cilindrinius ir kryžminius
skliautus. Dievo namų įranga nėra vientisa. Ji
papildyta įvairiais daiktais, nes dalis jų
buvo sudegę per gaisrą. Žymiausi įrangos
daiktai yra XVIIXVIII a. sandūros medžio
raižinių šoninis altorius su paveikslu
Dievo motina, XIX a. pr. paveikslas Ecce
Homo, taip pat Peterburgo sidabrakalio
Karolio Bojanovskio pagaminti liturginiai
indai[8].
-
Viškių bažnyčia garsi savo
architektonika. Ji liudija apie ano laiko
statybinių medžiagų paieškas ir rodo
architekto brandą bei kūrybinius sprendimus.
Bažnyčios architektūroje neostilių formos
susilieja su šiaurietiškomis tautinio
romantizmo nuotaikomis.
-
Pritaikydamas jugendstiliaus
architektūrą, K. E. Strandmannas dar toliau
pažengė projektuodamas Liuterio liuteronų
parapijos bažnyčią Liepojoje. 1912 m. mieste
buvo net išleistas specialus pašto ženklas,
kuriame pavaizduoti planuojami pastatyti Dievo
namai. Taip visuomenei buvo sudaryta galimybė
susipažinti su naujai statomu pastatu,
susidaryti apie jį savo nuomonę ir išsakyti ją
viešai, taip pat ir paskelbti spaudoje[9].
Pirmojo pasaulinio karo pradžioje iki keturių
metrų aukščio buvo išmūrytos bažnyčios
išorinės sienos. Po karo statybos darbai
atnaujinti tik 1924 m., naudojant visiškai
naują inžinieriaus Aleksandro Soorenseno
(1880?) sukurtą projektą. Pastatas užbaigtas
statyti 1930 m. Dievo namai pašventinti 1934
m. liepos 8 d.; tai liudija ta proga išleisti
bažnytinių giesmių lapeliai, kurių tituliniame
lape matomas bažnyčios bendras vaizdas. K. E.
Strandmannas bažnyčią projektavo šiek tiek
eklektiška maniera, o realizuotas akmens,
gelžbetonio ir metalo didingas pastatas su 1
700 sėdimom vietom tapo chrestomatiniu
architektūros tautinio romantizmo pavyzdžiu[10].
Bažnyčios erdvinė sandara architektoniškai
skiriasi nuo Viškių katalikų bažnyčios, tačiau
atskiri elementai ir detalės K. E.
Strandmannui būdingas bokšto laiptų išsikišimo
būdas su puskonusio stogeliais panaudotos ir
čia.
-
Daug pastatų (tarp jų
vertikalių jugendstiliaus) ne tik Rygoje, bet
ir Liepojoje yra pastatyta K. E. Strandmannui
vadovaujant[11].
Vienas iš jų teatras Liepojos Teatro gatvėje
4 (1909, arch. V. Losovas ir M. H. Kīne).
-
Daugelį kulto pastatų
Latvijoje galima priskirti plytų stiliui,
kuris liudija naujo pastatų meninio vaizdo
paieškas. Viena iš jų yra Liepojos šv. Juozapo
katalikų bažnyčia: tai 18941900 m. pagal
arch. L. Melville[12]
ir K. E. Strandmanno projektą perstatyta
senoji, dar 1762 m. pašventinta bažnyčia[13].
Prie senojo pastato, kurio bendrąjį tūrį
(parapijos patalpa) papildė masyvus
kvadratinis bokštas su XVIII a. sakralinei
Kuršo architektūrai būdinga stačia palapinės
formos smaile, buvo prijungtas šalimas
korpusas, vėliau tapęs pagrindiniu bažnyčios
pastatu. Anuometinis bažnyčios altoriaus galas
virto šonine koplyčia. Į ją galima patekti,
nulipus kelis laiptelius žemyn į kairiąją pusę
nuo įėjimo, nes pakeistas grindų lygis.
Senosios bažnyčios tūrį galima tik nuspėti iš
geltonų plytų apvado ir romanikos formų dekoro[14].
Pagrindinio įėjimo pusėje virš portalo
stiebiasi du nedideli bokštai. Panašūs
dariniai atsirado ir centrinio altoriaus gale.
Platus ir puošnus Dievo namų vidus. Kolonos
dalija parapijos patalpą į tris dalis. Joje
yra keli altoriai, iš kurių centrinis yra
subtilus medžio drožėjų darbas. Įėjus į
bažnyčią, kairėje ir dešinėje esančios marmuro
pokštės prie sienos informuoja apie tuos,
kurie Dievo namų statybai lėšų nešykštėjo ir
ją perstatė. prie Kairėje pagrindinio
altoriaus pusėje esančioje plokštėje lotynų
kalba įrašyti ir statybos darbų vykdytojai:
(...) sventia, arte, consilio et labore
adiutores fuere: L. Melville architector, E.
Strandmann ornamentorum et architecturae
consultor, L. Fritsche pictor, R. Seidel,
Claussohn, Semmet, Ahny, Gross, Saeger fabri,
quibus Deus O. M. praemio remineretum
aeterno. Naujieji asimetriški Dievo
namai įsikomponavo į Liepojos miesto XIX a. II
p. užstatymą ir menine prasme neatsiliko nuo
likusių miesto bažnyčių. Įėjus į bažnyčią,
kyla klausimas kuo ji skiriasi nuo kitų
katalikų bažnyčių?
-
Kokie gi K. E. Strandmanno,
kaip patalpų projektavimo konsultanto,
darbo ypatumai verčia kelti tokį klausimą?
Krinta į akis tai, kad čia nėra daugeliui
katalikų bažnyčių būdingos interjero puošmenų
gausos. Tačiau meniniu požiūriu patalpa nėra
skurdi. Netgi atvirkščiai joje daug meno
kūrinių, o svarbiausias akcentas tenka sienų
ir lubų dekorui, kuris meniniu ir
dekoratyviniu požiūriu yra labai turtingas ir
stebina motyvų įvairove, įsiliejančia į
vieningą stilistinę gamą. Puoštos sienos,
kurių dekoras dera prie architektoniškų formų
arkų, atbrailų ir t. t., taip pat ir
perdangos, kur, pavyzdžiui, šoninėse navose
lubų medinės sijos ir tarpai tarp jų yra
prisotinti puošnios ornamentikos. Šitoks
svarbiausios parapijos patalpos interjero
sprendimo būdas liudija, kad autorius stengėsi
papildyti architektūrą menu, kurdamas ne
plasišką puošybą, bet konfesijai mažiau
būdingą dekoratyviai sodrią plokštumą (sienos
apiforminimą). Ir reikia pasakyti
veiksmingai.
-
Iš mažiau žinomų K. E.
Strandmanno darbų Latvijoje reikia paminėti
nerealizuotą medinės Spruogų katalikų
bažnyčios projektą (1924)[15].
Spruogų parapija buvo įkurta 1920 m., tačiau
tik 1924 m. čia nuspręsta statyti ilgalaikius
Dievo namus. Medinės bažnyčios statyba čia
buvo pigi parapijai priklausė didelis
eglynas. Pastoriaus J. Miškino sumanymas
statyti naują bažnyčios pastatą nebuvo
įgyvendintas, nes pastorius mirė. Išliko
senoji, vėliau daug kartų remontuota bažnyčia,
kuri pagal sumanymą nebuvo ilgalaikė[16].
-
K. E. Strandmanno bažnyčios
daugiausia statytos iki Pirmojo pasaulinio
karo. Karo metais prasidėjus suirutei,
užsakymų sumažėjo visiems architektams. Po
karo ekonominis gyvenimas atsigavo negreitai.
Tai paveikė ir sakralinę statybą. 1940 m.,
prieš pat Sovietinės armijos įžengimą į
Latviją, K. E. Strandmannas kartu su savo
vokiečių tautybės gyvenimo drauge (Margarethe
Rose Luise, g. Fassebender, 18751957)
paliko Latviją ir grįžo į Švediją. Tokiomis
sąlygomis jis paliko šį Baltijos kraštą,
kuriam atidavė daug savo gyvenimo dešimtmečių
ir kūrybinius sugebėjimus. Po to K. E.
Strandmannas su šeima apsistojo netoli
Stokholmo Vermadėje (Värmdö).
Architektas mirė 1946 m. balandžio 14 d.
-
K. E. Strandmanno statytos bažnyčios formuoja
žymią sakralinės kultūros paveldo dalį tiek
Latvijoje, tiek ir Lietuvoje. Jos vis dar iš
esmės lemia kaimo ir miesto istorinę aplinką,
suteikdamos jai individualumo, originalumo, ir
to laikotarpio meną atspindintį pobūdį.
Meniškai įvairialypė, į statybos meno
vystymąsi įsipynusi architekto meninė kūryba
vėl daugelio tyrinėjama, išsamiau aptariamas
ir jo gyvenimas, mažiau žinomi darbai, meninį
braižą lėmę faktoriai ir įtakos šaltiniai.
Iš latvių kalbos į lietuvių kalbą
vertė Violeta Butkuvienė
- _________________
-
- 1. H. Repetzky. Carl
Edvard Strandman ein schwedischer Architekt in
Libau/Liepāja. - Manuskripts Latvijas
mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūtā,
p. 2.
- 2 K. Jasėnas. Visuotinė
meno istorija, t. 1. - Mintauja, 1923, p.
457.
- 3 Kaip nurodo H. Repetckis,
K. E. Strandmanno vardo nėra ir Stokholmo meno
akademijos, Geteborgo Technikos aukštosios
mokyklos, taip pat ir užsienio aukštųjų mokyklų,
pavyzdžiui, Hanoverio politechnikumo ir Berlyno
Technikos aukštosios mokyklos absolventų
sąrašuose. Žr. H. Repetzky, minėt. veik., p. 2.
- 4 K. Misius, R. Šinkūnas.
Lietuvos katalikų bažnyčios. - Vilnius,
1993.
- 5 Lietuvos architektūros
istorija. Nuo XIX a. II-ojo dešimtmečio iki 1918
m. - Vilnius, 2000, p. 250255.
- 6 Inžinieriaus Aleksandro
Soorenseno projektuotas yra Nicos dvaro pastato
perstatymas į mokyklą (1924) ir Liuterio
liuteronų parapijos bažnyčia Liepojoje
(19241930). Po paskutiniuoju projektu yra
pasirašęs inžinierius Georgas Malma. Projektas
saugomas minėtos bažnyčios parapijos name.
- 7 Lietuvos architektūros
istorija. Nuo XIX a. II-ojo dešimtmečio iki 1918
m. - Vilnius, 2000, p. 253.
- 8 R. Kaminska, A. Bistere.
Sakrālās arhitektūras un mākslas mantojums
Daugavpils rajonā. - Rīga, 2006, p. 131.
- 9 [Pašto atvirukas].
Liepājas Vēstures un mākslas muzejs.
12128b.
- 10 J. Krastiņš. Latvijas
republikas būvmāksla. - Rīga, 1992, p. 148,
150.
- 11 J. Krastiņš, I.
Strautmanis, J. Dripe. Latvijas arhitektūra
no senatnes līdz mūsdienām. - Rīga, 1998, p
141.
- 12 Architektas Ludvigas
Melville Liepojoje projektavo ir kelis
visuomeninius pastatus, pavyzdžiui, Lielā ielā
5. Žr. L. Sāne-Alksne. Ceļvedis Liepājas
arhitektūrā. Versija par Liepājas arhitektūras
vēsturi līdz 1940. gadam. - Liepāja, 1991,
p. 61.; L. Melville (1837 m. Liepoja 1915 m.
Peterburgas) į vietinius laikraščius įdėtuose
skelbimuose save pristato kaip architektą,
priimantį užsakymus visų rūšių naujiems
pastatams ir perstatymams. Gyvenamoji vieta
Mellvilio namas, Jūros g. Architektas buvo
miesto dūmos, statybos komisijos, gatvių
grindimo, matavimų, nekilnojamojo turto
taksacijos ir mokesčių komisijos narys. Už
vadovavimą ortodoksų bažnyčios perstatymui jis
buvo apdovanotas aukso medaliu.
- 13 J. Krastiņš, I.
Strautmanis, J. Dripe., minėt. veik., p. 64.
- 14 I. Lancmanis. Liepāja
no baroka līdz klasicismam. - Rīga,1983, p.
114.
- 15 J. Svilāns. Latvijas
Romas - katoļu baznīcas un kapelas, I dalis.
- Rīga, 1995,
- p. 200201.
- 16 Meno istorikas O. Sparytis
pateikė žinių, kad K. E. Strand-mannas yra ir
Klaipėdos pašto skyriaus pastato projekto
(XIX a. pab.) autorius.
Kontaktai:
Janis Zilgalvis
Ryga (Latvijos Respublika)
Valstybinė kultūros paminklų apsaugos inspekcija
Architektūros ir mokslo skyrius
Tel. (+371)732 6606
El. p. janis.zilgalvis@inbox.lv
- Karl
Eduard Strandmann in Latvia and Lithuania
-
- Janis
Zilgalvis
-
- It is impossible to disassociate the cultural/historical
environs of Jelgava, Palanga, and many other towns in
Samogitia (Žemaitija) from the churches designed by the
architect K. E. Strandmann. Strandmann was born in
Linkörping, Sweden, and lived in Liepāja (Latvia) for
some time. It is believed that he studied at the Royal
Technical Academy in Stockholm and practiced his trade in
several local architectural offices. In 1894, he came to
Liepāja. Strandmann worked more outside Latvia. He built
around thirty churches in Lithuania, well known for their
Neo-Gothic and Neo-Romanic styles. His structures are
quite impressive. Strandmanns artistic touch was quite
normal during the period and his sense of form appeals to
traditional and historical styles. The Jelgava Catholic
Church dedicated to St. George and the Mother of God,
Virgin Marys Assumption into Heaven, was built from
19041906. (Earlier, St. Marys Catholic Church could be
found at the location.) The building became one of the
towns largest religious buildings. This well-known
Neo-Gothic structure suffered in 1944 but was later
renovated. Only in 1992, did the steeple regain its
former look. Ramygalas Church (19021914) is most
similar church in Lithuania to the aforementioned
churches due their proportions, their silhouettes, and
faēades.
- St. Georges Church in Jelgava can be compared to
Dunava Catholic Church (in Jēkapils region, Latvia) built
in the beginning of the 20th century a church that is
most likely also the work of Strandmann.
- Strandmann only used Gothic forms in the interior and
exteriors in Jelgava and, hypothetically speaking, in
Dunava. During this time, his work in Lithuania, St.
Jacobs Church (19041912) in Atlanta (Lithuania) is a
Neo-Romanic structure. It reflects the late 19th-century
architectural mindset of stability, which existed even in
the 20th century. This cannot be said about another work
of Strandmann Viškiai Catholic Church (19081930).
This structure would instead have to be described as
being Jugendstil in manner. In the churchs architecture,
the new styles come together with hints of northern
nationalistic, romantic nuances.
- From 18941900, Liepājas old consecrated Catholic
Church was reconstructed based on the plans of L.
Melville and K. E. Strandmann. The earlier churchs edge
of the altar turned into a side chapel.
- From the lesser known works of Strandmann in Latvia
one needs to mention an unrealized project the wooden
Spruogiai Catholic Church (1924).
- Standmanns churches form a well-known part of
religious/cultural legacy in Lithuania and to a lesser
extent in Latvia. They even more so govern the historical
environs of villages and towns, giving them individual
and original characteristics of the time period.
|