Sedos ir jos
apylinkių kryžiai
Sigita Leskevičiūtė
Lietuvoje sukurta daugybė kryžių. Šiuos
geležinius kryžius galima suklasifikuoti
įvairiais požiūriais: istoriniuetnografiniu,
vyraujančios ornamentikos ir kt. Čia remsiuos
dailininko Č. Kontrimo kryžių klasifikavimu. Jis
pateikė mišrią klasifikavimo schemą pagal
vyraujančias ornamentikos formas. Taigi
būdingiausios kryžių grupės:
Ratiniai kryžma puošiama saulės apskritimais
(ovalais, diskais), įvairaus pavidalo širdimis,
iš kurių sklinda tiesūs ir banguoti spinduliai.
Rombiniai kryžius puošiamas konstruktyviais
rombais ar kitokio geometrinio pavidalo
elementais.
Augaliniai kryžmą ir perskyras daugiausia
puošia stilizuoti augalai.
Rėminiai kryžiaus stiebas turi vieną, du, tris
ar daugiau kryžmų.
Kryžiai su įvairaus tipo vėjarodėmis.
Šie penki tipai neretai būna susimaišę. Sedos
bažnyčia turi penkis kryžius. Ši bažnyčia turi
bažnyčia kryžiaus plano ir kiekvieno šio
kryžiaus" gale ir kryžmų susikirtime stovi po
geležinį kryžių. Nors Sedos bažnyčios kryžiai
pasižymi nesudėtinga kompozicija, bet frontono
kryžius yra kur kas sudėtingesnis nei kiti.
Kryžiaus stiebas turi tris kryžmas, kurių
viršutinė pati mažiausia, o apatinė ilgiausia.
Viršutinės mažiausios kryžmos ir stiebo
susikirtimo vietoje yra pilnaviduris
apskritimas, iš kurio išeina šešiolika
spindulių. Spinduliai tiesūs, aštuoni iš jų
ilgesni. Tai būdinga geležiniams kryžiams
ornamentika. Kryžmų ir stiebo galus puošia
stilizuotos lelijos. Vidurinės kryžmos galuose
taip pat lelijos ornamentika, tik čia jos
nukaltos kur kas masyvesnės. Ant šios kryžmos
sumontuotas užrašas 1770 tai vienintelis Sedos
bažnyčios kryžius, kuriame yra iškalta data.
Tarp viduriniosios ir apatinės kryžmos, ant
stiebo, yra nedidelis kryželis. Apatiniosios
kryžmos galai užsibaigia stilizuotomis
lelijomis. Joje yra ikonografinis užrašas IHS.
Labai įdomus kryžius yra virš navos ir transepto
susikirtimo. Šis kryžius gale su viena kryžma.
Ir stiebas, ir kryžma padaryti ir dviejų, į jų
susikirtimą platėjančių dalių todėl šis
kryžius atrodo tuščiaviduris. Stiebo viršūnėje
ir apačioje, taip pat kryžmų galuose yra po
nedidelį pilnavidurį apskritimą.
Kiekvienas apskritimas turi po tris
tuščiavidurius lapelius, kurių kiek Vienas
užsibaigia labai stiliuotos lelijos žiedu.
Stiebo ir kryžmos susikirtimo vietoje yra
tuščiaviduris apskritimas iš kurio išeina
aštuoni, šiek tiek išlenkti spinduliai. Bendras
kryžiaus vaizdas labai ažūrinis, tai sukelia jo
tuščiaviduris vaizdas.
Sugretinus abu transeptos kryžius galima
pasakyti, kad juos kalė vienas kalvis, kadangi
šie kryžiai labai panašūs savo kompozicija. Tik
kryžius virš dešinės transeptos pusės yra
mažesnis. Abu šie kryžiai yra vienakryžmiai.
Kryžmų pabaigos atrodo taip, tarsi kryžmos būtų
per vidurį perskirtos ir užriestos. Abudu
kryžiai papuošti širdimis. Širdys papuoštos S
formos užraitymais, arba, kitaip sakant,
žalčiais. Didesniajame kryžiuje jų daugiau,
mažesniajame mažiau. Tačiau taip yra dėl to, kad
nuo senumo šie ornamentai galėjo sulūžti.
Abiejuose kryžiuose širdies viduryje ant stiebo
yra po tuščiavidurį apskritimą. Iš jų išeina po
aštuonis trikampės formos, į viršų labai
smailėjančius spindulius. Kryžių stiebai
užbaigiami nedideliais kryželiais. Juose galima
įžvelgti kirvukų simboliką. Bet kuo šie kryžiai
išties labai skiriasi? Tuo, jog didesnysis
kairės transeptos kryžius stiebo viršūnėje turi
du puslankius, kurių galai nulenkti į apačią.
Viršutinis puslankis labai panašus į mėnulį. Bet
mėnulio vaizdai dažniausiai būdavo tvirtinami
prie apatinės stiebo dalies, o jų galai būdavo
užlenkti į viršų, o ne į apačią, kaip šiame
Sedos bažnyčios kryžiuje. Maždaug toje
pačioje vietoje, kur yra apatinis puslankis,
mažesniajame kryžiuje yra tuščiaviduris
apskritimas, perskirtas stiebo. Galima būtų
manyti, jog tai dar vienas saulės simbolis šiame
kryžiuje, bet čia nėra spindulių.
Penktasis Sedos bažnyčios kryžius sudarytas iš
stiebo, kuris iš karto užbaigiamas tuščiaviduriu
apskritimu. Šį saulės diską puošia trumpi
spinduliai, kurių kiekvieno gale yra po penkių
kampų žvaigždę. Apibendrinant Sedos bažnyčios
kryžių simboliką, galima pasakyti, jog čia
sutinkami įprasti ir dažniausiai naudojami
geležinių kryžių simboliai. Tai saulės motyvas,
pilnaviduris ir tuščiaviduris ratas su
spinduliais, mėnulio pjautuvas ir žvaigždės
dažniausiai naudojami pagoniški simboliai.
Šiuose kryžiuose naudojami ir augaliniai
motyvai, taip pat ikonografiniai užrašai.
Lietuvos kalviai į vieną visumą sujungė dar iš
pagonybės atėjusius simbolius ir
krikščioniškuosius atributus. Bet mažai
tikėtina, kad to meto kalviai skirstė ornamentus
į pagoniškus ir krikščioniškus. Tiesiog jie tęsė
tas tradicijas, kurios nuo seno buvo
susiklosčiusios ir visa tai apjungė grožio
kalba. Buvo savitos kalybos, kompozicijos, taigi
ir savito grožio atskirų kryžių.
Dar reikėtų paminėti Sedos varpinės kryžių. Jis
skiriasi nuo Sedos bažnyčios kryžių tuo, jog
prie stiebo pritvirtintas trimituojantis
angelas. Trimituojantis angelas paskutinio
teismo simbolis. Pats kryžius yra su viena
kryžma. Kryžmų galai ir stiebas užbaigiami
kryželiais. Stiebo ir kryžmų susikirtimo vietoje
yra tuščiaviduris apskritimas, kurio viduryje
yra tokie patys inicialai (IHS) kaip ir
bažnyčios frontono kryžiuje. Iš apskritimo
išeina keturi vingiuoti spinduliai. Angelo
siluetas kampuotas. Taigi ir šiame kryžiuje
naudojamas tuščiavidurės saulės simbolis, kuris
krikščioniškoje simbolikoje primena vienąlabai
svarbų atributą monstranciją. Apskritimo
viduryje esančios raidės IHS tai pirmosios
lotyniško užrašo raidės Jesus Hominum Salvator
Jėzus žmonijos išganytojas, arba kita reikšmė
In Hot Signo, t. y. tu nugalėsi.
Sedos mažosios bažnyčios geležiniai kryžiai daug
vėlesni nei Sedos bažnyčios kryžiai. Abu
mažosios bažnyčios kryžius nukalė kalvis
Daukantas iš Plinkšių. Žinoma, kad šis kalvis
gimė 1927 m., dabar jau miręs. Kryžiai nukalti
apie 1984 m. Didesnysis priekinis kryžius yra
1,5 m. aukščio. Stiebas perkirstas viena kryžma.
Stiebo ir kryžmos galuose yra nedideli
tuščiaviduriai apskritimai, iš kurių išeina
spinduliai, išsišakoję į dvi dalis. Toks pats
apskritimas su spinduliais yra stiebo ir kryžmos
susikirtimo vietoje. Čia spinduliai dar labiau
išlankstyti nei kryžmos ar stiebo galuose.
Spinduliai turi daug atsišakojimų, todėl atrodo
gana chaotiškai. Tai labiau primena ne
spinduliuojančią saulę, o gėlės žiedą. Mažosios
Sedos bažnyčios galinio frontono kryžius yra
mažesnis, bet atkartoja tą pačią kompoziciją
kaip ir pirmajame kryžiuje. Stiebas be kryžmos,
prie jo pritvirtintas apskritimas su daugybe
spindulių. Apačioje jo yra užlenktais į viršų
galais mėnulio pjautuvas. Šie du kryžiai šiek
tiek primena ankstesniuosius geležinius kryžius,
tačiau jie nebe tokie lakoniški ir paprasti.
Grūstės kapinių koplyčią puošia du nedideli
geležiniai kryžiai. Priekinio fasado kryžius
didesnis ir masyvesnis nei galinio fasado. Taigi
priekinio fasado kryžiaus stiebas perkirstas
viena didele kryžma. Mažesnioji kryžma yra tokio
paties dydžio kaip ir kryžmų perkryžos. Stiebo,
kryžmų ir per kryžų galai užbaigiami, jas tarsi
perskiriant į dvi dalis ir šias užlenkiant
žemyn. Tarp šių dviejų išlenkimų tarsi išauga po
vieną nedidelį rombą. Tas pats motyvas
atkartojamas stiebo viršuje ir apačioje, ir
kryžmų galuose. Tai sudaro darnų kompozicijos
ritmą. Nuo stieb,o ir kryžmų išeina aštuoni
spinduliai, vėliau po du susijungia tai sudaro
keturis rombus. Kiekvieno susikirtimo vietoje
yra tokie patys du užlenkimai ir mažas rombas
kaip ir stiebo bei kryžmų galuose. Taigi,
naudojant vienodus elementus, gaunamas labai
simetriškas ir harmoningas kryžiaus vaizdas.
Galinio fasado kryžius išties yra labai mažas.
Jį sudaro stiebas su viena kryžma. Stiebo
viršutinė dalis platesnė nei apatinė. Ji tokio
paties pločio, kaip ir kryžma. Išplatėjusio
stiebo viršus ir apačia užsibaigia rombais.
Tokie patys rombai yra ir kryžmos galuose. Iš
kryžmos ir stiebo susikirtimo vietos išeina
keturi spinduliai. Dviejų apatinių ir dviejų
viršutinių pradžios tarsi sudaro du mėnulio
pjautuvus, o iš kiekvieno galo spindulys dar
pratęsiamas jį išlenkiant. Spinduliai užbaigiami
rombais, šiek tiek mažesniais nei stiebo ir
kryžmos rombai. Šis kryžius labai nedidelis,
todėl jis yra iškeltas ant aukšto bokštelio. Abu
koplyčios kryžiai nukalti vieno ir to paties
kalvio, nes abiejų kryžių kai kurios detalės
labai panašios, ypač stiebų ir kryžmų
užbaigimai.
Dar vienas kryžius, kuriame iškalta data, yra
Renavo bažnyčios kryžius virš portalo. Šis
kryžius turi vieną kryžmą. Viduryje yra
tuščiaviduris apskritimas, kuriame matome
iškaltus metus 1780. Iš viso apskritimo išeina
8 tiesės link stiebo viršaus, apačios ir kryžmų
galų. Jos susikerta ir sudaro keturis
trikampius. Stiebo viršūnė ir kryžmų galai
užbaigiami mėnulio pjautuvais ir penkių kampų
žvaigždėmis.
Renavo bažnyčios galinio bokštelio kryžius yra
labai paprastas. Stiebas ir kryžma padaryti iš
dviejų strypų, kurie galuose susijungia ir
sudaro tuščiavidurį platų kryžių. Stiebo ir
kryžmos susijungimo vietoje susidaro
pilnaviduris kvadratas. Kryžmos galuose ir
stiebo viršūnėje yra po labai nedidelį kryželį.
Galima manyti, jog šie bažnyčios kryžiai išlikę
iš senosios Renavo bažnyčios.
Renavo varpinės kryžius yra labai panašus į
Sedos mažosios bažnyčios galinio frontono
kryžių. Visai teisinga būtų sakyti, jog ir šį
kryžių nukalė kalvis Daukantas. Tokia pati
kompozicija kryžius be kryžmos, o tik su
tuščiaviduriu apskritimu, iš kurio išeina daug
išsilanksčiusių spindulių. Stiebo apačioje
menulio pjautuvas.
Taigi galima daryti išvadą, jog kalvis Daukantas
padarė ne tik šiuos kryžius. Jų turi būti ir
daugiau. Tačiau visi trys paminėti kryžiai yra
labai panašūs ir padaryti pagal vieną pavyzdį.
Jie nepasižymėjo motyvų ir ornamentų gausumu,
įvairove. Bet pagalvokime, kodėl šie kryžiai
daugiau panašūs į gėlių žiedus, o ne į kryžius.
Gal tai priklauso nuo to, kokiu metu buvo
nukalti pastatyti šie kryžiai?
Renavo kapinių koplyčios kryžius yra
vienakryžmis. Stiebo viršūnė ir kryžmų galai
užbaigiami stilizuotais gėlės žiedo ornamentais.
Negalima pasakyti, ar tai lelijos, ar tulpės
žiedas, kadangi jis labai stilizuotas. Iš
kryžmos ir stiebo susikirtimo vietos išeina šeši
banguoti spinduliai. Jie yra viršum kryžmos. Jos
apačioje spindulių nėra, tad galima manyti, jog
šie spinduliai paprasčiausiai nulūžo. Toks pats
atvejis atsitiko ir su Renavo bažnyčios
kryžiumi. Iš 1966 metais A. Skabaliūtės
perpiešto kryžiaus matyti, jog yra dvylika
banguotų spindulių, o jau 1994 metais šių
spindulių nebėra. Taigi, jei nebūtų ankstesnių
piešinių, šiuo metu mes nebežinotumėme, kaip iš
tikro atrodė kryžiai. Jų nebūtų galima
autentiškai restauruoti. Taigi, lyginant kryžių
būklę prieš trisdešimt metų ir dabar, galima
pasakyti, kad jis labai pasikeitė ir pablogėjo.
Taigi Sedos bažnyčios, Grūsties koplyčios,
Renavo bažnyčios ir koplyčios kryžiai buvo tikri
kaltiniai kalvių darbo kryžiai. Jie yra su
būdingais visai Lietuvai to meto naudotais
ornamentais ir kryžių simbolika: saulutėmis,
mėnuliu, žvaigždėmis kosminiais simboliais;
taip pat geometriniais ir augaliniais
ornamentais: lelijomis, tulpėmis. Visi šie
kryžiai buvo kalvių išmonės ir meniško grožio
pajautimo dėka sukurti. Tai iš tiesų buvo jų
kalviškos meistrystės įrodymas ir medžiagos
įvaldymas, paverčiant paprasčiausią geležį meno
kūriniais. Kiekvienas kryžius originalus,
nesikartojantis, geras jų kompozicinis
išdėstymas. Atskiri meniniai elementai ir
ornamentika pajungti darniai visumai.
Visai kitokie buvo kapinių kryžiai. Tiesa, juos
irgi darė kalviai, tačiau viskas buvo daroma iš
jau paruoštų medžiagų. Kryžiaus stiebas ir
kryžmos daromi iš suformuotų keturkampių
geležinių strypų. Juos reikėdavo tik nupjauti,
pasirenkant norimą kryžmos aukštį ir kryžmos
plotį. Jie būdavo sutvirtinami, ir ant jų kalvis
montuodavo kitus puošybinius elementus. Plonesni
geležiniai strypai taip pat buvo atvežami ir
naudojami kryžiams puošti. Kalvis tik išlenkdavo
reikiamą ar norimą formą. Šie išdėstymai
dažniausiai apsiribodavo S. raidės forma.. Ji
būdavo įvairaus ilgio. Išlenkimo kampas būdavo
skirtingas. Taip pat buvo naudojama perpus
perpjauta S raidės forma. Iš visų šitų išlenktų
ornamentų ir būdavo montuojamas kryžius. Atskiri
puošybiniai elementai tarpusavyje, prie stiebo
ir prie kryžmų būdavo sutvirtinami kniedėmis.
Taigi tokie kryžiai iš daugelio dalių surenkami
į vieną. Forma priklausė ir nuo meistro, ir nuo
užsakančių žmonių pageidavimų. Kapinėse statomi
kryžiai buvo šabloniški. Vienose kapinėse galima
suskaičiuoti po kelis visiškai vienodus kryžius.
Keletas eilučių apie Grūstės kapinių kryžius.
Dažniausiai čia antkapiniai paminklai sudaryti
iš dviejų dalių cementinio postamento ir
geležinio kryžiaus. Postamentai būdavo nudažomi
ir nutinkuojami balta arba pilka spalva. Ant
postamento užrašomi (ar atspaudžiami) mirusiųjų
vardai ir pavardės bei gimimo data. Mano minimų
antkapių datos yra nuo 1899 iki 1909 metų. Kai
kurie kryžiai vietoje cementinio postamento
turėdavo savotišką postamentą iš trijų geležinių
strypų, kurie būdavo išlenkti ir įkalti j žemę.
Prie šio trikojo" postamento tvirtindavo
kryžių. Kryžius, kaip jau minėjau, padarytas iš
plačių geležinių strypų ir puošiamas atlietais
(ar išlenktais) S formos ornamentais. Šie
ornamentai buvo tvirtinami abipus stiebo ir
kryžmų šonuose, ir prikniedijami. Dažnai prie
pirmojo ornamento būdavo pritvirtinami kiti
mažesni arba didesni išlankstymai, kurie
sudarydavo antrąjį sluoksnį ir tarsi išplėšdavo
kryžių. Stiebo ir kryžmų galuose taip pat
naudojama S formos ornamentika, tačiau kartais
ji pakeista ir panaši į stilizuotas lelijas arba
stiebo ir kryžmų galai užbaigiami
paprasčiausiais rombais.
Geležiniai strypai buvo ir paprasti
keturkampiai, ir tokie patys keturkampiai
susukti, sujungti tarsi į virvelę. Tokiais
strypais dažniausiai puošdavo abipus stiebo iki
kryžmos. Sie strypai ne tik savaime buvo
susisukę, bet meistras juos dar ir tarpusavyje
susukdavo, tad jie atrodydavo tarsi pinučiai ar
grotelės. Tokie kryžiai sudarydavo labai ažūrinį
vaizdą dėl jų ornamentų susisukimo ir
persipynimo. Kartais tokie kryžiai labai
perkrauti, per daug juose detalių, kai kurios
detalės perdaug didelės ir nesiderina su visuma.
Tačiau nemažai kryžių yra gana meniški. Tokie
kryžiai dažomi aliejiniais dažais dažniausiai
balta, pilka spalva, rečiau ruda. Dabar dažai
atsilaupę, kryžiai surūdiję, postamentuose
sunkiai įskaitomi įrašai. Neretai kryžius
nulaužtas ir likęs tik postamentas. Kai kuriuose
kryžiuose stiebo ir kryžmos susikirtimo vietoje
prikaltas krucifiksas. Jis būdavo atliejamas ir
nudažomas sidabrine spalva. Krucifiksai šiose
kapinėse yra kelių formų. Jie galėjo būti
liejami šiose apylinkėse galėjo būti ir atvežti.
Kaltinių kryžių Grūstės kapinėse nėra. Galbūt
jie paprasčiausiai neišsilaikė iki šių dienų.
Nėra jų ir Renavo kapinėse.
Apibendrinant galima pasakyti, jog Sedoje ir jos
apylinkėse kaltiniai kryžiai yra tik ant
bažnyčių ir koplyčių. Kapinėse antkapiniai
kryžiai lietiniai. Pagal datas galima
nustatyti, jog kalvių amatas čia gyvavo nuo seno
(1770 Sedos bažnyčios kryžius) iki mūsų dienų,
kuomet kalvis Daukantas nukalė Mažosios Sedos
bažnyčios kryžius.
NAUDOTA LITERATŪRA:
1. P. Dundulienė. Lietuvos etnologija. V.,
1991.
2. P. Dundulienė. Lietuvių liaudies kosmologija.
V., 1988.
3. Č. Kontrimas. Lietuvių geležiniai kryžiai.
V., 1991.
Lietuvių liaudies menas. Mažoji architektūra,
kng. 3. Sudarė A. Stravinskas, S. Sakalauskas.
V., 1992.