Kuo mes įdomūs
pasauliui?
Istorijos faktai
Skuodo mūšis
- Kazimieras Prušinskas
-
- Skuodo mūšis (Scoden, Sckoden) įvyko 1259 m. prie
Skuodo (jis tada priklausė Ceklio žemei). Pagal
archeologinius kasinėjimus nustatyta, kad ši vieta galėjo
būti apie 6 kilometrai į pietvakarius nuo Skuodo,
dabartiniame Luknės kaime.
- Bostone (JAV) išleistoje Lietuvių enciklopedijoje (t.
XXVIII, p. 112113 rašoma, kad
Mindaugui susitaikius su Livonijos ordinu, žemaičiai
toliau tęsė savo atskirą politiką intensyviai puldinėjo
Livoniją. Tik 1257 m. buvo sutartos dviejų mėnesių
paliaubos, kurios reiškė naujus abiejų pusių pasirengimus
tolimesnei kovai. Vos tik pasibaigė paliaubos, žemaičiai
pradėjo vėl savo žygius į Kuršą. Anot Eiliuotosios
Livonijos kronikos, 1959 m., kai tik žemaičių 3 tūkst. vyrų
kariuomenė įsiveržė į Kuršą, jų žynys-aukotojas (blutekirl)
metęs burtus ir nuspėjęs žemaičiams pergalę. Buvęs užmuštas
ir paaukotas gyvulys, o kariai trečdalį laimėto grobio
pažadėję atiduoti dievams. Kronikoje aprašytas Žemaičių
kunigų pasitarimas puotos metu, tačiau nepateikta nei tų
kunigų vardų. Nėra paminėti ir šio žygio vadai.
- Anot Kronikos, patyrę apie priešą, Kuršo pilių riteriai
rinkę atvykusius piligrimus, mobilizavę vietinius kuršius,
net Klaipėdos įgula atsiuntusi savo žmonių. Tuo tarpu
žemaičiai rinko Kurše grobį, nes jie, anot Kronikos, buvo
nutarę pasipūtėlius kuršius nubausti, prisigrobti moterų ir
vaikų, parsiginti arklių ir raguočių, pasiimti nelaisvėn
bernų ir mergų, o visą paskutiniųjų metų derlių pasidalyti
tarp tų, kurie šiame žygyje dalyvavo. Vienas iš pagrindinių
žemaičių žygių į Kuršą tikslų buvęs, kaip jų vadas Aliminas
1256 m. buvo pareiškęs, neleisti kryžiuočiams įsikurti
Žemaičių pasienyje Kurše.
- Kuldigos (Goldingen) komtūras Bernhardas von Harenas,
prisivijęs su grobiu grįžtančius žemaičius, Skuodo laukuose
bandęs jiems pastoti kelią. Bet Bernhardo von Hareno
vadovaujama kariuomenė susirėmimo su žemaičiais metu buvo
visai sumušta. Mūšyje žuvo 33 riteriai ir didelė dalis
Livonijos kariuomenės pusėje kovojusių kitų karių.
Kompiliatyvinė Fabricijaus XVI a. Livonijos kronika nurodo,
jog tąsyk prie Skuodo žuvo 1 500 Ordino kariuomenės karių.
Šie faktai, anot šių dienų istorikų, yra kiek perdėti.
- Žemaičiams tąsyk vadovavo žemaičių kunigaikštis
Vykintas.
- Ši pergalė suteikė drąsos žiemgaliams. Jie sukilo
(12591272 m.) prieš Livonijos ordiną ir išvarė iš savo
žemių Ordino ir Rygos arkivyskupo skirtus viršininkus.
- Pergalė prie Skuodo dar daugiau drąsos suteikė patiems
žemaičiams. Jie stipriau ėmė priešintis Ordinui. Kovodami
su juo, po metų Durbės mūšyje žemaičiai šventė dar didesnę,
Pabaltijo šalių istorijoje dar reikšmingesnę pergalę.
- Skuodo mūšio vieta Skuodo rajono gyventojų rūpesčiu
paženklinta trimis liaudies meistrų sukurtais
stogastulpiais. Jie padaryti 19982003 m. įgyvendinant
tuometinio Skuodo rajono savivaldybės paminklotvarkininko,
Žemaičių kultūros draugijos Skuodo skyriaus pirmininko
Evaldo Razgaus (nuo 2007 m. dirba Vaclovo Into (1925 m.
lapkričio 14 d. 2007 m. lapkričio 19 d.) įkurto unikalių
akmenų muziejaus direktoriumi) projektą Žengdami į ateitį,
neužmirškime praeities. Spėjamo mūšio vietoje pasodintas
ąžuolynas.
- Tomas Baranauskas publikacijoje Lietuva ir Prūsija
XIII a. (interneto leidinys Mažoji Lietuva, interneto
prieiga http://www.mazoji-lietuva.lt/article.php?article=208,
žr. 2007-11-22) nurodo, kad Sėkminga Lietuvos politika
XIII a. 5 dešimtmetyje spėjo subrandinti baltų vienybės
idėją, kurią įkūnijo Lietuvos valstybė. Ši idėja buvo
priimtina ir baltų gentims, turėjusioms rinktis tarp
priklausomybės Lietuvai arba Vokiečių ordinui. Žemaičiai
ryžtingai pasipriešino Vokiečių ordinui. Nepripažindami
Mindaugo teisės juos dovanoti kryžiuočiams, žemaičiai
nedviprasmiškai išreiškė savo siekį vėl tapti Mindaugo
pavaldiniais. Žemaičių pergalė 1259 m. Skuodo mūšyje
paskatino žiemgalius sukilti prieš Vokiečių ordiną. 1260 m.
Durbės mūšį žemaičiai laimėjo į jų pusę perėjus vokiečių
kariuomenėje buvusiems kuršiams. Savo ruožtu ši pergalė
įžiebė Didįjį prūsų sukilimą. Galiausiai Ordino
sąjungininko kaukę nusimetė ir pats Mindaugas, kuris vėl
paėmė žemaičius savo valdžion ir prisidėjo prie kovos prieš
Vokiečių ordiną. Taigi kova prieš vokiečių riterius užvirė
visose baltų žemėse, išskyrus Latgalą.
- Deja, ir šį kartą pasinaudoti istorine galimybe
sutrukdė vidaus kovos Lietuvoje. Mindaugo nužudymas ir po
jo sekusi sumaištis lėmė, kad prūsų sukilimui Lietuva
galėjo suteikti tik nežymią paramą.
-
- Eiliuotoji Livonijos kronika apie žemaičių karius
Skuodo mūšio (1259 m.) išvakarėse: (46534709):
- [...] Tad žemaičių kunigaikščiai
- Pasitarę ruošė puotą
- Ir ją didelę surengė.
- Daug draugų čia susirinko,
- Jie džiaugsmingai valgė, gėrė.
- Pats kilniausias iš visų jų
- Šitaip tarė kunigaikščiams:
- Aš džiaugiuosi čia matydams
- Tiek garsių didžiųjų vyrų.
- Man tai džiaugsmas kuo didžiausias,
- Kol tiktai aš gyvas būsiu.
- Jūs, žemaičiai, pasistenkit,
- Dėl garbės ir dėlei grobio
- Prieš krikščionis mūšin stoti.
- Ir ilgai nepoilsiaukit
- Juk kariauti reik išmokti
- Turit vyriškai žygiuoti,
- Siausti svetimam krašte.
- Kunigaikščiams tai patiko,
- Ir tam pokyly prisiekė
- Karo žygin iškeliauti.
- Juos dievai turėjo ginti.
- Kai pasibaigė tos vaišės,
- Tuoj suskato jie rikiuotis
- Ir trys tūkstančiai sustojo.
- Ir čia pat tuojau prisiekė
- Užsipulti Kuršo kraštą.
- Jų žynys tuo tarpu būrė
- Sulig papročiu senovės,
- Gyvulius dievams aukodams,
- Taip saviesiems prakalbėjo:
- Būkite linksmi, žemaičiai,
- Žygyje tam gali tekti
- Jums patirti daugel vargo,
- Bet bus šauniai nugalėta
- Ir bus pergalė laimėta.
- O dabar į Kuršą ženkit
- Ir krikščionims puotą renkit.
- Nebegalite gaišuoti,
- Skirkit dievui trečią dalį,
- Kad laimėtumėt tą šalį.
- Jei palankūs bus dievai,
- Saugūs būsite tikrai.
- Juk dievai to nusipelno.
- Kad aukotume ginklus jiems,
- Žirgus ir narsiuosius vyrus,
- Kaip mums papročiai įsako.
- O tada žemaičiai tarė:
- Patarimas mums patinka,
- Kad tiktai šitoj karionėj
- Mes krikščionis nugalėtum,
- Kad sutriuškintumėm brolius,
- Mes dievams aukas aukotum
- Degintum šarvus ir žirgus. [...]
-
- Baltų religijos ir mitologijos šaltiniai, I,
308310. Vertė Sigitas Plaušinaitis ir Vytautas Balaišis
|