Kuo
mes įdomūs pasauliui?
-
Laikmetis, neogotika ir Palangos bažnyčios
architektas Karlas Eduardas Strandmannas
-
-
Morta Baužienė
-
- XIX a. II p. Lietuvos architektūrą
sąlygojo politinės netektys. Po Vilniaus
universiteto, kuriame architektų rengimas jau
buvo įsibėgėjęs, uždarymo Lietuva liko be
vienintelės iki to laiko veikusios vietinės
kilmės architektus rengusios aukštosios
mokyklos. Lietuviai architektai, baigę Rusijos
aukštąsias mokyklas, buvo siunčiami dirbti
toliau nuo jų gimtųjų vietų. Po 1863 m.
sukilimo Lietuvoje atsiųstųjų ir vietinių
specialistų santykis dar labiau pasikeitė. XIX
a. carinėje Rusijoje statybų reikalus vietose
tvarkė Statybos ir kelių komisijos (vėliau
Statybos skyriai). XIX a. vid. didžiąją dalį
šių komisijų darbuotojų dar sudarė vietiniai
specialistai. Po 1863 m. sukilimo numalšinimo
generalgubernatoriaus M. Muravjovo nurodymu
visi vietinės kilmės Statybų komisijų
tarnautojai (architektai, inžinieriai,
braižytojai, raštininkai) palaipsniui buvo
pakeisti stačiatikiais. Pirmumo teisę
projektuoti ir vertinti svarbiausius objektus
turėjo gubernijos architektas. Susiklosčius
tokioms sąlygoms, didžiuosiuose Lietuvos
miestuose dygo imperijos pakraščiams būdingi
kvartalai, kuriuos projektavo į Šiaurės-Vakarų
kraštą siunčiami ne patys talentingiausi
Peterburgo ar Maskvos specialistai.
- Po 1863 m. sukilimo Žemaičių, Seinų ir
Vilniaus vyskupijose generalgubernatorius M.
Muravjovas uždraudė katalikų bažnyčių statybą
ir net jų remontą. Draudimas galiojo iki 1897
m. Tačiau ir šį draudimą atšaukus, visiškos
laisvės statybų srityje nebuvo. Leidimus naujų
bažnyčių statybai vyskupijos privalėdavo
suderinti su gubernijų statybos skyriais. Šie
reikalavo, kad būtų aiškiai ir tiksliai
nurodomi lėšų, numatomų gauti statant
projektuojamus objektus, šaltiniai. Lėšų
rinkimo kontrolei parapijose buvo privaloma
turėti išlaidų knygas.
- Per 34 naujų bažnyčių statybos Lietuvoje
draudimo metus Europoje keitėsi architektūros
stiliai, atsirado naujos statybų
technologijos. Prieš naujų bažnyčių
projektavimo darbų nutraukimą Lietuvoje ir
Europoje vyravo romantizmo architektūra,
kuriai būdingas susižavėjimas viduramžių
stiliais ir liaudies meno reiškiniais. Statant
bažnyčias, romantizmas labiausiai pasireiškė
neobaroko, neogotikos, neoklasicizmo
stilistika. Uždraudus bažnyčių statybą
Lietuvoje, jų architektūros įvaizdis čia tarsi
sustojo ties XIX a. vid. romantizmu ir vėliau
įsigalėjusiu istorizmu. Draudimą panaikinus,
Lietuvos naujų bažnyčių architektūroje vėl
atgimė neogotika. Aukšti, į dangaus mėlynę
kylantys neogotikinių bažnyčių bokštai
išreiškė žmonių dvasios pakilimą, pergalę
prieš blogį, prievartą. Atgavus teisę statyti,
visą kraštą buvo apėmęs tikras naujų bažnyčių
statybų entuziazmas. Iki Pirmojo pasaulinio
karo pradžios Žemaičių ir Vilniaus vyskupijose
pastatyta ar pradėta statyti 150 mūrinių
bažnyčių. Daugelis iš jų buvo neogotikinės.
- Neogotikos plėtrą skatino ir katalikų
Bažnyčios vadovai, su baime ir nerimu stebėję
modernizmo įsigalėjimą mene. 2004 m.
Menotyroje išspausdintame Skirmantės
Smilingytės-Žeimienės straipsnyje nagrinėjamas
oficialus katalikų Bažnyčios požiūris į
moderniąją bažnytinę dailę. Nors Bažnyčia
labiausiai reglamentavo sakralinės tapybos ir
muzikos meną, be jos dėmesio neliko ir
architektūra. Popiežius Pijus IX (18461878)
laiške menininkams (Potestas tenebrarum, 1873)
skatino atgaivinti krikščioniškojo meno
pradus, įkvėpimo semtis iš senosios dailės
pavyzdžių. Popiežius sustabdė Romos kurijos
ceremonijų meistro 1863 m. parengto rašto,
kuris buvo nukreiptas prieš neogotiką
architektūroje, įsigaliojimą ir taip ilgam
įtvirtino neogotiką, kaip XIX a. paskutiniojo
ketvirčio katalikų Bažnyčios teigtiniausią
architektūros stilių.
- Nuo pirmųjų Lietuvos prijungimo prie
Rusijos imperijos metų visuomenė demonstravo
neigiamą nusistatymą naujajai administracijai.
Tai pasireiškė ne tik sukilimais, knygnešių
judėjimu, bet ir statybų užsakovų požiūriu į
projektuotojus. Dvaruose ir dvarininkams
priklausiusiuose miesteliuose naujų objektų
gubernijos architektai neprojektuodavo. Būsimų
statinių savininkai, darbų užsakovai
architektus kviesdavo iš svetur. Tai
dažniausiai buvo vokiečiai (Friedrich August
Stüler, Gustav von Schacht), italai (Cezare
Anichini, Jakob Woller, Henryk Marconi) ir kt.
- Kai katalikams buvo leista vėl statyti
bažnyčias, nuo baudžiavos panaikinimo buvo
praėję beveik 40 metų. Dvaro ir valstiečių
santykiai jau buvo nusistovėję. Naujų bažnyčių
statyba suvienijo dvarą ir valstiečius.
Dvarininkai visokeriopai rėmė šventovių
statybas: leidimais, architektais, lėšomis.
Švėkšnos šv. Apaštalo Jokūbo bažnyčios
statybai Švėkšnos ir Vilkėnų dvarininkai
Adomas ir Aleksandras Pliateriai skyrė 50 000
rublių, visą miško medžiagą ir dvaro plytinėje
nemokamai pagamino visas statybai reikalingas
plytas. Tvirtinant Plungės bažnyčios projektą,
kurio sąmata buvo 58 196 rub., nurodyta, kad
kunigaikštis Mykolas Oginskis testamentu šiai
statybai paliko 10 000, o kunigaikštienė
Marija dar pažadėjo 15 000 rublių ir visas
statybines medžiagas. Kaip žinome, apie
trečdalį lėšų ir daug statybinių medžiagų,
tarp jų ir plytų, naujosios katalikų bažnyčios
statybai Palangoje skyrė grafai Tiškevičiai.
- Apie Palangos ir daugelio kitų Žemaitijos
bažnyčių autorių Karlą Eduardą Strandmanną
(18671946) pirmasis darbus pradėjo rašyti
kunigas Kazimieras Jasėnas. 1923 m. išleistoje
Visuotinėje meno istorijoje jis įvardijo
architekto gimimo vietą ir metus, aukštąją
mokyklą, kurioje jis mokėsi, architektus, su
kuriais užbaigęs studijas dirbo. K. E. Strandmanną
paminėjo daugelis rašiusiųjų Lietuvos bažnyčių
istorijos ir architektūros klausimais.
Architektūros istorikės dr. Algė Regina
Jankevičienė ir dr. Nijolė
Lukšionytė-Tolvaišienė apie K. E. Strandmanno
darbus paskelbė straipsnių spaudoje,
akademinėje Lietuvos architektūros
istorijoje įvertino jo indėlį į šalies
architektūros palikimą. 2005 m. išėjo Latvijos
architektūros istoriko Janio Zilgalvio
monografija apie Latvijos neogotiką. Joje daug
dėmesio skiriama neogotikos ištakoms Europoje,
panagrinėta kaimynų Vokietijos, Estijos,
Švedijos neogotikinė architektūra. Lietuvos
neogotika monografijoje aptariama gana
prabėgomis. K. E. Strandmanno biografijos ir
kūrybos faktus, tyrinėdamas Latvijos
neogotikinius statinius ir konkrečiai
Jelgavos katalikų bažnyčios architektūrą,
papildė Latvijos kultūros paveldo specialistas
Janis Zilgalvis, kurio publikacija spausdinama
ir šioje knygoje.
- Karlas Eduardas Strandmannas gimė 1867 m.
gegužės 17 d. Linčiopinge (Lindköping,
Švedija) statybininko šeimoje. Nuo 1923 m.
įvairioje literatūroje kartojamas teiginys,
kad jaunuolis baigė Stokholmo aukštąją
architektūros mokyklą. Pamėginkime
patikslinti mokyklos pavadinimą.
- 1827 m. Švedijos sostinėje buvo įsteigtas
Technologijos institutas (Teknologiska
Instituten), rengęs įvairių techniškųjų
profesijų specialistus. Kai 1867 m. prie šios
aukštosios mokyklos prisijungė Kalnakasybos
institutas, kaip atskiros mokyklos pradėjo
išsiskirti chemijos, statybos, inžinerijos
fakultetai. 1877 m. Technologijos institutui
buvo suteiktas karališkosios mokyklos vardas
Kunliga Tekniska Högskolan. Pastarasis žodis
švedų kalboje reiškia universitetą. Tais
pačiais 1877 m. prie Karališkojo technologijos
universiteto buvo įkurta Architektūros mokykla
(fakultetas). Taigi galime daryti prielaidą,
kad K. E. Strandmannas studijavo Stokholmo
karališkojo technologijos universiteto
Architektūros mokykloje (fakultete).
- Baigęs studijas, jaunuolis tobulinosi
dirbdamas su žymiais švedų architektais. K.
Jasėnas mini prof. A. Bugge, kuriam K. E.
Strandmannas talkininkavęs, priruošdamas
Sundsvallo rotušės planus. Pramoninis
miestas-uostas Sundsvallas 1888 m. sudegė. Jo
atstatymui buvo sukviesti žymiausi Švedijos
architektai, tarp jų ir K. Jasėno minimi
Gustafas Hermanssonas (18641931) ir Adolfas
Emilis Melanderis (suomiai jį vadina Molanderu).
Su jais K. E. Strandmannas dirbo prieš
apsigyvendamas Liepojoje. Minėti architektai
yra suprojektavę ir neogotikinių bažnyčių.
1893 m. A. E. Melanderis parengė neogotikinės
Šv. Jono bažnyčios Helsinkyje, didžiausios šio
miesto šventovės, projektą. 18971903 m.
Stokholme pagal G. Hermanssono projektą buvo
pastatyta Oscaro bažnyčia. Tikėtina, kad
tyrinėjant Lietuvoje pagal K. E. Strandmanno
projektus pastatytas katalikų šventoves,
rastume nemažai bendrų bruožų su minėtomis
bažnyčiomis.
- J. Zilgalvis teigia, kad pirmoji
neogotikinė bažnyčia Švedijoje buvo pastatyta
1805 m. Stokholme, o didžiausias šio stiliaus
šventovių statybų bumas buvo XIX a. 89
dešimtmečiais. Tai yra laikas, kai K. E. Strandmannas
apsigyveno Liepojoje ir, kaip rašo Lietuvos
architektūros istorijos autorės, projektavo
beveik vien sakralinius pastatus. Dauguma
šių statinių yra Lietuvoje. Latvijai K. E. Strandmannas
suprojektavo nedaug pastatų. 1906 m. pagal jo
projektą buvo pastatyta neogotikinė Šv. Jurgio
katalikų bažnyčia Jelgavoje. 1912 m. jis
suprojektavo Liepojos liuteronų bažnyčią,
kurios statybą sutrukdė Pirmasis pasaulinis
karas. Darbai buvo atgaivinti tik 1924 m. ir
užbaigti 1930-aisiais, vadovaujant inžinieriui
Aleksandrui Soorensenui. Kaip rašo Janis
Krastinšas, iš gelžbetonio, akmens ir metalo
pastatyta bažnyčia tapo chrestomatiniu
nacionalinio romantizmo pastatu. J. Zilgalvis
minėtoje monografijoje rašo dar ir apie K. E.
Strandmanno kartu su L. Melvilsu suprojektuotą
Liepojos šv. Juozapo katalikų bažnyčią,
pastatytą 18941900 m. Be to, J. Zilgalvis
pagal panašumą į Žiobiškio bažnyčią K. E.
Strandmannui priskiria XX a. pr. Dunavos
miestelyje pastatytą katalikų bažnyčią. Dar
daugiau duomenų apie K. E. Strandmanno
Latvijoje ir Lietuvoje projektuotus pastatus
pateikiama šioje knygoje spausdinamame J.
Zilgalvio straipsnyje (p. 4148).
- Pagal K. E. Strandmanno Lietuvai parengtus
katalikų bažnyčių projektus daugiausia
bažnyčių pastatyta Žemaitijoje. Čia stovi jo
projektuotos Gruzdžių (Šiaulių r., 18961904),
Palangos (18971907), Švėkšnos (Šilutės r.,
19011905), Kelmės (19011912), Salantų
(Kretingos r., 19061911), Plungės
(19031933), Kulių (Plungės r., 1900)
bažnyčios. Dar trys K. E. Strandmanno
bažnyčios yra tolėliau: Žiobiškyje (Rokiškio
r., 19021911), Ramygaloje (Panevėžio r.,
19021914), Alantoje (Molėtų r., 19041912).
Visos šios bažnyčios yra neogotikinės,
išskyrus neoromanines Alantos ir Plungės bei
neoklasicistinę Kulių.
- Lygindama Lietuvos neogotikines ir
gotikines bažnyčias, architektūros istorikė
dr. Algė Regina Jankevičienė nustatė, kad
Lietuvos neogotikinių bažnyčių projektuotojai
sekė ne vietinės gotikos pavyzdžiais, o
vadovavosi Vakarų Europos gotikos studijomis.
Naujose bažnyčiose buvo kartojami viduramžių
gotikos atskiri elementai, nesiekiant atkurti
gotikos formų simbolikos. Tyrinėtojos nuomone,
Lietuvos neogotika nėra viduramžių gotikos
tąsa, o nauja stilinės architektūros vystymosi
pakopa. Neogotikinės bažnyčios savo dydžiu ir
formomis kontrastingai išsiskirdavo to laiko
smulkiais mažaaukščiais namais užstatytų
miestelių aplinkoje. 5070 metrų aukščio K. E.
Strandmanno bažnyčių bokštai iš toliausiai
švietė kalvotame Žemaitijos peizaže.
Amžininkas kun. K. Jasėnas apie virš miestelio
iškilusią Švėkšnos bažnyčią rašė, kad ji,
rodos, geriau tiktų sostinei, negu menkam
pasienio miesteliui. Panašiai atrodė ir nauja
Kelmės Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų
bažnyčia, kurios vienbokštis neogotikinis
tūris didingai žvelgė į vienaukščių namelių
skruzdėlyną. Neogotikinės bažnyčios ne pačios
taikėsi prie esamo užstatymo, bet prognozavo,
diktavo būsimąjį urbanistinės erdvės
sutvarkymą. Didžiulė dvibokštė Gruzdžių Švč. Trejybės
bažnyčia, pastatyta miestelio, kuriame tuo
laiku buvo apie 1 200 gyventojų, aikštės
rytiniame šone, tapo jo urbanistinės erdvės
organizatore. Ramygalos, Palangos bažnyčios
įkomponuotos į miestelių centrinės gatvės
išklotinę, Plungės uždaro gatvės
perspektyvą, savitai formuoja miesto centro
atkarpą tarp aikštės ir bažnyčios.
- K. E. Strandmanno projektuotas bažnyčias
architektūros istorikai atpažįsta ne tik pagal
išlikusius projektus, bet ir pagal jo
bažnyčioms būdingus bendrus bruožus: ir
didžiosioms, ir mažesnėms bažnyčioms būdingas
lotyniško kryžiaus planas, išraiškingas
vertikalus tūris, kuriame vyrauja du arba
vienas kvadratinio plano bokštai. Bažnyčių
sienas skaido, o bokštų kampais į viršų kyla
laiptuoti kontraforsai. Aštuonkampę bokšto
smailę skaido horizontalios padalos.
Vienbokščių bažnyčių bokšto šonuose būna
piramidiniais stogeliais dengti bokšteliai.
Fasaduose kartojasi dekoratyviniai elementai:
langas-rožė transepto smailiaarkėje nišoje,
portalo įforminimas sustorinto mūro iškyšoje,
raudonų plytų ornamentai balto tinko juostose.
- Viena puošniausių ir didingiausių K. E.
Strandmanno projektuotų bažnyčių Švč.
Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčia
Palangoje pastatyta 18971907 m. Jos statyba
vyko prisilaikant projekto, išskyrus langus
virš didžiojo altoriaus, kurių architektas
nebuvo suprojektavęs. Pagal projektą virš
altoriaus turėjo kabėti paveikslai. Vitražais
užpildyti langai sugalvoti statybos eigoje.
- Palangos bažnyčia yra vienbokštė,
lotyniško kryžiaus formos, su penkiasiene
apside. Jos detalių, ornamentų, nerviūrų
sukūrimui panaudota 18 profilių plytos.
Pajūrio lygumoje iš tolo šviečia ryškus
raudonų plytų šventovės siluetas. Bažnyčios
eksterjerą formuoja tankiai laiptuotais
kontraforsais suskaidytos sienos, apsidė,
transeptas ir aukštas bokštas. Skirtingai nuo
kitų K. E. Strandmanno projektuotų vienbokščių
bažnyčių, šis bokštas neturi šonuose
priglaustų piramidinių bokštelių. Kvadratinio
plano bokšto kampus remia dvigubi laiptuoti
kontraforsai, kurie bokšto viršuje perauga į
mažus bokštelius. Tarp šių bokštelių yra
aukšti laiptuoti frontonai su laikrodžio
ciferblatais visose pusėse. Virš bokšto
kylanti vario skarda aptaisyta aštuoniakampė
24 metrų aukščio smailė horizontalia smulkių
trikampių skydelių eile sudalinta į du
tarpsnius. Vakariniame bokšto šone sustorinto
mūro iškyšoje įrengtas didysis portalas.
Perspektyviniame smailos arkos apvado šonuose
įkomponuotos kolonėlių eilės, o virš durų
smailės trikampyje yra baltai tinkuota
apskrita niša. Bokšto tarpsnyje virš
portalinės arkos šviečia puošnus langas-rožė,
sudarytas iš 9 savarankiškų apskritimų.
Bokštas padalintas tarpsniais, kuriuos vieną
nuo kito skiria raudonų plytų ornamentai
baltai tinkuotose juostose (įvairiai supintos
arkutės, tvorelės, kryžiukai, dobilo lapai).
Ornamentinės juostos kartojasi ir bažnyčios
sienų kompozicijoje.
- Šoniniuose fasaduose dominuoja panašiai
kaip didysis įforminti portalai ir transeptas.
Transepte gausiai dekoruotos, šiek tiek
įgilintos smailios arkos viršuje vyrauja
langas-rožė. Šis langas skiriasi nuo bokšte
esančiojo: iš apskritimų transepto lange
suformuotas gėlės žiedas. Apatinėje transepto
plokštumoje pakaitomis su ornamentinėmis
juostomis baltai tinkuotame fone nuo cokolio
kyla įvairaus dydžio arkų grupės.
- Bažnyčios sienas skaidantys laiptuoti
kontraforsai viršuje užsibaigia bokšteliais, į
kuriuos remiasi centrinės navos tūrį su
šoninėmis jungiantys arkbutanai. Tai vienas iš
rečiau pasitaikančių K. E. Strandmanno
bažnyčių išorės elementų, sutinkamų dar
Švėkšnos bažnyčioje. Kontraforsų atidalintuose
sienų plotuose smailiaarkėse nišose
įkomponuoti langai. Jie yra sugrupuoti po du.
- Be aptartų bažnyčios išorę formuojančių
elementų bokšto, kontraforsų, transepto,
langų, neogotikos turtingumui sukurti čia
tarnauja daugybė pasikartojančių detalių:
ornamentinės juostos baltai tinkuotuose
plotuose, apskritos nišelės, arkučių, dantukų,
eilės perspektyviniai langų glefai ir t. t.
- Bažnyčios interjerą formuoja kolonos ir
skliautai. Tinkuotoje baltoje vidaus erdvėje
raudonų plytų struktūriniai elementai
kolonos, skliautų nerviūros kuria pakilią,
dvasingą nuotaiką. Raudonų plytų briaunotos
kolonos, prie sienų prigludę pilioriai
stiebiasi į viršų, kur nuo pilkų cementinių
kapitelių nerviūromis išplinta į kryžminius
skliautus, suformuoja travėjas. Kilimo aukštyn
įvaizdį sustiprina raudonų plytų langų apvadai
su akcentuotomis smailiosiomis dalimis,
aklilangiai smailiais apvadais, pseudoarkos,
ornamentinės juostos. Palangos bažnyčios
interjerą galima būtų apibūdinti kaip raudonos
plytos ir balto tinko simfoniją.
- K. E. Strandmanno autorystei priskiriamų
bažnyčių skaičius dar nėra iki galo aiškus.
Dažnai kai kurių pastatų projektų autorystė
nustatoma remiantis architektūros formomis.
Ant išlikusių projektų galima užtikti statybos
vykdytojo (K. O. Kuntzelio ant Alantos
bažnyčios projekto) parašą, o ant nuorašo
(Plungės bažnyčia) niekas nepasirašo. Pagal
planą ir išorės bruožus K. E. Strandmannui dar
priskiriama Vilkijos (19001908), Senosios
Akmenės (19071912), per abu karus
nukentėjusios, todėl pakitusios Tauragės
(1904) bažnyčių projektų autorystė. Pagal
reikšmingumą Lietuvos sakralinės architektūros
istorijoje K. E. Strandmanną reikėtų gretinti
su Vaclovu Michnevičiumi (18661947), kurio
bažnyčių gausu Vilniaus ir Kaišiadorių
apylinkėse. Abu architektai projektavo panašiu
laiku, kūrė istoristiniais motyvais ir savo
regionuose buvo labai populiarūs. Tiktai V.
Michnevičiui labiau pasisekė jo kūryba gana
detaliai išnagrinėta, o K. E. Strandmanoo
darbai Lietuvoje tebelaukia išsamesnių tyrimų.
-
-
Literatūra:
- 1. Lietuvos architektūros
istorija, t. 3. - Vilnius : Sa-vastis, 2000.
- 2. B. Barauskas. Palanga.
Šimtmečių epizodai. - Palanga, 19831984
[mašinraštis].
- 3. J. Basanavičius. Iš
Palangos istorijos. - Vilnius, 1922.
- 4. Z. Genienė. Palangos
miestelio istorijos apybraiža. Vilniaus
apskrities archyvas, F 5 3971.
- 5. A. R. Jankevičienė.
Lietuvos neogotikinės bažnyčios, Statyba ir
architektūra, 1991 (12), p. 1821.
- 6. A. R, Jankevičienė.
Gotika ir neogotika Lietuvos bažnyčių
architektūroje, Urbanistika ir architektūra,
t. 28, priedas 3. - Vilnius : Technika, 2004,
p.1319.
- 7. K. Jasėnas. Visuotinė
meno istorija, t. 1. - Mintauja, 1923,
p. 456458.
- 8. J. Jurkštas. Kauno
gubernijos 18431915 m. architektai, Lietuvos
TSR architektūros klausimai, kn. 7 (2). -
Vilnius : Mokslas, 1981, p. 100101.
- 9. J. Krastinš. Latvijas
Respublikas būvmćksla. - Ryga : Zinćtne, 1992,
p. 148, 150.
- 10. J. Liškevičienė.
Kuliai. Kulių bažnyčios architektūra ir
dailė, Plungės dekanato
- sakralinė architektūra ir
dailė. - Vilnius : Vilniaus
- dailės akademijos leidykla,
- 2005, p. 140155.
- 11. N. Lukšionytė-
- Tolvaišienė. Plungė.
Plungės bažnyčios architektūra, Plungės
dekanato sakralinė architektūra ir dailė. -
Vilnius : Vilniaus dailės akademijos leidykla,
2005, p. 6068.
- 12. K. Misius, R. Šinkūnas.
Lietuvos katalikų bažnyčios. - Vilnius :
Pradai, 1993.
- 13. A. Miškinis. Vakarų
Lietuvos miestai ir miesteliai, kn. 1. -
Vilnius : Savastis, 2004.
- 14. S. Smilingytė-Žeimienė.
Apie Katalikų Bažnyčios poziciją religinės
dailės atžvilgiu XIX a. pabaigoje XX a. I
pusėje, Menotyra, 2004, t. 36, p. 3440.
- 15. J. Zilgalvis. Neogotika
Latvijas architektūra. - Ryga : Zinatne, 2005,
p. 33, 128, 130, 244247, 260, 261.
-
- Morta
Baužienė: The Times, Neo-Gothic and the
Architect of Palangas Church, Karl Eduard
Strandmann
-
- The author in the publication gives as
general overview of the architectural
situation in the late 19th century. The
majority of attention is given to Swedish
architect, Karl Eduard Strandmann
(18671946) and the features of his works.
His works include the Church of the Blessed
Virgin Marys Assumption into Heaven (built
in 1907) and other churches built in
Samogitia (Žemaitija) from the late 19th
century to the 20th
century. (It should be noted that the
architect also lived for a long time in
Liepāja (today, situated in Latvia). The
publication also discusses the originality
of the church architecture, comparing them
with other European, and more specifically
with other Lithuanian, Neo-Gothic religious
structures of the time. The author claims
that Historians do not identify K. E.
Strandmanns projected churches solely based
on his remaining plans, but also according
to the shared characteristic features seen
in the architects work: the inherent Latin
cross, a motif used in plans for both small
and large churches and the expressive
vertical size, where one or two towers
square towers dominate. Church walls
separate, and at the corner of towers,
buttresses are lined with stairs. Horizontal
steps come to an octagonal pinnacle. For
those churches that have only one tower,
pyramid-shaped roofs cover the small towers,
found on the side of the single main tower.
On the faēade decorative motifs repeat
themselves: rose windows of the
narrow-pointed transept niche, the execution
of wide brick ledges, and ornaments of red
brick in long sections of white plaster.
- The author conducted research and stated
that K. E. Strandmann studied at the
architectural school (faculty) at
Stockholms Royal University of Technology.
This fact had never been officially
announced before.
- At the end, the author writes that the
number of churches that may be attributed to
K. E. Strandmann are still not known. Often
some of his buildings are ascertainable and
can be supported by architectural forms. On
his remaining plans, one come across the
construction managers signature (i. e. on the
plans of Alantas Church, K. O. Kuntzelis) but
on a duplicate of Plungės church, no one
signed. According to construction plans and
exterior features, K. E. Strandmann is
attributed to the construction of two churches
that suffered during the war (Vilkija
(19001908) and Senioji Akmenė (19071912)) as
well as Tauragės church (1904). According to
importance it is necessary to place K. E. Strandmann
aside Wacław Michnewicz (18661947), whose
churches are found throughout the areas of
Vilnius and Kaišiadorys. Both architects
designed structures at around the same time,
created motifs of historical importance, and
were very popular in their respected regions.
Only W. Michnewicz faired better: his works
were well researched.
|