Palangos
ginties ALKA. Senovės lietuvių observatorijos paslaptis
Sigitas
Tamaševičius
Per ilgus ir niūrius terionės
ir maro amžius Lietuvoje virš mažytės Palangos sklandė
garbingų protėvių dvasia, savo paslaptingumu ir grožiu
suvirpindama kiekvieno čia atvykusiojo širdį. Legendomis
apipintas šviesiosios kunigaikštienės vaidilutės Birutės
kalnas. Kas jis?
Atsakymo ieškoma seniai, o nuo 1976 metų pradėti
sistemingi šio kalno archeologiniai kasinėjimai, kurių
pirmasis etapas užbaigiąs 1983 metais. Kasinėjo
archeologinė ekspedicija, vadovaujama istorijos mokslų
kandidato, palangiškio Vlado Žulkaus.
Tarp kalno viršūnėje surastų radinių pažymėtina
vienuolika nudegusių stulpų galų. Tai devyni apvalūs
1625 cm diametro ir du stačiakampiai stulpai. Visi jie
įkasti aiškia geometrine tvarka. Kruopštaus archeologų
darbo dėka atidengtas sudegusio medinio tako, vedusio iš
pagrindinės stebėjimų vietos iki dabartinės
krikščioniškosios koplytėlės, liekanos. Manau, kad jos
vietoje galėjo būti žynių darbo trobelė, kurioje jie
atlikdavo sakralines ritualines apeigas, laiko
žymėjimus, meditacijas, bendravo, šildėsi po dangaus
stebėjimų šaltomis žiemos naktimis ir pan...
Svarbus ir tas faktas, jog Palangoje archeologai aptiko
dar keturis senobinius objektus: gyvenvietę, karinius
gynybinius įtvirtinimus, kapus. Šalia kalno (100 m.)
esančiame Žemaičių kalnelyje, 1990 metų archeologinių
tyrinėjimų metu atkastas 1314 a. kultūrinis sluoksnis,
susidaręs iš didelio pelenų su paukščių kaulų liekanomis
kiekio. Peršasi mintis, kad šioje vietoje buvo aukuras.
Tolimesni archeologiniai tyrimai atskleistų Žemaičių
kalnelio paslaptį. Beje, ši kalva labai tiksliai
orientuota pagrindinio stebyklos (observatorijos)
Birutės kalne azimuto linijos pietryčių kryptimi. Gal
ši kalva ir yra S. Daukanto minima buvusi Didžiosios
ugnies deivės Praurimės šventykla?
Žinoma, kad nuo X a. Palanga su jos gyvenvietėmis buvo
svarbus prekybinispolitinis centras. Per jos žemę
Mėguvą ėjo svarbus prekybos kelias, jungęs Vakarų
Europos ir Vakarų slavų kraštus su Lietuva. Juo į
Lietuvą patekdavo nemaža dalis sidabro, vario, druskos
ir kita. Legendos apie ošusią Palangos šventąją girią ir
Didžiosios ugnies deivės Praurimės šventyklą, žynius,
krivius, vaidilutes, saugojusias amžinąją ugnį, mena ją
buvus ir kulto centru. Todėl kaip labai svarbų centrą
Palangą dažnai aplankydavo ir aukščiausi Lietuvos
vadovai. Vieną iš tokių viešėjimų primena vaidilutės
Birutės ir Didžiojo Lietuvos kunigaikščio Kęstučio
istorija. Manoma, kad Didieji kunigaikščiai čia lankė
žynių mokyklą, kuri ruošė jūros navigatorius, karo
žygūnus, pirklius, gerai žinančius prekybos kelius,
mokančius orientuotis naktį tolimuose, svetimuose
kraštuose.
Alkoje (ją sudarė kalne įrengta dangaus stebykla su
netoliese esančia šventykla) apeigavo žyniai, kriviai ir
vaidilos. Ji buvo visų to meto žinių sukaupimo vieta ir
vadinosi žinyčia. Jų nebuvo daug ir kiekviena tarnavo
nemažam Baltų žemių arealui.
Palangoje nuo Birutės kalno atsiveriantis puikus jūros
horizontas buvo ideali vieta stebėti dangaus skliautą. Į
žemę įkasti stulpai tiksliai fiksavo dangaus kūnų
judėjimo kampines padėtis. Kad Birutės kalne buvo
senovinė lietuvių observatorija, pirmasis pareiškė V.
Žulkus. Šią hipotezę toliau vystė paleoastronomas
docentas Libertas Klimka. Jis hipotezės teisingumą įrodė
moksliškai Tačiau atskleisti jos unikalų ir stebėtinai
tobulą veikimo principą pavyko tik 1990 metais Sauliui
Manomaičiui, architektui restauratoriui, kuris pagal
esamą archeologinę medžiagą astronominių žinių pagrindu
sudarė matematinį stulpą išdėstymo modelį ir, nustatęs
azimutus, apskaičiavo saulės laidos datas, kurios sutapo
su kalendorinėmis šventėmis. Ekspertų komisija
patvirtino matematinį astronominių skaičiavimų
teisingumą. Po šio matematinio įrodymo buvo galima
visiems paskelbti, kad Birutės kalne buvo nepaprastai
tobula ir fantastiškai paprastai įrengta astronominė
observatorija, iš kurios mūsų protėviai stebėjo Saulę,
Mėnulį, žvaigždynus.
Stebykla sudarė vienuolika stulpų. Iš jų aštuoni buvo
įkasti pagal apskritimą, kurio spindulys R= 3 sieksniai.
Dar trys sudarė apskritimą r=l,5 sieksnio. Stulpų
linijinės kryptys žymėjo saulės laidos jūros horizonte
azimutus pagrindinių 36 kalendorinių švenčių dienomis
bei kraštines mėnulio padėtis, esant žemam ir
aukštam mėnuliui. Mėnulio ir Saulės orbitų sutapimo
mazgai rodė mėnulio arba saulės užtemimo laiką.
Pagal dangaus šviesulių judėjimą, t y. kosminės
gravitacinės traukos pasikeitimą, pulsacijos, kurios
veikia visą gyvąjį pasaulj, yra vadinamos biokosminių
jėgų faktoriumi, prie kurio senovės lietuvis buvo
prisitaikęs papročius, apeigomis, ritualais, šventėmis.
Per šias 36 senovines šventes, metų bėgyje, stulpų
šešėliai susijungia. Iš to paaiškėja kiekvieno stulpo
sakralinė reikšmė, t.y. atspindėti gamtos jėgų poveikį
kalendoriniu laiku. Mitologijoje minimi ant kalnelių
stulpai stabai, dievainiai, stiebai, išraižyti
paslaptingais dievus žyminčiais simboliais, ornamentais
rodė dangaus šviesulių padėtis,