Muzikinės
kultūros vystymasis Kretingoje iki XX a. vidurio
Juozas
Mickevičius
Kretingos muzikiniam
kultūriniam gyvenimui nuo pat miesto įkurfr mo didelės
įtakos turėjo dvaras ir bažnyčia.
Kokį lygį muzikinė kultūra buvo pasiekusi Kretingos
dvaro rūmuose, šiandien sunku pasakyti. Iš paskutiniųjų
grafo Aleksandro Tiškevičiaus rūmų tarnų palikuonio
Vlado Suchaneko pasakojimų sužinome, kad XIX amžiaus
antrojoje pusėje grafas Juozapas Tiškevičius, tarnavęs
karininku carinės Rusijos kariuomenėje, per atostogas
vienam-dviems vasaros mėnesiams į Kretingą parsiveždavęs
karišką kazokų dūdų orkestrą. Jį sudarė mažiausiai 25
muzikantai, kurie ir rengdavo dvare muzikinius
koncertus.
Nuolatiniams pasilinksminimams grodavęs dvaro orkestras,
kurį grafas Juozapas Tiškevičius sukvietė 1882 metais.
Jame buvo 5-8 muzikantai, grojantys įvairiais
pučiamaisiais instrumentais. Pagrindiniais dvaro
orkestro dalyviais buvo iš Čekijos atvykusių ir
Kretingos dvare apgyvendintų penkių čekų (profesionalių
muzikantų) šeimų nariai, tarpe jų ir Vlado Suchaneko
tėvas Pranciškus Suchanekas, grojęs orkestre fleita.
Koncertai vykdavo dvaro rūmų salėje arba nuostabaus
parko altanoje. Jų klausytis ateidavo dvaro svečiai,
tarnautojai ir tarnai, caro valdžios įstaigų Kretingoje
aukštesniojo rango tarnautojai.
Dvaro orkestras koncertuoti išvykdavo ir j Palangą,
kurioje buvo grafų Tiškevičių vasaros rezidencija.
1891 metais grafui Juozapui Tiškevičiui mirus, dvaro
orkestras iširo, kadangi grafienė Sofija Tiškevičienė
nemėgo didelės pramogos ir iškilmingų puotų. Muzikantai
čekai su šeimomis išvyko atgal į tėvynę. Kretingoje
pasiliko tik Pranciškus Suchanekas.
P. Suchanekas netrukus subūrė mėgėjišką orkestrą, kurio
branduolį sudarė Kretingos muitinės ir pasienio sargybos
tarnautojai. Orkestras grojo Kretingos miestelyje
valstybinių švenčių minėjimuose, gegu-
žinėse, vakaronėse, prie Kalėdinės eglutės. Retkarčiais
jis buvo kviečiamas ir į Kretingos dvarą palinksminti
svečius didžiųjų švenčių ir vardynų dienomis.
Pranciškus Suchanekas buvo ne tik geras muzikantas, bet
ir puikus dvaro stalius. Jo sukurti ir dekoruoti grafo
ir grafienės Tiškevičių suolai ir šiandien tebepuošia
Kretingos vienuolyno bažnyčią. Daug darbo jis įdėjo taip
pat darydamas herbais papuoštas Tiškevičių šeimos kop-lyčios-mauzoliejaus
duris bei dekoruotus suolus.
Religinė muzika vystėsi bernardinų (pranciškonų)
vienuolyno bažnyčioje, kurios vargonai (sudegė 1941 V7
26), kaip XIX amžiaus viduryje rašė Žemaičių vyskupas
Motiejus Valančius, nuo seno buvo garsūs visoje
Žemaitijoje. Prie bažnyčios būdavo vargonininkas, kurio
suburtas ir vadovaujamas bažnytinis choras giedodavo
įvairias gie-mes. Dauguma giesmių buvo lotyniškos. Jų
turinio paprasti žmonės nesuprasdavo. Tik vėliau, po
poeto Antano Strazdelio mirties, pradėjo giedoti
lietuviškai Pulkim ant kelių... ir kitas giesmes.
Tie giedojimai vargonams pritariant sugestionavo
muzikinę liaudies sąmonę ir todėl šalia bažnytinių
giesmių liaudis kūrė savas, širdį paguodžiančias
daineles, kurios daugiausiai turėjo alegorinę prasmę.
Žemaičių krašte labai populiarios buvo Plaukė pylelė,
Ei, džium džium džium, karklyno žvirbleli, Pempei,
pempei, Gied volungelė liepos pasakėlėj ir kitos
dainos.
XIX amžiaus viduryje kūrėsi ir muzikinės orkestrinės
grupės. Kretingoje jau buvo žinomi kelių žmonių
(daugiausiai keturių), dūdų orkestrai, kurie grodavo
bažnytinių švenčių metu, per sutuoktuves ir šiaip per
įvairius pasilinksminimus. Iš tokių grupių yra žinomas
XIX amžiaus antroje pusėje buvęs brolių Bučmių dūdų
orkestras, vėliau Šleinių, Galdikų ir kitos muzikinės
grupės.
Nepriklausomybės metais susidarė palankesnės sąlygos
muzikinei kultūrai vystytis, ypač talentingos liaudies
tarpe. 19221923 metais Pr. Sungaila organizavo
Kretingos styginį orkestrą, kuris koncertuodavo
Kretingoje, Kretingalėje, Palangoje ir kituose
miesteliuose. Jame tarp kitų grojo ir A. Riauchas, po
karo buvęs, kaip ir Pr. Sungaila, valstybinio akademinio
operos ir baleto teatro simfoninio orkestro artistas.
1923-1928 metais, prie Kretingos progimnazijos veikė
dvimečiai mokytojų kursai, kuriuose muziką dėstė
vargonininkas A. Baltikaus-kas, vėliau Skrickis. Kursų
klausytojai buvo subūrę chorą. Iš tuometinių dainuojamų
choro dainų buvę choristai prisimena pagal J. Janonio
eiles dainuotą Nelaistykit kapą. A. Vaičiūnas, dirbęs
tuo metu Klaipėdoje, Kretingos chorą paruošė pirmajai
Lietuvos dainų šventei, kuri įvyko 1924 metais Kaune.
Uždarius mokytojų kursus, muzikinė kultūra daugiausiai
vystėsi vienuolyno bažnyčioje, kurios vargonininkas
paruošdavo bažnytinį chorą ne tik giedoti religines
giesmes, bet ir dainuoti pasaulietines dainas vakaronių,
gegužinių ir kitų pramoginių renginių metu. Iš žymesnių
choro vadovų paskutiniu metu buvo Dragūnas.
Muzikiniame kultūriniame gyvenime aktyviai dalyvavo ir
Kretingos šauliai. Prie šaulių klubo susibūrė 12-16
žmonių dūdų orkestras, kuris daugiausiai grodavo šokių
muziką. Jam vadovavo žydas Gobšas, Jonušas, vėliau
dirigavęs policijos orkestrui Kaune, Račkauskas ir kiti
muzikai.
1935 metais Kretingos Pranciškonų ordino gimnazijos (Šv.
Antano Misijų Kolegijos) kapelionas kunigas Budraitis
paruošė gimnazijos dūdų orkestrą ir vyrų chorą, kurie
atlikdavo bažnytines ir pasaulietines dainas.
1939 metais j Kretingą ir Palangą perkėlus Klaipėdos
Vytauto Didžiojo gimnaziją, Kretingoje pradėjo
mokytojauti kompozitorius Eduardas Balsys. Tai gabus
muzikas, atskleidęs gimnazistės Elenos Saule-vičiūtės ir
kitų mokinių muzikinį talentą, turėjęs didelės įtakos
Kretingos muzikiniame gyvenime ir pokario metais.
Muzikiniu talentu pasižymėjo ir bažnyčios vargonininkas
Vaclovas Pocius, paruošęs keletą bažnytinio ir
pasaulietinio turinio koncertų. Po karo jis perėjo
dirbti muzikos mokytoju į Kretingos vidurinę mokyklą,
kartu mokėsi ir Klaipėdos muzikos mokykloje, organizavo
chorus, dalyvavo su jais respublikinėse dainų šventėse.
]vedus Tarybų valdžią, bažnytinio choro, šaulių
orkestro, pranciškonų gimnazijos orkestro ir vyrų choro
veikla nutrūko. Atskiri entuziastai bandė organizuoti
jungtinį dūdų orkestrą. Visuomenei dažnai pasirodydavo
raudonosios armijos dalinių orkestrai'bei koncertinės
grupės, kurių pagrindiniame repertuare buvo Katiuša, Tri
tankistą ir kitos to meto Sovietų Sąjungoje populiarios
dainos.
(Straipsnio
originalai saugomi Kretingos muziejaus Moksliniame
archyve.)