Kuo
mes įdomūs pasauliui?
-
Architektas Karolis Reisonas
-
- Didžiausio
Lietuvos nepriklausomybės dešimtmečio paminklo
autorius
-
- Morta Baužienė
-
-
1918
m. atkūrus Lietuvoje nepriklausomybę, čia labai
trūko įvairių sričių techninės inteligentijos. Tuo
laiku, ypač XX a. 3 dešimtmetyje, Kaune ir kituose
miestuose dirbo daug iš svetur atvykusių
specialistų. Lietuvos atstatymo komisariatui 1921
m. vadovavo vokietis Adolfas Kellermiulleris, čia
dirbo ir Šveicarijos pilietis Eduardas Peyeris,
būta ir daugiau užsienio šalių specialistų.
- Vienas žymiausių atvykėlių, palikęs žymų
pėdsaką Lietuvos tarpukario architektūroje, buvo
kūrybingas architektas ir administratorius latvis
Karolis Reisonas (18941981). Gimė jis Rygos
apskrities Pabožio miestelyje, mokėsi Rygos
realinėje gimnazijoje. Architekto išsilavinimą jis
įgijo Peterburgo civilinių inžinierių institute,
kurį baigęs 1920 m. atvyko į Lietuvą. 1922 m.
jis tapo Šiaulių miesto vyriausiuoju inžinieriumi
ir miesto savivaldybės Statybos skyriaus vedėju.
K. Reisonas Šiauliuose dirbo iki 1930 m. balandžio
mėnesio, kol jam buvo pasiūlyta eiti Kauno miesto
vyriausiojo inžinieriaus ir Žemės ūkio rūmų
statybos skyriaus vedėjo pareigas. Jas sąžiningai
vykdė iki 1938 m. Vėliau porą metų vertėsi
privačia praktika, o nuo 1940-ųjų iki Antrojo
pasaulinio karo pabaigos, kai pasitraukė iš
Lietuvos, dirbo Panevėžio miesto inžinieriumi.
Praleidęs ketverius pokario metus Vokietijoje, kur
tremtinių stovyklose užsiėmė pedagoginiu darbu
gimnazijose ir ėjo kitas, su techniniu
išsilavinimu susijusias pareigas, K. Reisonas su
šeima 1950 m. išvyko gyventi į Australiją. Čia jis
iki senatvės dirbo architektu viešųjų darbų
įstaigoje (Department of Works, Commonwealth of
Australia, nuo 1973 m. Department of Housing and
Construction, toje pačioje institucijoje). Mirė K.
Reisonas Adelaidėje 1981 m. liepos 17 d., sulaukęs
87 metų amžiaus.
- K. Reisono gyvenimo pradžia Šiauliuose buvo
gana sunki. Miestas per Pirmąjį pasaulinį karą
buvo nuniokotas gaisro, jame buvo sugriauta apie
65 proc. visų pastatų. K. Reisono darbo Šiauliuose
laikotarpis sutapo su svarbiausiais miesto
atstatymo darbais (Šiauliai buvo atstatomi
laikantis anksčiau susiformavusio gatvių tinklo).
1925 m. prie miesto buvo prijungtos ir suplanuotos
išparceliuoto Gubernijos dvaro žemės. Tuo laiku
miesto inžinieriui teko ne tik skubiai projektuoti
naujai statomus pastatus, bet ir nuolat užsiimti
įvairiu organizaciniu bei techniniu darbu. Jis
suorganizavo statybos dešimtininkų kursus, įsteigė
Šiaulių braižyklą, kur žiemos metu dirbdavo apie
50 matininkų.
- To meto Lietuvoje labai trūko specialistų,
todėl 1926 m. K. Reisonas ėmėsi iniciatyvos
Šiauliuose įsteigti vidurinę amatų mokyklą, kuriai
vėliau porą metų pats vadovavo. Dirbdamas Šiaulių
miesto inžinieriumi, K. Reisonas dar buvo ir Žemės
ūkio ministerijos statybos reikalų konsultantas.
Vykstant Žemės reformai, labai trūko universalių
projektų kaimui. Siekdamas užpildyti šią spragą,
1926 m. jis parengė vadovėlį Žemės ūkio statyba,
o po dviejų metų Molio statyba. Knygelės buvo
skirtos kaimiečiams, gavusiems žemės. Jose buvo
pateikiami įvairaus dydžio sodybų suplanavimo,
pastatų projektai, brėžiniai. Tekstuose randame
patarimų, kaip atpiginti statybą naudojant
vietines medžiagas, kaip susitvarkyti sodybos
aplinką, kaip patogiau suskirstyti sodybą į ūkinę
ir gyvenamąją zonas. Pirmojoje knygelėje net
pateikiami pastatų puošybos pavyzdžiai, kuriuos
sukūrė dailininkas Paulius Galaunė ir architektas
Vladimiras Dubeneckis.
- Šiauliai per Antrąjį pasaulinį karą buvo
stipriai sugriauti. Dalis per karą išlikusių
vertingų pastatų mūsų dienų nesulaukė. Dėl šių
priežasčių šiandien sunku objektyviai įvertinti,
koks buvo K. Reisono kūrybinis palikimas šiame
mieste. Kai kurie jo projektai išliko archyvuose,
atvirukuose. Dirbdamas Šiauliuose, K. Reisonas
savo pastatams suteikdavo XIXXX a. sandūrai
būdingas istorizmo formas, naudojo orderinius
elementus, frontonus, dekoruotas tarpaukštines
juostas.
- Vienas pirmųjų jo įgyvendintų projektų buvo
1922 m. suprojektuotas Ch. Frenkelio namas su kino
teatru Spindulys, eklektiškų formų pastatas
gausiai dekoruotais fasadais (neišlikęs). 1923 m.
K. Reisonas suprojektavo Vilties draugijos
moksleivių bendrabutį dabartinėje Kražių gatvėje.
Dviejų aukštų su mansarda bendrabutis buvo
statomas už Amerikoje surinktas lėšas, projektas
išleistas atviruko pavidalu. Pastato fasadas yra
būdingų istorizmo laikotarpiui architektūrinių
formų: su puscilindrio frontonėliu viršuje,
segmentiniais sandrikais virš suporintų antrojo
aukšto langų. Iš K. Reisono projektuotų gyvenamųjų
namų išliko 1926 m. pastatytas advokato Kazio
Venclauskio namas Vytauto gatvėje. Tai trijų
aukštų namas, kurio stogą supa baliustrada, virš
įėjimo kyla bokštelis, kai kurias patalpas
apšviečia arkiniai langai. Fasadus skaido iškyšos,
nišos, įvairaus dydžio langai. Istorizmo
architektūros formų yra Vilniaus ir Vasario gatvių
kampe stovinčio Pociaus namo (Nr. 16) fasade.
- Jau K. Reisonui dirbant Kaune pagal jo
projektą Šiaulių Aušros alėjoje buvo pradėtas
statyti dviejų aukštų su pusrūsiu
bibliotekos-muziejaus pastatas, tačiau jis
neužbaigtas. 1931 m. Statybos inspekcija
patvirtino K. Reisono paminklo žuvusiems už
Lietuvos nepriklausomybę Šiauliuose projektą.
Aukšta stela, kurioje įtaisyta urna kauleliams
sudėti, viršuje baigėsi skydu su Gedimino stulpais
ir langeliu. Jo viduje įtaisyta elektros lemputė
(amžinoji ugnis).
- K. Reisonas projektavo ne tik Šiauliams ir
Kaunui miestams, kuriuose dirbo. Apie jo
suprojektuotas ligonines Jurbarke ir Tauragėje
buvo rašyta šių metų Žemaičių žemės žurnalo
trečiame numeryje.
- 19331934 m. pagal K. Reisono projektą
Pasvalyje buvo pastatyta valstybinė aukštesnioji
komercijos mokykla. Dviejų aukštų koridorinės
sistemos pastatas yra plačios U raidės plano su
pusiau uždaru vidaus kiemu. Mokomosios patalpos
suplanuotos vienoje erdvaus koridoriaus pusėje.
Pastato fasadams būdingas K. Reisono mėgstamas
vertikalus skaidymas, apjungiant langus
vertikaliomis briaunomis, išryškinant vertikalias
sienų plokštumas. Architektas nevengė ir
pramoninių projektų. Šiauliuose jis suprojektavo
Birutės saldainių fabriką, Klaipėdoje Lietūkio
rūmus ir Maisto šaldytuvus. K. Reisonui yra
priskiriamas ir bendrovės Maistas Kaune
išplėtimo projektas. 1923 m. Garliavos valsčiuje
Kinderiškių dvare buvo nupirktas 40 ha žemės
plotas, kuriame per keletą metų buvo pastatytos
skerdyklos, šaldytuvai, mėsos perdirbimo fabrikas,
paukštienos cechai ir kt. Bendrovės fabrikai tuo
laiku dar veikė ir Klaipėdoje, Tauragėje bei
Panevėžyje.
- Kauno laikotarpis K. Reisono kūrybinėje
biografijoje pats turtingiausias. 1932 m. K.
Reisonas tapo Lietuvos piliečiu. Jis prisidėjo
įgyvendinant kai kuriuos visai Lietuvai svarbius
pastatų projektus: Vytauto Didžiojo kultūros ir
karo muziejaus (dabar Vytauto Didžiojo karo
muziejus, architektas V. Dubeneckis), Pienocentro
rūmai (architektas Vytautas
Landsbergis-Žemkalnis). Kaip savivaldybės statybos
skyriaus vadovas, architektas tuo laiku turėjo
daugybę organizacinio darbo, tačiau daug ir
projektavo visuomeninius, gyvenamuosius,
sakralinius pastatus. Dar tebegyvendamas
Šiauliuose 1928 m. jis parengė
Evangelikų-liuteronų bažnyčios Staklių gatvėje
projektą, 19371939 m. suprojektavo puikios
modernistinės architektūros Evangelikų reformatų
bažnyčią Ožečkienės gatvėje, 1939 m. Elžbietos
seserų kongregacijos namus (J. Pabrėžos g. 1), Šv.
Vincento Pauliečio draugijos senelių namus
(Aukštaičių g. 10). Prisidėdamas prie labdaros
organizacijų veiklos, kai kuriuos objektus jis
projektuodavo nemokamai.
- 19291930 m. pagal jo ir inžinieriaus Jurgio
Gumeniuko projektą Laisvės alėjoje 46a buvo
pastatytas kino teatras Forum.
- 1930-aisiais, vos pradėjęs dirbti Kaune, K.
Reisonas parengė Lietūkio rūmų projektą. Tai 4
aukštų pastatas, kurio pagrindiniame fasade ryški
Šiaulių periodui būdinga eklektika: plano
simetrija, arkiniai langai, dekoratyvinės detalės.
- 19331934 m. pagal K. Reisono projektą Rotušės
aikštėje buvo pastatyti Kunigų seminarijos
rektorato rūmai (Rotušės a. 21). Architektui teko
sunkus uždavinys įterpti naują gana didelio
tūrio pastatą tarp dviejų reikšmingų paminklinių
objektų: 16241634 m. statytos Švč. Trejybės
bažnyčios ir dar anksčiau statyto varpinės bokšto.
Pagrindinis naujojo pastato fasadas išeina į
Rotušės aikštę. Architektas stengėsi naujomis
architektūros formomis nesudarkyti per šimtmečius
susiformavusių ansamblio tūrių ir plano
kompozicijų. Siekdamas vizualiai sumažinti trijų
aukštų pastato tūrį, jis įvedė vertikalų fasado
skaidymą, siaurus šoninius rizalitus, arkinius
antrojo aukšto langus. Tačiau pastatas savo
dydžiais vis dėlto išsišoko iš susiklosčiusio
architektūrinio vaizdo. Kaip svetimkūnis jis jau
architekto amžininkų buvo kritikuojamas.
Mstislavas Dobužinskis 1938 m. rašė, kad šis
nedarniai prikergtas pastatas naikina visą
architektūrinę-dekoratyvinę šio kampelio prasmę.
- 1935 m. K. Reisonas sprendė kitą panašų
uždavinį. Kauno senamiestyje prie Rotušės aikštės
jis suprojektavo kitą bažnytinį objektą
Arkivyskupo ir metropolito rūmus (Rotušės a. 14a).
Didingas trijų aukštų pastatas buvo statomas
19361939 m. Statybos techninę priežiūrą vykdė
pats projekto autorius. Rūmų fasadas į aikštės
pusę yra simetriškas su keturių kolonų portiku,
puoštas baliustradomis, vazomis. Formuodamas tokį
fasadą, architektas siekė naujojo pastato
įsikomponavimo į susiklosčiusį užstatymą ir jo
formas. Tačiau dideliu tūriu rūmai išsiskiria iš
mažesnių aplinkinių pastatų. Sovietmečiu rūmuose
veikė J. Naujalio muzikos mokykla.
- Kaune K. Reisonas pastatė keletą iškilių
europietiškos architektūros pastatų, į kuriuos
pasižiūrėjus sunku patikėti, kad juos projektavo
pastatų prie Rotušės aikštės autorius. 19341935
m. K. Donelaičio g. 73 iškilo Žemės banko rūmai.
Didelis 31 tūkst. m³ tūrio pastatas vienu fasadu
orientuotas į Vienybės aikštę, kitu išeina į K.
Donelaičio gatvę. Pastato fasadai turėjo derėti
prie baigiamų statyti Vytauto Didžiojo muziejaus
rūmų, formuoti Vienybės aikštės rytinę kraštinę.
Kiek sausokos monumentaliai ramios architektūros
pastate vyrauja vertikalus langų ritmas ir
kampinis įtrauktas įėjimas, paremtas keturkampiu
stulpu. Rūmų vestibiulyje buvo pastatyta Bernardo
Bučo sukurta skulptūra Sėjėjas, o fasaduose virš
rizalitų to paties skulptoriaus sukurti trys
bareljefai. Šiuo metu rūmuose veikia
Technologijos universitetas (tai centrinis šio
universiteto pastatas).
- Tuo pačiu laikotarpiu, 19331934 m., K.
Donelaičio g. 2 pagal K. Reisono projektą buvo
statomi Žemės ūkio rūmai kampinės situacijos 3
aukštų su pusrūsiu pastatas, pasižymintis
nuosaikiomis architektūros formomis. 19351936 m.
pagal K. Reisono projektą buvo pertvarkytas
Vytauto Didžiojo karo muziejaus sodelis į kitą
vietą perkeltas Laisvės paminklas (skulptorius
Juozas Zikaras, 1928) ir biustai.
- K. Reisonas projektavo ir individualius
gyvenamuosius namus. Vienas jų poeto Maironio
namas Aleksote (Kaunas).
- Didingiausias K. Reisono projektuotas pastatas
yra Kristaus Prisikėlimo bažnyčia Kaune.
Erškėčiuota jos statybos istorija pasibaigė tik
praėjus 80 metų nuo bažnyčios statybos komiteto
sudarymo (1926 m.). Bažnyčia buvo statoma Lietuvos
nepriklausomybės dešimtmečio proga kaip paminklas,
įamžinantis šią sukaktį. Net dvejus metus rengtos
projekto konkurso sąlygos reikalavo, kad
bažnyčios stilius charakterizuotų Lietuvos
dvasios ypatybes, sietųsi su jos garbinga
praeitimi ir kova už nepriklausomybę, kad išorinė
išvaizda savaime būtų tos kovos monumentas.
Bažnyčia turėjo tapti ir tautos didvyrių panteonu.
Iš konkursui (įvyko 1928 m. lapkričio mėnesį)
pateiktų 15 projektų pirmąją premiją laimėjo Jonas
Krasauskas, antrąją Feliksas Vizbaras. Tada dar
Šiauliuose dirbusio K. Reisono projektas buvo
įvertintas trečiąja premija. Pagal anais laikais
priimtą tvarką statoma būdavo ne pagal konkursą
laimėjusį projektą. Realizavimui būdavo rengiamas
naujas. Ši užduotis buvo pavesta K. Reisonui. Tai,
kad paminklą, skirtą Lietuvos nepriklausomybei, už
žmonių paaukotas lėšas projektuos kitatautis,
Lietuvos pilietybės neturintis asmuo, sukėlė
didelį visuomenės pasipiktinimą. Siekdamas
lietuviškumo, K. Reisonas parengė projektą,
kuriame spiralinis 83 m. aukščio bokštas kilo virš
pagrindinio klasicistinio bažnyčios tūrio. Bokšto
viršuje turėjo stovėti 7 m aukščio Laiminančio
Kristaus skulptūra. Vėliau vietoje klasicistinių
pastatas įgijo gotikai būdingų bruožų: susmailėjo
langų ir durų arkos, bokštą spirale apsupo
smailėmis užsibaigiančios kolonėlės.
- Projekte didelis vaidmuo buvo skirtas aplinkos
(buvusi Žaliakalnio turgavietė) sutvarkymui.
Turgus turėjo būti perkeltas į kitą bažnyčios pusę
Žemaičių ir Aušros gatvių kampą. Šventovę su
miestu jungė Aušros takas, kuriame turėjo būti
sukurti tam tikri Lietuvos istorijos įvykius
atspindintys akcentai.
- Statybos inspekcija prie Vidaus reikalų
ministerijos projektą 1930 m. pradžioje
patvirtino, statyba galėjo prasidėti. Projektas
buvo publikuotas įvairiuose leidiniuose, jo
nuotrauka išspausdinta ant specialiai išleisto
plakato. Vieniems jis kėlė pasigėrėjimą,
asociacijas su Mikalojaus Konstantino Čiurlionio
ir Kazio Šimonio paveikslais; veržlus spiralinis
bokštas jiems reiškė kilimo į dangų įprasminimą,
kituose architektūriniuose elementuose buvo
įžvelgiami tautiškos architektūros motyvai.
Daugeliui meno žmonių projektas kėlė
pasipiktinimą. Anot jų, toks neskoningas pastatas
ir dar labai brangiai kainuos. Daug kritinių
straipsnių šiam virtuvinio stiliaus projektui
skyrė rašytojas Balys Sruoga, nespecialisto darbo
architektūros kūriniu jį vadino menotyros daktarė
Halina Kairiūkštytė-Jacinienė.
- Gal dėl visuomenės nepasitenkinimo, oficialiai
dėl labai didelių statybos kaštų (310 milijonų
litų) K. Reisonui buvo užsakyta parengti pigiau
kainuojančios bažnyčios projektą. Jis buvo
patvirtintas 1933 m. balandžio mėnesį. Tai
konstruktyvių formų didžiulė trinavė bazilika (70
x 2 6 m, vidurinės navos aukštis 30 m) su dviem
bokštais (mažuoju virš didžiojo altoriaus ir 63 m
aukščio virš pagrindinio įėjimo), su įėjimais iš
visų pusių. 1934 m. Kauno miesto savivaldybės
dovanotame 1 ha sklype Žaliakalnyje prasidėjo
bažnyčios statyba. Kertinis akmuo buvo atvežtas iš
Jeruzalės Alyvų kalno. Statyba vyko gana sparčiai:
1934 m. pakloti pamatai, 1936 m. sumūrytos
sienos, 1938 m. buvo betonuojamas stogas, kurio
terasoje telpa apie 2 000 žmonių. Buvo planuota,
kad bažnyčios erdvėje sutilps net 5 000 žmonių,
sėdimų vietų numatyta 700. Į bokštą turėjo kelti
trys liftai.
- Kai Lietuvą okupavę rusai 1940 m. šventovę
konfiskavo, Prisikėlimo bažnyčios statybos darbai
dar nebuvo užbaigti: trūko perdangų, laiptų
bokšte, interjero įrangos. 1952 m. bažnyčia
atiteko Radijo gamyklai. Padarius perdangas (išėjo
net 5 aukštai), gamykla čia įsirengė gamybos
cechus. 1990 m., kai pastatą, paverstą gamykla,
perėmė bažnyčios atstatymo komitetas, niekas
nesitikėjo, kad darbai taip ilgai užsitęs.
Šventovę atkurti buvo planuojama iki 2001 m.,
tačiau procesas vyko daug ilgiau. Statyba
pareikalavo ne tik didelių lėšų. Neišvengta ginčų
dėl šventovės modernizavimo, naujos estetikos.
Prisikėlimo bažnyčios rekonstrukciją ilgus metus
projektavo ir vykdė architektas Antanas Algimantas
Sprindys. Jis suprojektavo kolumbariumą ir visus
bažnyčios interjerus, kurie užbaigti įrengti 2004
m. pabaigoje.
- Publikacijoje aptarti tik svarbiausi K.
Reisono projektuoti pastatai. Jų būta ir daugiau,
tarp jų ir medinė bažnyčia Užunvėžyje (Anykščių
rajonas, 1938), Šv. apaštalo Jokūbo bažnyčios
Jonavoje bokštų atstatymas, berniukų gimnazija
Kaune (abu 19341935 m.).
- Amžininkų atsiminimuose yra ir tokių žinių,
kad K. Reisonas Kaune visą laiką buvo laikomas
atvykėliu iš kitur. Pasitaikančios nesėkmės jo
darbe kai kam kėlė net pasitenkinimą. Didelė jo
nesėkmė buvo autobusų garažų Šančiuose projektas,
nes pastatas sugriuvo statybos metu (1938 m.).
Tris hales garažams projektavęs K. Reisonas dėl
konstrukcijų konsultavosi su Pranu Markūnu, kuris
pasiūlė didžiąsias hales uždengti plieninėmis
konstrukcijomis. Anot P. Markūno, gelžbetonio
konstrukcijų svoris yra daug kartų didesnis, nei
naudingas apkrovimas, dar prisideda
apskaičiavimams nepasiduodantys dideli
temperatūros įtempimai ir konstrukcija gali
sugriūti. Tačiau K. Resisonas konstruktoriaus P.
Markūno nepasamdė jo užsiprašytas atlyginimas už
darbą jam pasirodė per didelis. Garažo stogus K.
Reisonas suprojektavo kaip cilindrinius kevalus,
sustiprintus arkinėmis gelžbetoninėmis briaunomis.
Tai nepasiteisino ir, kaip minėta, 4 000 m²
garažas sugriuvo dar tebevykstant statyboms.
Teismai dėl šio įvykio tęsėsi dvejus metus
(19381940). Ekspertizę atlikęs Anatolijus
Rozenbliumas nustatė, kad buvo klaidų
paskaičiuojant garažo stogo konstrukcijas bei
statybos darbų technologijoje.
- Ši nesėkmė, K. Reisonui kainavusi Kauno miesto
inžinieriaus postą, šiandien jau retai
prisimenama. Išliko tai, ką gero Lietuvoje sukūrė
iš Latvijos čia atvykęs architektas. Jo geriausi
darbai sudaro nemažą dalį XX a. 34 dešimtmečių
Lietuvos architektūros aukso fondo. Organizacine
veikla K. Reisonas daug prisidėjo prie statybų
plėtros Šiauliuose, Kaune ir kitose Lietuvos
vietovėse.
-
- Literatūra:
- 1. LCVA, F. 1622, A. 4, B. 116,149, 150, 252,
269, 306, 317, 545, 713.
- 2. J. Kančienė. Prisikėlimo bažnyčia,
Archiforma. - Kaunas, 1999(3) p. 8486.
- 3. V. Levandauskas. Kauno Rotušės aikštės
19241939 užstatymas, Lietuvos TSR architektūros
klausimai, VII (II). - Vilnius, 1981, p. 108126.
- 4. A. Nakas. Profesorius Anatolijus
Rozenbliumas, Technika - Vilnius, 2002, p. 7274.
- 5. Šiaulių metraštis. 19181938. - Šiauliai,
1938.
|