Lietuvių ir latvių kalbos:
rekomenduojami perskaityti straipsniai
LATVIJOS LIETUVIAI: JŲ ISTORIJA, ŠNEKTOS,
TELKINIAI, KULTŪRA
Kazimieras
Garšva
Puslapis parengtas pagal
informaciją, skelbiamą
žurnale
Žiemgala (2004 m. Nr. 2). ISSN 1392-3781
Įvadas.
Pakraščių tarmės ir šnektos
Kompaktiškas baltų (prūsų, jotvingių, lietuvių) plotas
XXII amžiais siekė Vyslą, Narevą, Varšuvą, Minską, XVXVI
amžių sandūroje Karaliaučiaus, Geldapės, Suvalkų, Knišino,
Balstogės, Valkavysko apylinkes, XIX amžiaus viduryje
Juodąją Ančią (po 1867 m. tas vietas sulenkino Vygrių
vienuoliai), 1920 m. Beržininką, Degučius, Seinus, Smalėnus,
Šaltėnus, dabar tik Aradninkus, Žagarius, Klevus,
Vilkapėdžius, Raistakiemį, Seivus, Kalinavą. Tame plote apie
4 tūkstantmečius gyveno baltai.
Lietuviai anksti apsigyveno ir pietinėje buvusios jotvingių
žemės dalyje iki Bebro upės aukštupio. Keliant lietuvių
bajorus ir karius prie strateginiu požūriu svarbesnių
vietovių, dabartinėje Balstogės vaivadijoje (iki Bugo)
Raigardo, Goniondzo (nuo 1501 metų bažnyčioje vartota
lietuvių kalba), Knišino, Obelsko (1492 m. lietuviams
įsteigta parapija), Tikocino, Supraslio, Balstogės, Suražo,
Briansko, Belsko, Drohičino, Kameneco ir kitose apylinkėse
atsirado lietuvių kalbos salos, išlikusios iki 1520 m.
Per paskutiniuosius aštuonis šimtmečius lietuvių kalbos
plotas sumažėjo maždaug trigubai nuo 200 000 km2 iki 65 000
km2. Išnyko du trečdaliai seniausių iš gyvųjų indoeuropiečių
šnektų. Didžiausi jų plotai sunyko XVIIXIX amžiais, ypač
18611904 metais ir vėliau. Tuo laikotarpiu (1865 m. Rusijoje
ir 1866, 1872 m. Vokietijoje) buvo uždrausta mokyti
lietuviškai, gimtosios vietinių žmonių kalbos nevartojo
valdininkai, dvarininkai, pakraščiuose ir bažnyčia.
Šiaurinis
lietuvių kalbos plotas
1921 m. nustatant valstybių sieną, Kauno gubernijai
priklausiusios Alūkštõs, Aknystõs, Skyronių, Ukrų ir kitos
penkios apylinkės (290 km2) buvo iškeistos į Palangą, pajūrio
ruožą ir tris kitas apylinkes (182 km2). Latvijai pripažinta
ir Latgala.
Vakaruose iki XVIII a. lietuvių gyventa Liepojos rajone tarp
Rucavos, Nycos ir Bartos: latviai tų apylinkių gyventojus
vadino leitīši, leitīšnieki, t. y. sulatvėjusiais lietuviais.
XVII a. LDK siena ėjusi Bartuvos upe (nuo Šventosios
gyvenvietės 50 km į šiaurę). Tarp Rucavos ir Būtingės
lietuvių gyventa ir XX a. pradžioje.
Nuo XIII a. Lietuvai oficialiai priklausė Ukrai (dabartinis
Duõbelės rajonas), nuo 1473 m. Skyrónys ir gretimi Bauskės
rajono Brunavos apylinkės kaimai. Iki 1914 m. Lietuvos
žemėlapiuose žymimi Breslaujõs, Aknystõs kyšuliai į šiaurę.
Ukrų, Skyrónių, Aknystos ir kitos apylinkės priklausė Kauno
gubernijai ir Vilniaus, po to Žemaičių vyskupystėms, nuo 1919
m. rugpjūčio iki 1920 m. spalio Lietuvos Respublikai.
Latgalos lietuviai
Pačios įdomiausios lietuvių kalbos salos yra pietryčių
Latvijos dešiniojoje Dauguvos pusėje. Tolimiausia lietuvių
kalbos sala ar sena kolonija yra Rėzeknės rajone, Sakstagalio
apylinkėje. Tai Ciskodas; nuo jo iki Lietuvos sienos 110
km. 1851 m. Ciskodo apylinkės kaimuose (64 sodybose) gyveno
300400 lietuvių. 1977 m. lietuviškai galėjo kalbėti apie 10
seniausių žmonių, 1986 m. tik 2.
Uodegėnų (Kraslavos r. Ižvalto apyl.), esančių už 60 km nuo
Lietuvos sienos, apylinkėse 1925 m. lietuviškai kalbėjo 300
senbuvių, 1988 m. 3(5). 18831925 m. greta Uodegėnų minimi
dar 69 mažesni kaimai, kuriuose taip pat buvo kalbančių
lietuviškai. Iki XIX a. vidurio lietuviškai buvo šnekama ir
kairiajame Dauguvos krante tarp Varnavičių (Kraslavos r.) ir
Alūkštõs (Daugpilio r.). Taip Daugpilio, Kraslavos apylinkės
jungėsi su pagrindiniu lietuvių kalbos plotu.
K. Būga Latvijoje suskaičiavo beveik 800 vietovių vardų su
priesaga -iški, kurie didžiuliu pleištu (iki Rezeknės)
įsiterpia į Rytų Latviją . Manoma, kad iš visų baltų genčių
vietovardžius su tokia priesaga turėjo tik lietuviai. Įdomu,
kad daugiausia -iškių pėdsakų yra maždaug tarp Obelių ir
Breslaujõs: juo arčiau Lietuva, juo daugiau šių vietovardžių.
Didesnė dabartinio Daugpilio rajono dalis, iš šiaurės
ribojama linijos SubačiusBebrinėDvietasKalupėMalinovkaKaplava
(1912 m. čia buvo 2055 proc. priesagos -išk- oikonimų), dar
XVIIIXIX a. turėjo būti gyvenama lietuvių. J. Safarevičiaus
nuomone, tose apylinkėse, kur vietovardžių su išk- yra ne
mažiau kaip 12 proc., lietuvių kalba bus išnykusi visai
neseniai, o plotai, kuriuose yra 412 proc. vietovardžių su
šia priesaga, rodo senąją lietuvių kalbos ribą. Tarp
Latgaloje lietuvių gyventų vietų, išlaikiusių vietovardžius
su priesaga išk-, būtų pleištas KalupėSilajaniaiMalinovka
(einantis palei DaugpilioRezeknės kelią) ir Asūnės apylinkė
Kraslavos r. šiaurės rytuose. Į senąjį lietuvių kalbos plotą
įeitų daugelis vietovių iki Garšvinės, Rubinų, Dvieto,
Ciskodo, Uozuolmuižos, Ižvalto, Asūnės, Piedrujos.
Į dešiniąją Dauguvos pusę lietuviai, matyt, daugiausia kėlėsi
ties Daugpiliu, Kraslava ir greičiausiai apie Drują. Toliau
keliauta Viškų, Dagdos-Andrupenės ir Ruobežniekų link. Pagal
išsilaikymo trukmę ir paliktas žinias senieji lietuvninkai
yra trejopi: 1) asimiliavęsi istorijos šaltinių tiksliau
nepaliudytu laiku (Akroje, Ruobežniekuose lietuvių
egzistavimas numanomas tik iš kalbos duomenų); 2)
asimiliavęsi daugiausia XIX a. pab. XX a. pr. (11 vietovių
apie Kraslavą, 6 Ciskodo apylinkėje, taip pat Jaunbornės,
Laukesõs ir kitose apylinkėse); ir 3) išlaikę gimtąją kalbą
iki šiol (Daugpilio, Uodegėnų ir kitose apylinkėse).
Latvijos lietuvių
telkiniai
Dabartiniuose Daugpilio, Jekabpilio, Bauskės, Duobelės ir
kituose pasienio rajonuose dalis senbuvių lietuvių apsigyveno
tuo pačiu metu kaip ir gretimuose Zarasų, Rokiškio, Biržų,
Pasvalio, Pakruojo, Joniškio, Akmenės ir kituose rajonuose.
Maždaug nuo XIXIII a. lietuviai sparčiau pradėjo keltis į
šiaurines sėlių, žiemgalių, kuršių žemes.
Po Žalgirio mūšio tas kėlimasis tapo mažiau varžomas. XVI a.
padidėjo gyventojų skaičius ir prasidėjo naujas didesnis
lietuvių migracijos laikotarpis (ypač 1561 m. Latgalą
prijungus prie Lietuvos). Jis truko iki XVIII a. pabaigos
Lietuvos-Lenkijos valstybės padalijimo.
Tada prasidėjo trys lietuvių asimiliacijos laikotarpiai,
esant Rusijos, Lenkijos ir Sovietų Sąjungos okupacijai.
Ieškodami geresnio, saugesnio gyvenimo po 1914, 1944 m. į
Latviją kėlėsi nemaža lietuvių, kurie dabar sudaro Latvijos
lietuvių daugumą.
Senbuvių lietuvių šnektos ir tarmės sutampa su artimiausiu
pagrindiniu lietuvių kalbos plotu. Tai rodo, kad lietuvių čia
gyvenama seniai ir kad jie įėjo į etninį lietuvių kalbos
plotą.
Latvijoje tarp Indricos ir Uodegėnų kalbama vilniškių tarme,
tarp Daugpilio ir Aknystos uteniškių tarme, Neretų
valsčiuje kupiškėnų tarme, apie Skyronis panevėžiškių
tarme, apie Snikerius šiauliškių tarme, apie Vadakstį
telšiškių tarme. Anksčiau šių tarmių šnektų Latvijoje buvo
daugiau, o dabar ir likusios baigia nykti.
Aknysta (latviškai
Aknīste)
Miestelis Latvijos pietryčiuose, Jekabpilio rajone, prie
Susėjos upės, netoli Lietuvos sienos (~10 km į š. r. nuo
Juodupės). Plentai į Daugpilį, Jekabpilį, Rygą. 2017
gyventojų (2002 m.).
Aknysta minima 1298 m. Latvijos ir Lietuvos sienos sutartimi
(1921 m.) Aknysta, kaip ir Kauno gubernijai bei Alūkstos
apskričiai priklausiusios etninės lietuvių žemės iki Susėjos
upės, iškeistos į Šventosios pajūrį, atiteko Latvijai.
19501956 m. ji buvo rajono centras.
Aknystoje (ir valsčiuje) iš seno gyventa lietuvių; 1925 m.
valsčiuje buvo 408 lietuviai. 19201944 m. lietuvių draugijų
Šviesa, Rūta skyriai čia rengdavo vakarėlius, vaidinimus,
turėjo chorus, veikė keturklasė lietuvių mokykla. XX a.
pabaigoje Aknystoje ir jos apylinkėse (Liuobų, Riūkų,
Skardupio kaimuose) lietuviai sudarė ~10 proc. gyventojų.
Aknystos, Garšvinės ir Alksnių valsčiuose dar 1989 m. 184
gyventojai (6,7 proc.) užsirašė lietuviais. Nuo 1993 m.
Aknystos mokykloje 211 klasių mokiniams lietuvių kalba
dėstoma fakultatyviai. 1998 m. įkurta Aknystos lietuvių
kultūros draugija; veikia moterų folkloro ansamblis
Sutartinė. Aknystos bažnyčioje, statytoje 1774 m., du
kartus per metus nuo seno būna pamaldos lietuvių kalba.
Iki 1914 m. Aknystos kraštas priklausė Kauno gubernijos
Žemaičių vyskupijos, Rokiškio parapijos Aknystos filijai.
19181942 m. čia kunigavo J. Budrys, Žemaitis, J. Mackus, M.
Mikelionis, J. Povilionis. Aknystos parapijai priklausė ir
dalis Juodupės apylinkės.
1919 m. rugpjūčio mėn. 1920 m. spalio mėn. šis kraštas
priklausė Lietuvos Respublikai. Iš Skardupio kaimo yra kilę
skulptorius ir aviatorius Mikėnai; jų gimtojoje sodyboje
veikia muziejus. Kaip ir visuose užribiuose, lietuvių
skaičius mažėja: 1925 m. čia jų užrašyta 19 proc., 1990 m.
17 proc., 1999 m. tik 7 proc. (kiti sulatvėjo).
Alūksta (latviškai
Ilūkste)
Daugpilio rajono miestas prie Alūkstos upės, 18 km į šiaurės
vakarus nuo Daugpilio. 1989 m. buvo 3300 gyventojų: 44 proc.
latvių, 30 proc. rusų, 16 proc. lenkų, 5 proc. gudų, 1,5
proc. lietuvių. XIX a. pradžioje buvo 1500 gyventojų, XIX a.
pabaigoje 2600, 1914 m. 4100, 1940 m. 1300 gyventojų,
2002 m. 2979 gyventojai.
Rašytiniuose šaltiniuose Alūksta minima 1582 m., kai sėlių
žemėse įsikūrė jėzuitai, veikę kaip Lietuvos jėzuitų
provincijos skyrius. Tada Latgala priklausė LietuvosLenkijos
valstybei. Po 1863 m. sukilimo daug lietuvių kunigų ištremta
į Rusiją ir po to (kaip ir 1944 m.) jiems nebuvo leista
grįžti į Lietuvą. Tada nemaža jų įsikūrė Alūkstoje ir jos
apylinkėse. XIX a. viduryje čia vikaravo kun. J. S.
Dovydaitis, Šiaulėniškio senelio autorius, rūpinęsis žmonių
švietimu.
Iki Pirmojo pasaulinio karo Alūkstos parapija priklausė
Žemaičių vyskupijai. 1919 m. rugpjūčio 29 d. Lietuvos
kariuomenė čia sumušė bolševikus ir užėmė miestą. Lietuvą
užpuolus Lenkijai ir kariuomenę atitraukus, 1920 m. spalio 12
d. latviai jėga Alūkstą atsiėmė. Alūkstos apskrityje yra per
40 lietuvių karių kapų. 1920 m. apskrityje buvo 4000
lietuvių. 1921 m., apskritį iškeitus į šiaurinį pajūrio
ruožą, lietuvių skaičius sumažėjo beveik perpus (1935 m. jų
užrašyta 2375). Tada Daugpilio lietuvių draugija apskrityje
įkūrė keturias lietuviškas mokyklas.
Aucė (seniau liet.
Aukė)
Miestelis Duobelės rajone, į šiaurę nuo Naujosios Akmenės ir
Vegerių. Iki Duobelės 34 km, iki Saldaus 55 km, iki
Jelgavos 60 km. Yra apie 4100 gyventojų.
1989 m. buvo 78 proc. latvių, 9 proc. lietuvių, 7 proc. rusų.
1968 m. duomenimis, 55 proc. katalikų čia sudarė latviai, 30
proc. lietuviai, 15 proc. gudai ir lenkai. 1925 m. Aucėje
ir 11-oje gretimų valsčių buvo 1083 (arba 6,3 proc.)
lietuviai. Aucės pradinėje mokykloje buvo mokoma lietuvių
kalbos. Po Antrojo pasaulinio karo tarp Priekulės ir Aucės
apsigyveno daug lietuvių, pavyzdžiui, Jaunaucėje 2000 m. buvo
19,4 proc. lietuvių.
Bauskė (latviškai
Bauska)
Miestas prie Mūšos (prie Via Baltica automobilių kelio) ir
Nemunėlio santakos, 18 km į šiaurę nuo Lietuvos sienos, 60 km
į pietus nuo Rygos. 10 600 gyventojų: 75 proc. latvių, 10
proc. rusų, 5 proc. lietuvių.
Istoriniuose šaltiniuose pirmąkart paminėta 1443 m., kai prie
kelio į Lietuvą Žiemgaloje buvo pastatyta Livonijos ordino
pilis. 18981912 m. parapija priklausė Telšių diecezijai.
1968 m. duomenimis, 40 proc. katalikų sudarė latviai, 40
proc. lenkai, gudai, 20 proc. lietuviai. Per šventes
pamaldos laikomos latviškai, lenkiškai ir lietuviškai.
1997 m. lietuviai sudarė 5,7 proc. Bauskės gyventojų. Bauskės
pasienio vietovėse (Skaistkalnėje, Barbelėje, Cerauskstėje,
Brunavoje, Vecsaulėje) lietuviai sudaro daugiau kaip 10 proc.
gyventojų. (2000 m. rajone lietuvių buvo 4100). 1989 m.
įkurta Bauskės lietuvių kultūros draugija Dobilėlis telkia
rajono lietuvius, organizuoja saviveiklą, rengia koncertus,
Žiemgalos lietuvių tradicinius vakarus, Lietuvos valstybinių
švenčių minėjimus, temines laidas per vietos radiją; 1990 m.
leido dvisavaitinį laikraštį Už Lietuvą (tiražas 2000
egz.).
Brunava (latviškai
Brunava)
Bažnytkaimis Bauskės Nemunėlio kairiajame krante. Valsčiaus
centras (anksčiau vadinosi Budberga, Panemunė). 2000 m.
Brunavoje buvo 85 gyventojai: 77 proc. latvių, 10 proc.
lietuvių ir t. t., o valsčiuje 1947 gyventojai (81,3 proc.
latvių, 10,6 proc. lietuvių, 3,8 proc. rusų).
Nuo 1473 m. priklausė Lietuvai: Kauno gubernijai, Vilniaus,
Žemaičių vyskupystėms. Katalikų bažnyčia statyta 1730 m.
19141930 m. pradžios mokykloje buvo lietuvių kalbos pamokos.
19461964 m. čia dirbo vietinis kunigas J. Ušerovskis,
pamaldas laikęs latviškai ir lietuviškai. Ypač daug
lietuviškos kilmės vietovardžių (Bar(z)džiūnai, Buivėnai,
Juodava, Skyronys, Tunkūnai, Žluktinė). Šios etninės lietuvių
žemės Latvijai perduotos 1921 m.
Ciskodas(latviškai Tiskādi, Ciskādi)
Bažnytkaimis Rėzeknės (Rėzytės) rajone, Sakstagalio
apylinkėje, 4 km į šiaurės vakarus nuo Ciskodo ežero, 12 km į
pietvakarius nuo Rėzeknės, maždaug 110 km nuo Lietuvos
sienos; 2000 m. buvo apie 100 gyventojų. Visoje Sakstagalio
apylinkėje 50 proc. sudaro latviai, 43 proc. rusai, po 2
proc. ukrainiečiai ir gudai, 0,5 proc. lenkai, 0,2 proc.
lietuviai. 1935 m. Rėzeknės apskrityje užrašyta 102
lietuviai, dabar jų būtų ne mažiau, bet jie daugiausia gimę
Lietuvoje (senbuviai lietuviai rašėsi latviais). 1851 m.
devynių kaimų (Buodžių, Girnakalių, Kėdainių, Kukučių,
Kurtinių, Pilvelių ir kt.) 64-iose sodybose gyveno apie 400
lietuvių. 1904 m. Lietuvių laikraštis (Nr. 3) stebėjosi,
kad vietiniai kalba lietuviškai, bet meldžiasi iš latviškų
maldaknygių, o lietuvis kunigas 1900 m. statytoje bažnyčioje
jiems sakęs latviškus pamokslus. 19081920 m. čia kunigavo
Vytas Urbelis (18781973), vėliau dar 14 metų čia dirbęs;
palaidotas gretimoje Uozuolmuižos parapijoje; 19201948 m.
Vincentas Tamošiūnas (18671948); palaidotas Ciskodo
bažnyčios šventoriuje.
K. Būga manė, kad lietuviai čia įsikūrę XIIXVI a. Kitų
nuomone , jie galėję čia atvykti XVII a. Ciskodas
istoriniuose šaltiniuose minimas nuo 1593 m.; iki 1772 m. jis
priklausė LietuvosLenkijos valstybei. Po 1666 m. čia įsikūrę
sentikiai rusai rado kaimus, kurie buvo lietuviškos kilmės (Dieneliškės,
Mažavaikiai, Švedeliai). Daugiausia lietuviškos kilmės
vietovardžių, pavardžių yra palei DaugpilioRėzeknės kelią.
1977 m. Ciskodo apylinkėje lietuviškai kalbėjo 10 asmenų,
1986 m. tik 2.
Červonka
(latviškai Červonka)
Kaimas etninėse sėlių ir lietuvių žemėse tarp Eglainės ir
Subačiaus (latviškai Subate). Čia, ant aukšto kalno yra 30
Lietuvos karių kapų ir 6,5 m aukščio paminklas, ant kurio
parašyta: Keleivi, pasakyk Lietuvai, kad mes žuvome gindami
Tėvynę.
Lietuvos Respublikos kariuomenė, varydama bolševikus iš
Lietuvos, 19191920 m. pasiekė šiaurinę lietuvių etninių
žemių ribą Dauguvos upę. Apie 100 mūsų karių čia žuvo. Ypač
žiaurūs buvo latvių bolševikai, kurie kelis karius nužudė ir
apdėjo akmenimis. 1929 ir 1931 m. Lietuvos karių kapų
tvarkymo komisija surinko palaikus iš keliolikos vietų ir
palaidojo Červonkoje (apie 10 buvo Lietuvos kariuomenėje
kovojusių gudų karių). Lietuvos kariai palaidoti dar
šešeriose kapinėse (Subačiaus, Šventės, Daugpilio ir kt.).
Daugpilis
(latviškai Daugavpils)
Latgalos ir šiaurinių lietuvių etninių žemių centras prie
Dauguvos upės, 20 km į šiaurę nuo Lietuvos sienos, išaugęs
nuo 41 000 gyventojų 1925 m. iki 127 500 gyventojų. 2002 m.
jų buvo 113 410. Mišrią tautinę gyventojų sudėtį (procentais)
ir raidą rodo ši lentelė:
Gyventojai 1925 m. (proc.) 1989 m. (proc.) 2002 m. (proc.)
latviai 27 13 16
žydai 31 1 0,5
lenkai 19 13 15
rusai 17 58 22
gudai 3 9 9
lietuviai 1 1 1
Iki 1261 m. 15 km į rytus nuo dabartinio Daugpilio lietuviai
turėjo Naujinio pilį (sugriauta 1239 m.). 1274 m.
kalavijuočiai pastatė Daugpilio pilį (vokiškai Dünaburg,
rusiškai Dvinsk). Didysis Lietuvos kunigaikštis Traidenis
sakė, kad pilis pastatyta jo širdyje. 1315, 1403 m. pilis
buvo lietuvių sunaikinta. 15611569 m. Daugpilis su Livonija
atiteko LietuvosLenkijos valstybei, kuri valdė iki 1772 m.
Iki XIX a. pradžios kairiajame Dauguvos krante (Sėloje)
vyravo lietuvių kalba. Lietuviškai kalbančių buvo apie 10 000
asmenų. 18972001 m. oficialus lietuvių skaičius Daugpilyje
svyravo nuo 190 iki 1133. 19231940 m. ir 19942003 m.
Daugpilyje veikė Lietuvos Respublikos vicekonsulatas ir
konsulatas. 1926 m. įkurta Daugpilio lietuvių draugija turėjo
per 100 narių, buvo penkios pradinės mokyklos. 1989 m.
atkurta Lietuvių kultūros draugija Rasa. 1994 m. įsteigta
lituanistinė mokykla, lietuvių kalbos fakultatyvas, vaikų
darželis.
Duobelė (latviškai
Dobele)
Latvijos Žiemgalos miestas į šiaurę nuo Žagarės. 11
366 gyventojai (2002 m.). Pirmą kartą paminėta 1254 m., kai
per užgrobtų baltų žemių derybas Duobelės pilis ir apylinkės
buvo priskirtos Livonijos ordinui. 12791289 m. Ordinas šešis
kartus nesėkmingai bandė užimti šią žiemgalių pilį. Ordino
nusiaubtose Duobelės apylinkėse kilo badas. Žiemgaliai patys
sudegino pilį ir persikėlė į Raktės (dab. Žagarė) pilį. 1335
m. Ordinas žiemgalių pilies vietoje pasistatė mūrinę pilį.
1495 m. pastatyta Duobelės bažnyčia. Čia ėjo prekybos kelias
į Klaipėdą. Per 17101711 m. didįjį marą išmirė beveik visi
Duobelės gyventojai. 1840 m. Duobelėje buvo 100, 1925 m.
1551, 1989 m. 15 023 (tarp jų daug rusų kariškių), 2000 m.
11 534 gyventojai.
Duobelės rajone 1994 m. įkurta Lietuvių kultūros draugija,
kuri 1999 m. turėjo apie 30 narių, moterų vokalinį ansamblį
Ramunė. 1998 m. įkurtas lietuvių kalbos fakultatyvas 1999
m. pertvarkytas į lituanistinę mokyklą. 1925 m. Duobelėje
gyveno apie 15 (sudarė 1 proc. visų Duobelės gyventojų), 2000
m. apie 265 (2,3 proc.) lietuvių. Duobelės rajone 1989 m.
gyveno 2180 (4,9 proc. visų gyventojų), 1996 m. 2272 (4,9
proc.), 2000 m. 2030 (5 proc.) lietuvių.
Eglainė (Eglaitė;
la. Eglaine)
Valsčiaus centras Daugpilio rajone, 25 km į vakarus nuo
Daugpilio (iki 1949 m. buvo Lašų valsčius). Ribojasi su
Šederės, Pilskalnės, Bedrinės ir Subačiaus valsčiais.
1989 m. Eglainėje buvo 609 gyventojai, o 2000 m. 578
gyventojai (valsčiuje 1221 gyventojas). 1925 m. valsčiuje
užrašyta 10,4 proc. lietuvių (iš visų gyventojų), 1930 m.
tik 6,3 proc., nors jų buvo žymiai daugiau. 1923 m. Eglainėje
įkurta pradinė lietuviška mokykla (45 vaikai); po trejų metų
iškelta už šešių kilometrų į Šederę (Eglainėje atimtos
patalpos). Baltmuižėje mokėsi 60 lietuvių vaikų (čia lietuvių
mokykla buvo latvių mokyklos skyrius).
Ežerė (latviškai
Ezere)
Saldaus valsčiaus centras Lietuvos pasienyje (į šiaurę nuo
Mažeikių). 2000 m. buvo 795 gyventojai. Veikia vidurinė
mokykla, katalikų bažnyčia. Valsčiuje buvo 1504 gyventojai:
75,3 proc. latvių, 20,3 proc. lietuvių, 2,1 proc. rusų.
Garšvinė
(latviškai Gārsene)
Valsčiaus centras Jekabpilio rajone, kairiojoje
DaugpilioRygos plento pusėje, 9 km į pietryčius nuo
Aknystos, prie Lietuvos sienos. Vardas kilo nuo vaistažolės
garšva (latviškai gārse). 2000 m. užrašyti 269 gyventojai,
1989 m. 342. Valsčiuje 1234 gyventojai (2000 m.). 1935 m.
valsčiuje buvo 88 proc. latvių (su lietuviškai kalbančiais),
0,6 proc. rusų, 2000 m. 70 proc. latvių, 17 proc. rusų, 5
proc. lietuvių. 19411949 m. sovietai ištrėmė 144 valsčiaus
gyventojus.
Garšvinė minima 1562 m. 1860 m. statytoje pilyje veikia
pagrindinė mokykla (90 mokinių). Vietoj medinės (statytos
1562, 1792 m.) bažnyčios 1906 m. pastatyta liuteronų
bažnyčia. Valsčiuje yra keturi upeliai, trys ežerai, du
piliakalniai, trys senkapiai ir pėduotų akmenų. Čia gimė
keliolika įžymių Latvijos veikėjų (1941 m. Maskvoje
sušaudytas Latvijos armijos aviacijos vadas generolas J.
Indonis (Indāns)).
Garšvinės valsčius įeina į etninių lietuvių žemių plotą,
priklausiusį Kauno gubernijai. Yra daug lietuviškos kilmės
vietovardžių, pavardžių. Iki 1921 m. (prijungimo prie
Latvijos) čia daugiausia kalbėta lietuviškai (namie) ir
latviškai (bažnyčioje, valstybės įstaigose). Greitesnę
asimiliaciją skatino tai, kad lietuviai čia buvo liuteronai,
kaip ir latviai. 1930 m. valsčiuje užrašyta dar 14 proc.
lietuvių. Dabar lietuviškai gali kalbėti nedaug senbuvių,
vyresnio amžiaus gyventojų Brunkenų, Indonių ir kt. kaimuose.
Daugelis lietuvių yra atsikėlę po Antrojo pasaulinio karo.
Lietuvių šnekta, kaip gretimos Aknystos, Subačiaus šnektos,
priklauso uteniškių tarmei.
Gryva (latviškai
Grīva)
Daugpilio pietinis priemiestis kairiajame Dauguvos krante,
Dauguvos ir Laukesos upių santakoje (latviškai grīva upės
žiotys, delta). XVIII a. pradžioje vietovė vadinta Jeruzale
(Jeruzaleme), nuo 1832 m. Gryva-Zemgale. 18751879 m.
vokiškoje mokykloje mokėsi latvių poetas Janis Rainis,
gyvenęs į pietus nuo Gryvos. Per Pirmąjį pasaulinį karą
gyvenvietė buvo sugriauta, gyventojų sumažėjo šešis kartus.
Tada rusai sentikiai sudarė daugumą (46 proc.) gyventojų.
1935 m. buvo 5546 gyventojai. Tada čia buvo mažiausiai latvių
tarp Latvijos miestų (22 proc.), rusų 53 proc., 19301950
m. Gryva buvo Alūkstos apskrities centras, 19501956 m.
rajono centras. 1956 m. Gryva prijungta prie Daugpilio.
Tarp Gryvos ir Kraslavos etninės lietuvių žemės XIIIXIX a.
siekė Dauguvos upę. Iki XIX a. vidurio čia daug kur buvo
kalbama lietuviškai. Apie Gryvą 30 proc. vietovardžių turi
lietuvišką priesagą išk-. Katalikų bažnyčia (lietuviškos
Laukesos parapijos filija) statyta 1881 m. Ji priklausė
Žemaičių vyskupijai, čia kunigavo daugiausia lietuviai. 1904
m. Gryvą aplankė vyskupas M. L. Paliulionis ir sakė: Pats
ištyriau, kad lietuvių čia daug, tai ir įsakau, kad pamaldos
būtų ir lietuvių kalba kas trečią sekmadienį. Po to Gryvoje
surengtas pirmasis lietuviškas vakaras, vaidinta Amerika
pirtyje ir Neatmezgamas mazgas. Nuo 1904 m. lietuviški
vaidinimai ir chorų koncertai buvo rengiami dažniau.
1919 m. Lietuvos kariuomenė, kovodama su bolševikais, po
sunkių kovų ir nemažų aukų dukart užėmė Gryvą. Latvijos
valstybėje lietuviai dar labiau ėmė nutautėti: 1925 m. Gryvos
valsčiuje lietuvių užrašyta 3,7 proc., 1930 m. 5,6 proc.
Dabar priešais Gryvą (dešiniojoje Dauguvos pusėje) liko
gražus Lietuvos konsulato pastatas, kur lietuvių bendruomenė
rengia vakarus, lietuvių kalbos fakultatyvą.
1979 m. visame Daugpilyje lietuvių buvo 1133, 1989 m. 2140
(1 proc.), 2001 m. 636 (1,5 proc.).
Indrica
(latviškai Lielindrica)
Lietuvių naujakurių centras Kraslavos Kalniešų valsčiuje,
prie dešiniojo Dauguvos kranto, 20 km į rytus nuo Kraslavos.
Tose vietose suėjo istorinės Latvijos, Lietuvos, Rusijos
(19201939 m. okupuotos Lenkijos dalies) sienos. 1989 m.
Kalniešų apylinkėje užrašyta 1178 gyventojai: 44,2 proc.
gudų, 24,6 proc. latvių, 16,6 proc. rusų, 9,2 proc. lenkų, 3
proc. ukrainiečių, 1,5 proc. lietuvių. Senbuviai lietuviai
Kaplavos, Indros, Kalniešų, Ūdrių apylinkėse dažnai
sulenkėdavo, bet Kalniešų ir Ūdrių apylinkėse jų užrašyta
daugiausia Kraslavos rajone (18 ir 13 asmenų).
18931910 m. Indricos, Sternbergo, Bindarių, Paulinavos,
Spalviškių dvarus palankiomis sąlygomis iš grafo J. Platerio
pirko Daugėliškio, Dūkšto, Rimšės parapijų lietuviai
ūkininkai, kuriems caro valdžia neleido gimtinėje pirkti
žemės. Apie 1910 m. čia buvo apie 250 lietuvių, 1930 m.
300, 1979 m. 38. 1903 m. Indricos klebonas Šukys jiems
pasakė pirmąjį lietuvišką pamokslą. Dukart lietuviškas
pamaldas nutraukus, lietuviai ėmė keltis į kitą Dauguvos
pusę, Varnavičių parapiją. 1929 m. Indricoje buvo mišri
pradžios mokykla, kurioje dėstyta ir lietuvių kalba kaip
dalykas. Veikė Šviesos draugija, lietuvių choras, rengti
lietuviški vakarai, skaitytos lietuviškos knygos,
laikraščiai.
Jelgava (seniau Mintauja; la. Jelgava, sen. Mītava)
Miestas tarp Rygos ir Šiaulių. 1999 m. buvo 74 000 gyventojų:
53,4 proc. latvių, 30,9 proc. rusų, 6 proc. baltarusių, 3,1
proc. ukrainiečių, 2 proc. lenkų, 1,5 proc. lietuvių (2002 m.
buvo 975 lietuviai). 2002 m. užrašyta 65 927 gyventojai: 53,4
proc. latvių, 1,5 proc. lietuvių, 6 proc. gudų, 3,1 proc.
ukrainiečių, 2 proc. lenkų, 1,5 proc. lietuvių.
Jelgavoje XIX a. pab. XX a. pr. gyveno nemaža lietuvių
kultūros, valstybės veikėjų. Jelgavos katalikų bažnyčią 1906
m. pastatė ir joje 43 metus dirbo lietuvis kunigas K. Jasėnas
(18671950).
Apie 1890 m. lietuviai sudarė daugumą Jelgavos gimnazijos
moksleivių (kai kurios lietuviškos mokyklos buvo uždarytos).
Čia mokytojavo J. Jablonskis, lietuvių chorui vadovavo J.
Gruodis, veikė Varpo redakcijos grupė, mokėsi A. Smetona ir
kiti. 19211939 m. Jelgavoje veikė lietuvių mokykla, taip pat
Lietuviųlatvių vienybės draugijos skyrius, Lietuvių katalikų
jaunimo draugijos Šviesa skyrius, Žiemgalos lietuvių
draugija. 1989 m. atkurta Jelgavos lietuvių kultūros draugija
Vytis, išlaikanti lituanistinę mokyklą.
Jūrmala (latviškai
Jūrmala)
Latvijos kurortas prie Baltijos jūros, netoli Rygos. 1989 m.
buvo 60 600 gyventojų: 44,2 proc. latvių, 42,1 proc. rusų,
4,9 proc. gudų, 3,4 proc. ukrainiečių, 1,5 proc. lenkų, 0,9
proc. lietuvių (541 asmuo; 1996 m. jų buvo 556, 2000 m.
520, 2002 m. 529). 2002 m. buvo jau tik 55 328 gyventojai:
49,5 proc. latvių, 36,8 proc. rusų, 4,4 proc. gudų, 2,9 proc.
ukrainiečių, 1,7 proc. lenkų, 1 proc. lietuvių (latvių, taip
pat lenkų, lietuvių procentas padidėjo).
Jūrmaloje veikia Lietuvių kultūros ir švietimo centras,
kuriame 1994 m. įkurta lituanistinė mokykla.
Laukesa (latviškai
Laucesa)
Buvusi lietuviška parapija Kalkūnų valsčiuje, 6 km į pietus
nuo Daugpilio, prie Laukesos upės (jos vardas lietuviškas).
1989 m. Laukesos apylinkėje užrašyta 1640 gyventojų: 52,8
proc rusų, 24,2 proc lenkų, 10,1 proc. gudų, 8,2 proc.
latvių, 3 proc. (49 asmenys) lietuvių. 1904 m. valsčiuje
lietuvių dar buvę 80 proc., 1914 m. 25 proc., 1930 m.
14,1 proc., 1935 m. 6,8 proc., 1994 m. 2,9 proc. (126
asmenys).
Laukesoje katalikų bažnyčia buvo jau XVII a. 1901 m. greta
lenkiškų pradėti sakyti pamokslai ir lietuvių kalba. 1904 m.
parapiją aplankęs Žemaičių vyskupas M. Paliulionis kalbėjo:
Pasveikinęs lenkus, arba, tikriau sakant, lenkiškai
kalbančius lietuvius, nes prieš šimtą metų čia visi
lietuviškai kalbėjo, dabar sveikinu jus, mano vaikai,
lietuviai, lietuviškai kalbantieji, aš jus myliu
Vyskupas
leido kas trečią sekmadienį Laukesos bažnyčioje giedoti
lietuviškai.
1919 m. rugsėjo mėn. Lietuvos kariuomenė užėmė Laukesą. 1921
m. vietovė galutinai perleista Latvijai. Veikė Latvijos
lietuvių draugijos skyrius, buvo lietuviška pradžios mokykla
(25 mokiniai). 1938 m. bažnyčioje lietuviškai ir latviškai
mišios aukotos vieną kartą per mėnesį, lenkiškai du kartus.
Kalkuonė, nj. Kalkūnai (seniau Kaukuonys, latviškai
Kalkūne)
Valsčiaus centras 4 km į pietvakarius nuo Daugpilio, etninių
lietuvių žemių šiaurinis pakraštys. 1989 m. apylinkėje
užrašyta 2669 gyventojai (51,2 proc. rusų, 17,6 proc. lenkų,
16,7 proc. latvių, 9,4 proc. gudų, 2,9 proc. (77 asmenys)
lietuvių, 2000 m. 2741 gyventojas (48,8 proc. rusų, po 18,6
proc. lenkų ir lietuvių). 1919 m. rugpjūčio 30 rugsėjo 2 d.
dėl Kalkūnų vyko smarkios ir sėkmingos Lietuvos kariuomenei
kautynės su bolševikais. Lietuvos kariuomenė užėmė Gryvą ir
galėjo užimti Daugpilį. Kalkūnai buvo Lietuvos Respublikos
valsčius (iki Dauguvos). Įsteigta lietuviška pradžios
mokykla. 1920 m. spalio 9 d. Lenkijai okupavus rytinę
Lietuvos dalį ir atitraukus Lietuvos kariuomenę nuo Dauguvos,
Latvijos kariuomenė užėmė šį kraštą iki Smėlynės. Lietuviams
darytas spaudimas rašytis latviais ir išsikelti iš pasienio;
kai kurie ūkiai prievarta iškeldinti, pakeisti kai kurių
kaimų pavadinimai. 1925 m. valsčiuje užrašyta dar 16,3 proc.
lietuvių. Ilgiausiai lietuviškai kalbėjo Papušinės kaimas.
Dar 1979 m. iš 66 to kaimo gyventojų 33 buvo lietuviai, dabar
liko tik keli.
Kraslava
(latviškai Krāslava)
Rajono centras pietų Latgaloje, 11 128 gyventojai (2002 m.).
1989 m. buvo 12 400 gyventojų: 34,3 proc. latvių, 30,7 proc.
rusų, 22,1 proc. baltarusių, 9,1 proc. lenkų, 1,5 proc.
ukrainiečių, 0,4 proc lietuvių (50 asmenų). Kraslavos rajone
2002 m. buvo 48,7 proc. latvių, 24,5 proc. rusų, 17,6 proc.
gudų, 6,6 proc. lenkų, 1,1 proc. ukrainiečių, 0,4 proc.
lietuvių (133 asmenys).
Kraslavos parapijos ir valsčiaus ribos labai keitėsi. 1850 m.
parapijai priklausė net 116 kaimų, iš jų apie 10 kalbėjo
lietuviškai. 1932 m. daugelis šių kaimų buvo priskirti
Borovkos parapijai. Ilgiausiai lietuviškai kalbėjo Uodegėnų
kaimas. 30 km į šiaurės vakarus nuo Kraslavos yra Agluona,
kur XIX a. pradžioje taip pat buvo lietuviškai kalbančių
kaimų; čia 1892 m. gimė profesorius Steponas Kolupaila .
Kraslavos parapijoje lietuviškos kilmės buvo Ašarų, Gintautų,
Misiūnų, Uodegėnų ir kitų kaimų vardai.
Liepoja (latviškai
Liepāja)
Latvijos uostas prie Baltijos jūros. 2002 m. buvo 87 505
gyventojai: 50,3 proc. latvių, 34,3 proc. rusų, 3,9 proc.
gudų, 9,1 proc. lenkų, 5,6 proc. ukrainiečių, 3 proc.
lietuvių (2646 asmenys). Liepojos rajone gyveno dar 6 proc.
(2761) lietuvių, taigi per 100 daugiau. Ypač daug lietuvių į
Liepoją buvo atsikėlę XIX a. pabaigoje XX a. pradžioje.
1911 m. Liepojoje buvo 17 660 lietuvių (19201935 m. jų
sumažėjo dešimteriopai, tik 1996 m. padaugėjo tūkstančiu).
Apie 1890 m. lietuviai sudarė Liepojos gimnazijos mokinių
daugumą, nes gimtinėje mokyklos buvo uždarytos. Liepojoje
mokėsi J. Biliūnas, B. Dvarionas, V. Nakas, A. Stulginskis,
A. Vienuolis ir kiti. 1907 m. pradėjo veikti lietuviška
pradžios mokykla, vėliau tapusi pagrindine. 19041922 m.
Liepojoje įkurta Lietuvių draugija, Lietuvių moterų šv. Zitos
draugija, Latvijos lietuvių katalikų sportininkų sąjungos
Vytis skyrius.
1989 m. Liepojoje įsteigta lituanistinė mokykla, 19901997 m.
veikė lietuviškas darželis, 19912000 m. lietuviškos
pagrindinės mokyklos klasės 8-ojoje latvių vidurinėje
mokykloje. Lietuvių kalba dėstoma ir tyrinėjama Liepojos
pedagoginėje akademijoje, kasmet čia vyksta tarptautinės
mokslinės baltistų konferencijos.
1989 m. įkurta Liepojos lietuvių kultūros draugija Rūta,
prižiūrinti prelato K. Jasėno kapą ir septynių lietuvių karių
kapus Pavilostėje. Jie sovietų buvo sušaudyti per Antrąjį
pasaulinį karą už tai, kad padėjo latviams laivu pabėgti nuo
bolševikų teroro į Švediją.
Medumas (seniau Medinas, latviškai Medumi)
Valsčiaus centras etninėse lietuvių žemėse tarp Daugpilio ir
Zarasų. 1989 m. apylinkėje buvo 1523 gyventojai: 46,3 proc.
rusų, 24,6 proc. lenkų, 10,9 proc. latvių, 7,4 proc. lietuvių
(113 asmenų). Tai didžiausias lietuvių skaičius Daugpilio
rajone. Lietuviški buvo Vasariškių, Vanagiškių, Kalniškių,
Žvirbliškių kaimai. Prieš karą Medume veikė ir lietuviška
pradžios mokykla. Dar 1958 m. lietuviai valsčiuje sudarė 37
proc. vietinių gyventojų.
K. Būga rašė, kad Medumo dvaro gyventojai dar 1787 m. buvo
liuteronai, taigi negalėjo būti atsikėlę iš Lietuvos.
Neretos (latviškai
Nereta)
Valsčiaus centras etninėse lietuvių žemėse Arzkrauklės r., 7
km į šiaurę nuo Suvainiškio (Rokiškio r.). 1989 m. valsčiuje
gyveno 755 žmonės: 61,6 proc. latvių, 20,7 proc. lietuvių
(156 asmenys), 13,2 proc. rusų. 1925 m. valsčiuje gyveno 466
lietuviai. Iki 1946 m. veikė lietuvių septynmetė mokykla, kur
dirbo kalbininkas J. Balkevičius.
Ryga (latviškai Rīga)
Latvijos sostinė. 900 000 gyventojų: 43,5 proc. rusų (1989 m.
buvo 47,3 proc.), 41,5 proc. latvių (1989 m. buvo 36,5
proc.), 4,6 proc. gudų, 4,1 proc. ukrainiečių, 2,1 proc.
lenkų, 0,8 proc. lietuvių (6366 asmenys). Rygos lietuvių
vidurinėje mokykloje ir aukštosiose mokyklose mokoma lietuvių
kalbos, veikia Lietuvos Respublikos konsulatas, Lituanistikos
centras, Latvijos lietuvių organizacijos, leidžiami
laikraščiai, rengiamos radijo valandėlės.
Rucava (seniau Rukiava, Paurupė, latviškai Rucava).
Valsčiaus centras prie LiepojosKlaipėdos kelio. 1989 m.
valsčiuje buvo 1674 gyventojai (2000 m. 752 gyventojai): 91
proc. latvių, 3,7 proc. lietuvių (62 asmenys), 3,4 proc.
rusų. 2000 m. buvo 1497 gyventojai: 94,2 proc. latvių, 3,1
proc. lietuvių, 1 proc. rusų. Tarp Rucavos ir Būtingės
lietuvių gyventa ir XX a. pradžioje. XVII a. LDK siena ėjo
Bartuvos upe (nuo Šventosios gyvenvietės 50 km į šiaurę). Iki
XVIII a. lietuvių Liepojos r. pietinėje dalyje gyventa
plačiau tarp Rucavos, Nycos ir Bartos.
Saldus (latviškai
Saldus)
Rajono centras 45 km į šiaurę nuo Mažeikių. Minimas nuo 1253
m. Mieste 12 650 gyventojų, rajone 38 300 gyventojų: 83,5
proc. latvių, 7,1 proc. lietuvių (2731), 5,4 proc. rusų. Ypač
didelis lietuvių skaičius Vadaksties, Rubos (maždaug 30
proc.), Ežerės, Nygrandos (po 20 proc.), Zanios, Jaunaucės
(po 15 proc.) apylinkėse. Lietuviškų mokyklų ir kitų kultūros
įstaigų nėra.
Skyronys
(latviškai Šķirāni)
Kaimas Bauskės rajone, Brunavos valsčiuje, 10 km į šiaurę nuo
Lietuvos sienos, į šiaurės rytus nuo Saločių. Skyronyse ir
kiek vėliau įsikūrusiuose Skyronėliuose maždaug nuo XV a.
kalbėta lietuviškai. Apie 1930 m. kaime gyveno 12 lietuvių
šeimų, 1982 m. 2 šeimos. Prieš karą čia veikė Latvijos
lietuvių sporto draugija Vytis.
Subačius
(latviškai Subate)
Miestelis prie Subačiaus ežero Daugpilio rajone, valsčius ir
buvęs vietinis lietuvių kultūros centras. Apie 1300
gyventojų: 1989 m. buvo 44 proc. rusų, 41 proc. latvių, 9,4
proc. lietuvių; 2000 m. 58,4 proc. latvių, 30,8 proc. rusų,
6,4 proc. lietuvių. 1925 m. Subačiuje buvo 121 lietuvis,
valsčiuje 386. Istoriniuose šaltiniuose miestelis minimas
nuo 1550 m. 16771773 m. veikė jėzuitų misija. Iš seno
priklausė Vilniaus vyskupijai, 18491920 m. Žemaičių
vyskupijai, vėliau Rygos vyskupijai.
1919 m. Lietuvos kariuomenė, išstūmusi bolševikus, užėmė
Subačių. 1920 m. latviai jėga užėmė pusę miestelio (tuomet
žuvo Lietuvos karys Justinas Krupštaitis). 12 km į šiaurę yra
Asarės miestelis su lietuvišku kryžiumi ir lietuvišku užrašu:
Žuvusiems už Lietuvą ir Latviją.
1921 m. Subačiaus apylinkės priskirtos Latvijai.
XIX a. pabaigoje čia gyveno kultūrininkas J. O. Širvydas; jis
buvo pasikabinęs lietuvišką knygrišyklos iškabą. Kun. K.
Daukša, vargonininkas J. Zauka subūrė stiprų bažnyčios chorą,
rengė lietuviškus vakarus, įkūrė parapijos knygyną. Iki 1933
m. čia pamaldos dažniausiai buvo laikomos lietuviškai, nes iš
1400 parapijiečių 900 dar buvo lietuviai. 19751996 m. čia
dirbo kunigas Vincentas Barzda (19271998). Tam kraštui jis
labai daug nusipelnė: įsteigė žinomą senelių prieglaudą,
suremontavo Aknystos, Subačiaus ir dar tris bažnyčias, laikė
pamaldas ir lietuvių kalba. Čia iki karo veikė ir šešių
klasių lietuviška mokykla, kur 19331934 mokslo metais mokėsi
63 mokiniai, dirbo 3 mokytojai.
Ukrai (latviškai
Ukri)
Etninių lietuvių žemių valsčius Duobelės rajone (tarp N.
Akmenės ir Žagarės). 1989 m. valsčiuje buvo 897 gyventojai:
62 proc. latvių, 17 proc. lietuvių (156 asmenys). 2000 m.
buvo732 gyventojai: 68 proc. latvių, 17,5 proc. lietuvių, 6,2
proc. rusų. Ypač daug lietuvių gyveno Šaukštelių, Ramučių ir
kituose pasienio kaimuose. XIII a. 1920 m. priklausė
Lietuvai (Kauno gubernijai, Vilniaus, Žemaičių vyskupystėms).
1921 m. perleisti Latvijai.
Uodegėnai
(latviškai Vodigēņi)
Ilgiausiai lietuviškai kalbėjęs Latgalos senbuvių lietuvių
kaimas Kraslavos r., Ūdrių valsčiuje, Dauguvos dešiniajame
krante (iki jo 7 km), 10 km nuo Kraslavos į Daugpilio pusę.
Minimas 1784 m. 1877 m. buvo 23 sodybos, XX a. pradžioje
43, 1985 m. 21.
Šio krašto lietuviai greičiausiai yra ne XVIII a. kolonistai,
o senbuviai. Už 15 km į vakarus yra Naujinis (latviškai
Naujene, ne Jaunene), kur XIII a. lietuviai turėjo pilį.
XVIII a. dešimt kilometrų į pietus (Pliusų apyl.) buvo kaimas
tokiu pat pavadinimu (tiksliau Uodegenai). Tai rodo šio kaimo
ryšį su kompaktišku etniniu lietuvių kalbos plotu.
18831925 m. Kraslavos parapijoje buvo apie 10 kaimų,
kuriuose buvo kalbama lietuviškai (vilniškių tarme). 2003 m.
Uodegėnų kaime gimtąją lietuvių kalbą nuo neatmenamų laikų
buvo išlaikę Misiūnų šeimos atstovai, kiti sulatvėjo.
Užvalda (nj. Ižvaltas; la. Izvalta, sen. Izvalts)
Valsčiaus centras Kraslavos rajone, į šiaurę nuo Naujinio ir
Ūdrių valsčių. Bažnytkaimyje 2000 m. buvo 359, valsčiuje
973 gyventojai: 76,6 proc latvių, 15,4 proc. rusų, 4 proc.
čigonų, 1,9 proc. baltarusių ir t. t.
Istoriniuose šaltiniuose Užvalda pirmą kartą paminėta 1625
m., kai jėzuitai pastatė medinę bažnyčią. Lietuviai čia
įsikūrė ne vėliau kaip XVIXVII a. Dalis kaimų pavadinimų yra
lietuviškos kilmės: Beržynė, Suveizdai, Užvalda (vokiškai
valsčius vadinosi Uschwalden, rusiškai Užvaldskaja, nuo
lietuviško žodžio užvaldyti), dar plg. Andziuliai (latviškai
Ondzuļi), Andriukoniai (latviškai Undrukāni). Už 37 km į
pietus prasideda buvę lietuviški Kraslavos parapijos kaimai
Uodegėnai, Mulkiai, Misiūnai, Navikai, Augustiniškiai.
Vadakstis
(latviškai Vadakste)
Valsčiaus centras Saldaus rajone, prie Vadaksties upės, 9 km
į šiaurės vakarus nuo N. Akmenės. Istoriniuose šaltiniuose
minima nuo XIII a. 1979 m. valsčiuje buvo 805 gyventojai, iš
jų 306 (37 proc.) lietuviai, 1989 m. 769 gyventojai, iš jų
251 (33 proc.) lietuvis, 2000 m. buvo 737 gyventojai: 68,7
proc. latvių, 27,1 proc. lietuvių. Bileikių kaimas,
priklausęs Kauno gubernijai, Vegerių dvarui, prie Latvijos
prijungtas 1921 m.
Valmiera
(latviškai Valmiera)
Šiaurės Latvijos rajono centras prie Estijos sienos, prie
RygosTartu plento, į šiaurę nuo Cėsių. 27 352 gyventojai
(2003 m.).
1989 m. buvo 29 190 gyventojų: 7,5 proc. latvių, 18,3 proc.
rusų, 2,6 proc. gudų, 1,4 proc. ukrainiečių, 0,9 proc. lenkų,
0,4 proc. lietuvių. Rajone jų buvo 301 (0,5 proc.). 1996 m.
rajone lietuvių skaičius buvo padidėjęs iki 313 (0,4 proc.),
2002 m. sumažėjo iki 293 (0,5 proc.).
1996 m. įkurta Valmieros lietuvių kultūros draugija
Gintaras, veikianti kraštotyros muziejuje. 1998 m.
atidaryta Valmieros lituanistinė mokykla, Latvijoje esanti
toliausia nuo Lietuvos sienos.
Apibendrinimas
Daugiausiai lietuvių į Rygą, Liepoją, Jelgavą ir kitas
Latvijos vietoves kėlėsi 18801914 m.: 1897 m. jų užrašyta 26
033, 1914 m. 95 000, 1920 m. 25 588, 1925 m. 23 192,
1930 m. 25 885, 1935 m. 22 913, 1959 m. 32 383, 1970 m.
40 589, 1979 m. 37 918, 1984 m. 34 630, 1994 m. 33
200. Nuo 1925 m. pusė Latvijos lietuvių buvo gimę Lietuvoje
ir nelaikyti Latvijos piliečiais, o daugelio kitų buvo
atsikėlę tėvai. Lietuvių Latvijoje buvo smarkiai pagausėję
prieš Pirmąjį pasaulinį karą, o nuo 1970 m. jų skaičius
mažėja .
Nuo XX a. pradžios lietuvių kalbą Latvijoje palaikė
susikūrusios lietuvių organizacijos, mokyklos. 1934 m. veikė
16 lietuvių draugijų (su skyriais vietose) ir Latvijos
lietuvių sąjunga, ėjo 2 laikraščiai. 19071948 m. lietuvių
kalbos oficialiai mokyta mažiausiai 21 Latvijos mokykloje:
14-oje visi dalykai dėstyti gimtąja kalba, o 7-iose buvo
lietuvių kalbos pamokos. 1939 m. iš 3500 mokyklinio amžiaus
vaikų lietuviškas mokyklas lankė maždaug 700, arba 20 proc..
19071940 m. vienas po kito pasirodė keliolika lietuviškų
periodinių leidinių.
Dėl bažnyčios, mokyklos, svetimos valstybės įtakos daugelis
Latvijos pakraščio lietuvių sparčiai nutautėdavo. 1925 m.
Latvijoje lietuviškai tradicine šnekta kalbėjo apie 7000,
1980 m. maždaug 150 senbuvių. Caro laikais Latvijos
lietuviai buvo rusinami, 19301940 m. (Ulmanio valdymo
laikotarpiu) latvinami. Dabar Latvijos lietuvių draugijos
vėl steigia lietuviškas mokyklas, ansamblius, skaityklas,
laikraščius.
Lietuvių gimtoji kalba, be tarpusavio bendravimo, dabar
vartojama Rygos, Liepojos, Jelgavos, Aknystos, Subačiaus,
Daugpilio ir kitose Latvijos bažnyčiose. Padaugėjus lietuvių,
vėl atkurtos lietuviškos mokyklos ir gimtosios kalbos pamokos
(kurios iki 1990 m. buvo pranykusios) Rygoje, Jūrmaloje,
Liepojoje, Jelgavoje, Aknystoje, Daugpilyje, Valmieroje .
Dabar prognozuojama, kad per tolimesnius 300 metų lietuvių
tauta dėl mažo prieauglio gali ir išnykti. Ar bus ir kaip bus
pratęsta tūkstantmetė tautos ir valstybės istorija,
priklausys nuo visų tautiečių ir ypač valdžios pastangų,
politikos.
|