Kuo
mes įdomūs pasauliui?
-
Liaudies baldai ir jų dekoravimas
Žemaitijoje
-
-
Parengė Vaida Vaitkutė
-
- Baldų išdėstymas patalpoje, jų
ornamentavimas ir spalvos kiek skiriasi,
lyginant atskirus Lietuvos etnografinius
regionus. Savitais bruožais pasižymi ir
žemaičių baldai.
- Stalai, suolai, kėdės, lovos, lopšiai,
spintos, skrynios užėmė didžiausią žemaičio
gyvenamų patalpų plotą. Puošnesnieji baldai
stovėdavo troboje ir gerojoje troboje.
Asimetrinio plano žemaičių gyvenamuose
namuose stalas stovėdavo kampe palei šoninę
sieną. Gerosiose trobose stalas būdavo
arčiau patalpos vidurio, tarp šoninės sienos
langų. Žemaičių troboje lovos buvo statomos
tik kai kada. Simetrinio plano
gyvenamuosiuose namuose baldai buvo
išdėstomi panašiai kaip ir Aukštaitijoje:
stalas - kampe prieš duris, netoli langų;
prie stalo pasieniais - suolai, o lovos,
skrynios, spintos dažniausiai taip pat buvo
statomos pasieniais.
- Trobos vaizdą lėmė ne vien baldų
išdėstymas, bet ir jų forma bei ornamentinis
ir spalvinis dekoras.
- Baldų forma, jų puošyba ilgainiui
keitėsi. Iš pradžių jie buvo grubių formų,
paprasti, primityvūs, nedažomi, nepuošiami.
Brangiems audiniams, drabužiams, kraičiui
laikyti vietoje skrynių apytikriai iki
XVI-XVII. a. vid. Lietuvoje (ir visoje Rytų
Europoje) daugiausia buvo vartojami iš storo
medžio išskopti kelminiai loviai su dangčiu
- kraitloviai.
- Ilgainiui baldai keitėsi. Juos imta
dekoruoti. Atskiros baldų grupės buvo
dekoruojamos skirtinga technika ir
nevienodai intensyviai.
- Paprastas ir plačiai paplitęs
ornamentavimo būdas buvo kontūrinis raižymas
(pjaustymas), t. p. buvo naudojama
kiaurapjūvio technika, reljefinis
modeliavimas (išpjaustomas ornamentas
iškilęs iš puošiamos plokštumos ir meta joje
šešėlį) ir polichrominė tapyba.
- Suolai, kėdės, stalai dažniausiai būdavo
puošiami kiaurapjūviu, rečiau - kontūrinio
raižymo ar reljefinio modeliavimo technika.
Ši baldų grupė dažniausiai nebuvo dažoma
arba dažyta tik viena spalva.
- Lovos - paprastesnių formų, mažiau
dekoruotos. Kiek daugiau būdavo dekoruojamos
galinės lovų lentos, kartais kojos. Prie
sienų kabojo rankšluostinės, ant kurių buvo
kabinami rankšluosčiai. Rankšluostinės buvo
profiliuojamos, puošiamos kontūriniu
raižymu.
- Savitu spalvingu tapybos dekoru iš kitų
baldų išsiskirdavo skrynios ir spintos.
Žemaitijos skrynių formai būdinga tai, kad
skrynios viršaus ilgis, dažnai ir plotis
lygūs apačios ilgiui bei pločiui.
Žemaitiojoje labiau nei kur kitur Lietuvoje
įvairavo skrynių matmenys.
- Kaip ir kituose Lietuvos regionuose, čia
skrynios dažnai buvo kaustomos metalu.
Apkaustai būdavo tvirtinami skrynių
briaunose ir kampuose. Kartais viena arba
kelios juostos būdavo prikalamos priekinėje,
viršutinėje ir kiek rečiau - galinėje
plokštumoje. Priekinėje plokštumoje aplink
užraktą buvo įtaisoma metalinė
plokštė-apyrankė, o galuose pritvirtinamos
rankenos. Skrynių antvožas dažniausiai
būdavo sutvirtinamas apkaustais kampuose.
Apkaustų ornamentai daugiausiai geometrinių
formų.
- Polichrominė tapyba
- Šis dekoravimo būdas Lietuvoje paplito
XVIII a., atsiradus dažymo priemonėms, t. y.
pradėjus iš natūralių gamtinių medžiagų
gaminti dažus. Dažus gamindavo iš augalų
lapų, žiedų, samanų, akmenų kerpių, medžių
žievės, kalkinės kilmės minkštų" spalvotų
akmenų (smulkiai sumaltų) ir kt. Kartais
baldai, anot meistro Antano Kazonos iš
Plungės raj. Didvie-čių kaimo, buvo dažomi
iš suodžių ir vandens mišinio pagamintais
dažais. Jais nudažyti baldai dar būdavo
plonai nuvaškuojami ir vilnoniu skuduru
gerai išblizginami: baldas blizgėdavo ir
ilgiau išsilaikydavo.
- Teptukus meistrai dažniausiai gamindavo
iš gyvulių plaukų. Didesnius teptukus - iš
kiaulės šerių, arklio ašutų, smulkesnius -
iš kumeliuko karčių. Pagarsėjęs Plungės raj.
Plokščių kaimo meistras Liudas Rip-kauskas
turėjęs labai gerus teptukus smulkiems baldo
raštams tapyti, padarytus iš ilgesnių karvės
ausies plaukelių. Tokie teptukai gana
minkšti, jais galima išvedžioti labai plonas
linijas ir tiksliai ištapyti sudėtingą
ornamentą.
- Pastebima, kad iki XIX a. pr. baldai
buvo puošiami ne tik paprastesnių raštu, bet
ir ne tokiu puošniu spalvų deriniu. Nuo XIX
a. vidurio baldų raštai tampa kur kas
spalvingesni.
- Polichromiškai dekoruojamos plokštumos
ir ornamento elementai buvo būdingi
skrynioms ir spintoms.
- Ornamento kompozicija
- Vienspalvio paviršiaus skrynių
Žemaitijoje kiek mažiau negu Aukštaitijoje,
Dzūkijoje ir Vidurio Lietuvoje. Žemaitijoje
aptinkamų, skrynių fone raštas išdėstytas
per visą plokštumą. Augalinis ornamentas
neretai prasideda iš vieno židinio (dažnai
iš vazonėlio) ir užpildo beveik visą
puošiamą plokštumą. Kartais ornamentas
prasideda iš kelių židinių, bet jis vis tiek
sudaro vientisą kompoziciją visoje
dekoruotoje plokštumoje. Viršutinė skrynios
plokštuma - antvožas - dažnai puošiama tų
pačių motyvų kompozicijomis kaip ir
priekinės plokštumos. Žemaitijoje šie
motyvai išdėstomi plokštumos kampuose, o
vienas jų (puošniausias) - viduryje.
Žemaičių skrynių galuose kartais tapomas
visai skirtingų kripučių, taškelių,
kvadratėlių, tiesių ar vingiuojančių linijų
geometrinis ornamentas. Tačiau gana dažnai
tokių skrynių viršutinė ir ypač galinė
plokštuma polichrominiu ornamentu visai
nepuo-šiama.
- Žemaitijoje taip pat randama daug
tapytinių skrynių, kur vienspalviame fone
raštas pasidalina j dvi ornamentų grupeles.
Tarp jų dažnai yra tarpinis motyvas,
primenantis ažūrinį mezginių raštą, kuris
sudaro tarsi apskritą saulutę" iš lapų,
brūkšnių arba laukelio junginio.
- Žemaitiškų skrynių viršutinė plokštuma
ir galai puošiami Žemaitijai būdingu
ornamento komponavimo būdu: plokštumos
viduryje vyrauja saulutės" ornamentas, o
kampuose - smulkesni ornamento elementai.
- Žemaitijoje labai paplitusios laukų
sistemos skrynios (tokiose paviršiuje
išdažomos ryškios, kontrastingos dėmės,
dažniausiai stačiakampiai ploteliai - aut.
- past.). Tuo tarpu Aukštaitijoje,
Dzūkijoje tokių skrynių randama mažiau.
Šiose skryniose ornamentų išsidėstymas, jų
užimamas plotas priklauso nuo laukų. Laukų
forma, jų spalvinės dėmės išryškina baldo
dekoratyvumą, kompaktišką ornamentų
grupavimą. Dekoruotoji plokštuma turi aiškią
ornamento pasiskirstymo sistemą.
- Žemaitijoje daug dviejų laukų
(stačiakampio formos) skrynių.
- Iš pradžių laukai buvo tik įrėminami
kitokios negu fono spalvos juosta. Vėliau
imta dažyti skirtinga spalva. Lauko plotas
dažnai puošiamas augaliniu įvairių gėlių
žiedų ir lapų raštu. Lapai žemaičių
skryniose vyrauja ir net būna didesni už
žiedus. Tarpulaukis (plokštuma tarp laukų -
aut. p.) Žemaitijoje neretai puošiamas
grafišku geometriniu raštu, primenančiu
ažūrinį mezginį. Antvožo plokštumos viduryje
(kaip ir vienspalvio fono skryniose)
dažniausiai išryškinamas augalinis arba
geometrinis motyvas - puošni ornamentinė
saulutė", o plokštumos kraštai pagražinami
paprastesnių ornamentu. Dviejų laukų
Žemaitijos skrynių galai dažnai puošiami
tokiu pat, kaip priekinės plokštumos, motyvų
ornamentu. Jį sudaro įstrižainių arba
statmenų linijų susikirtimų deriniai.
Neretai šis dekoras papildomas taškučių,
žvaigždučių arba brūkšnelių motyvais.
- Trijų laukų skrynios Žemaitijoje retai
aptinkamos.
- Šiame krašte pasitaiko skrynių, kurių
ornamento elementai, pvz. augalo žiedas arba
viena kita spalvinė dėmelė, išdėstoma
asimetriškai, nors bendroje baldo
kompozicijoje vyrauja simetrinė pusiausvyra.
Vengiant grynosios simetrijos, baldo
ornamento ir spalvų kompozicija tampa
šviežesnė, savitesnė, originalesnė.
- Ornamento motyvai
- Polichrominį ornamentą sudaro
augaliniai, gyvūniniai ir geometriniai
motyvai.
- Baldų motyvo siluetas, elementai,
stilizavimas atskiruose etnografiniuose
regionuose savitas. Motyvo parinkimas
priklauso nuo baldų rašto komponavimo.
- Žemaitiškose skryniose lapai dažniausiai
yra stambesni negu aukštaičių skryniose. Kai
raštas komponuojamas laukų sistema,
Žemaitijos skryniose augaliniai motyvai
smulkesni, o lapų kartais visai nebelieka.
Augalinis ornamentas dažnai išauga iš
vazonėlio. Jo forma labai įvairi - nuo
paprasčiausios formos vazonėlio iki
sudėtingos, fantastiškos formos - kai tai
jau nebe vazonėliai, o augalinio ornamento
baigiamasis elementas. Vazonėliai
dažniausiai yra neatskiriama visos dekoro
kompozicijos dalis. Augalinio ornamento
elementus sudaro šios sudėtinės augalų
dalys: lapai, šakelės, žiedai, pumpurai,
uogos. Žemaitijoje labai paplitęs lelijos ir
tulpės žiedas (dviejų trijų lapelių).
- Žemaitijos polichrominėje tapyboje
pasitaiko ir paukščio motyvas.
- Šiame krašte geometrinis ornamentas buvo
labiau pagalbinė baldų puošybos priemonė,
nes pagrindinę kompoziciją sudarė augalinis
ornamentas. Geometriniu ornamentu dažniau
buvo puošiami skrynių galai ir tik retai
viršutinė ir priekinė plokštuma.
- Labai įdomus žemaitiškų laukų sistemos
skrynių aplink laukus arba tarpulaukyje
tapomas geometrinis ornamentas, primenantis
augalinius motyvus. Toks
- raštas būdingas tik Žemaitijai. Jis
sudaromas iš plonų linijų bei taškučių
derinio. Puošniausias geometrinio ornamento
motyvas yra saulutė. Ji būna puošiamos
plokštumos viduryje arba kitose svarbesnėse
šios plokštumos vietose.
- Polichrominių baldų koloristika ir
spalvų deriniai Žemaitijoje
- Anot etnografinių regionų moterų
drabužių tyrinėtojų, Žemaitijos drabužiuose
vyrauja žali, raudoni, rudi, violetiniai
atspalviai, sodrūs jų tonai. Pagal
eksterjero koloristiką čia dominuoja šiltų
spalvų deriniai, sodrūs jų tonai.
- Savitos liaudies polichromijos
tradicijos būdingos ir baldų puošybai.
Žemaitijos skrynios, kaip ir drabužiai, daug
kuo skiriasi nuo kitų Lietuvos regionų
skrynių. Jos turi intensyvesnių, tamsesnių
tonų koloritą. Daugiau panašumų yra tik
Užnemunės skryniose. Vienspalvio paviršiaus
Žemaitijos skrynių fonui būdingi rudai
raudoni, tamsiai žali, tamsiai mėlyni tonai.
Tokį foną turėjo apie du trečdaliai
Žemaitijos polichrominių skrynių. Kitos yra
pilko, juosvo, rudo paviršiaus. Prie tamsiai
žalio ir mėlyno fono dažnai būdavo derinami
šiltų raudonų ir geltonų niuansų ornamentai.
Kiek rečiau čia derinami tokių pat, kaip ir
fono, žalių ir mėlynų (tamsesnių ar
šviesesnių už foną) tonų ornamentai. Kai
kurie elementai dažnai nutapomi arba
apvedžiojami balta arba juoda spalva. Prie
rudai raudono arba tamsiai raudono
paviršiaus dažnai derinami balti, juodi,
žali, mėlyni, raudoni bei geltoni, o prie
pilko, juosvo ir rudo fono - raudoni,
juosvi, balti bei žali, geltoni ornamentai.
Visi minėti tiek fono ir ornamento, tiek ir
pačių ornamentų deriniai dažniausiai yra
tamsokų tonų. Kiek šviesesnėmis spalvomis
dažomos Žemaitijos laukų sistemos skrynios.
J rytus nuo Žemaitijos spalvų gama kinta,
darosi vaiskesnė, šviesesnė ir skaidresnė.
Tarp Joniškio, Šiaulių, Joniškėlio ir Biržų
randama geltono fono skrynių, kurių
Žemaitijoje visai nedaug.
- Tapytinio polichrominio ornamento
spintos buvo dažniausiai tamsesnių tonų,
nors koloritas truputį gyvesnis. Čia puošta
daugiau chromatinėmis spalvomis, nors spintų
paviršius dažnai būdavo tamsus -rudos,
rečiau - šviesesnės (žalios, mėlynos,
geltonos) spalvos.
- Skirtingomis spalvomis spintų laukus
Žemaitijoje išskirdavo rečiau nei
Aukštaitijoje ar Dzūkijoje.
- Pagal baldų ir liaudies drabužių bei
architektūros kolorito ypatybes pastebima,
jog daugiau bendrumų Žemaitijoje turi baldų
ir drabužių spalvų deriniai. Tai ypač ryšku
skrynių ir moterų drabužių polichromijoje.
Tiek Žemaitijos skrynios, tiek moterų
drabužiai puošiami intensyvių tonų
spalvomis. Čia dažnai vyrauja rudai raudona
spalva; ir drabužiai, ir skrynios puošiamos
tamsiai mėlyna ir žalia spalva.
Architektūros eksterjero ir baldų spalvų
deriniai Žemaitijoje labiau skiriasi nei
kituose Lietuvos etnografiniuose regionuose.
Čia architektūrai būdingos šiltos spalvos.
Iš baldų šiltomis rudomis arba raudonai
rudomis spalvomis puošiamos dažniausiai
spintos ir skrynios.
- Žemaitiškų liaudies baldų ornamento
komponavime ir spalvų gamoje kartais
pastebimi panašumai su latviais. Jų skrynių
paviršius dažnai šaltų, mėlynai žalsvų arba
šiltesnių rudai raudonų tonų. Tokios tamsių
atspalvių su vešliais ornamentais latvių
skrynios primena žemaitiškas. Kita vertus,
ornamentas Latvijoje labiau stilizuotas ir
turi daugiau grafinių bruožų. Lyginant
atskirus Lietuvos regionus, Žemaitijos
polichrominė tapyba daugiausiai panašumų
turi su Užnemunės baldų koloristiką.
Užnemunei būdingos laukų sistemos skrynios.
Paviršius tamsių ir vidutinio tamsumo
raudonai rudų bei mėlynų spalvų. Fono ir
ornamento spalvos derinamos kontrasto
principu: šilti tonai derinami su šaltais,
panaudojamos balta ir juoda spalvos.
Spintose dominuoja tamsesni raudonai rudi,
rudai juosvi spalvų tonai.
- Aukštaitijoje ir vidurio Lietuvoje
vyrauja šviesesnio ir švelnesnio žalio ir
mėlyno fono skrynios, kuriose daugiausia
tapomi šiltų raudonų ir geltonų tonų
ornamentai. Spintos Aukštaitijoje
daugiausiai raudonai rudos, neretai šaltų
spalvų laukais, su juose išdėstytais šiltų
tonų ornamentais. Vidurio Lietuvos spintos
žalios ir geltonos spalvos su šiltų spalvų
ornamentais.
- Skrynioms Dzūkijoje būdingas geltonas
arba mėlynas fonas ir juodos spalvos
ornamentai. Taip pat randamos mėlyno,
geltono arba kitokio fono skrynios su
geltonos, raudonos ir baltos bei juodos
spalvos ornamentais. Žemaitijos liaudies
baldų koloristikos, ornamento ir jo
komponavimo savitumai - tai savotiška
etninio charakterio ir estetinio skonio
iliustracija.
-
- Publikacija
parengta pagal A. Keturkos knygą Spalva
lietuvių liaudies baldų puošyboje", Vilnius,
1987. M.
|