Kuo
mes įdomūs pasauliui?
Švedų architekto Karlo Eduardo
Strandmanno
kūryba Žemaitijoje
Eugenija Rudytė
-
XX a. pr. daugelio mažaaukščių Žemaitijos miestelių fone
iškilo didžiulės K. E. Strandmanno
suprojektuotos istorizmo stiliaus bažnyčios,
kurių architektūra atspindėjo geriausius to
laikmečio meninės ir inžinerinės kūrybos
pasiekimus. K. E. Strandmanno projektai
pasižymi profesionalumu, kūrėjo geru skoniu ir
rūpestingu darbu. Jis labiausiai mėgo gotikos
ir romaninį stilių, bet nevengdavo ir kitų.
Projektuodavo atsižvelgdamas į klimato
sąlygas, užsakovo finansines galimybes,
turimas medžiagas.
-
Šie statiniai buvo parapijos pasididžiavimas bažnyčių
aukšti bokštai aplinkiniams skelbė ne tik apie
parapijiečių pamaldumą, bet ir jų turtingumą.
Didžiulėms bažnyčioms sumūryti reikėjo
didžiulių lėšų. Tokios sumos joks fundatorius
negalėjo paaukoti. Lėšų kaupimu ir statybų
organizavimu rūpindavosi parapijiečių išrinkti
statybos komitetai, kuriems vadovaudavo
dvasininkai. Prisidėti prie bažnyčios statybos
buvo ne tik kiekvieno parapijiečio pareiga,
bet ir garbės reikalas. Jų statyba suvienijo
ne tik žemaičius, bet ir visą Lietuvą.
-
K. E. Strandmanno suprojektuotos bažnyčios reikšminga
istorizmo epochos dalis, simbolizuojanti
lietuvių tautinį ir religinį atgimimą.
Veržliai kylantys į aukštį K. E. Strandmanno
suprojektuotų bažnyčių bokštai tarsi padėjo
nusipurtyti po visą Lietuvą pribarstytų
tipinių cerkvių svogūnėlių, skatino žemaičių
tautinį pasididžiavimą ir dėjo pamatus
Nepriklausomos Lietuvos atkūrimui.
-
-
1864 m. N. Muravjovo įsakymu buvo uždrausta remontuoti senas
ir statyti naujas katalikų bažnyčias.
Draudimas galiojo iki 1897 m. Katalikų
bažnyčios persekiojimas tik dar labiau
sužadino tikybos renesansą, kuris pasireiškė
ir naujų bažnyčių statyba, draudimui
pasibaigus. Nuo 1897 m. Žemaitijoje pradėta
masiškai statyti naujas bažnyčias. Tuo metu
vyravo XIX a vid. Vokietijoje susiformavęs, o
vėliau ir visoje Europoje paplitęs istorizmo
stilius (istorinių stilių atkartojimas).
Bažnyčių architektūroje populiariausia buvo
neogotika. Pirmosios to stiliaus bažnyčios
Lietuvoje atsirado XIX a. II p. (Klaipėdoje
liuteronų Šv. Jono bažnyčia, 18561859 m.,
archit. F. A. Štiuleris).
-
XIX a. pab. Lietuvoje dar nebuvo savų architektų, kurie
sugebėtų projektuoti istorizmo stiliaus
bažnyčias. Teko samdytis užsienio
specialistus. Pačias įspūdingiausias ir
gražiausias to laikotarpio Žemaitijos
negotikines bažnyčias suprojektavo švedų
tautybės architektas Karlas Eduardas
Strandmannas. Gimė jis 1867 m. gegužės 17 d.
Linčiopingo miestelio (Švedija) statybininko
Olavo Strandmanno šeimoje, mirė 1946 m.
balandžio 14 d. Švedijoje. XIX a. pab. XX a.
pr. jis buvo vienas žymiausių Lietuvos ir
Latvijos sakralinės architektūros kūrėjų.
Baigęs Stokholmo aukštąją Technikos mokyklą,
praktikavo pas profesorių A. Bugge, ruošdamas
jam Sundsvallo rotušės planus. Vėliau kelerius
metus dirbo visoje Švedijoje garsaus
bažnytinio architekto G. Hermannsohno
dirbtuvėse, įsisavindamas sakralinės statybos
paslaptis. Paveiktas garsaus architekto, jo
kūrybos, K. E. Strandmannas pasirinko
bažnytinės architektūros meną. Po to dar kiek
padirbėjęs architekto A. E. Melanderio
dirbtuvėse, išvyko į Kuršo guberniją ir nuo
1893 m. iki Antrojo pasaulinio karo gyveno
Liepojoje. Tais pačiais metais jauną
talentingą architektą pastebėjo grafas
Aleksandras Tiškevičius ir užsakė jam
suprojektuoti šeimos koplyčią-mauzoliejų
senosiose (tada dar naujose) Kretingos
kapinėse. Tai bus bene pats pirmasis jo
savarankiškas darbas. Neogotikinė, raudonų
plytų grafų Tiškevičių koplyčia buvo pastatyta
1893 m. Tai dviaukštis, ištęsto stačiakampio
plano vienanavis pastatas, kurio antrame
aukšte buvo koplyčia, o apačioje
mauzoliejus. Koplyčia-mauzoliejus buvo
griežtai subtilių gotikinių formų. Siaurą,
aukštą išlakiais kontraforsais suremtą
pagrindinį fasadą užbaigė du lygiagretūs
smaili skydai: navos ir prieangio. Ryškus
pagrindinio fasado akcentas centrinis
smailiaarkis, turtingu masverku papuoštas
langas. Šoniniuose koplyčios fasaduose taip
pat smailiaarkiai su masverkais langai ir
laiptuoti kontraforsai. Vėliau K. E.
Strandmannas kaip architektas talkino
18941899 m. projektuojant Liepojos bažnyčią,
kuri buvo statoma pagal architekto L. Melvilio
projektą. 1906 m. Jelgavoje pastatyta K. E.
Strandmanno suprojektuota protestantų
bažnyčia. Ši vienabokštė negotikinė bažnyčia
viena gražiausių visoje Žiemgaloje.
-
Ypatingai palankios sąlygos realizuoti savo kūrybinį talentą
Liepojos architektui susidarė po 1897 m., kai
Lietuvoje prasidėjo naujų katalikų bažnyčių
statybų bumas. Jis buvo puikus profesionalas,
priimdamas užsakymus, sugebėdavo atsižvelgti į
užsakovų poreikius. Toks architektas buvo
priimtinass užsakovams ir greitai
trisdešimtmetis K. E. Strandmannas tapo
populiariu Lietuvos architektu, daugiausia
projektavęs vakarinei jos
daliai.
-
Pagal K. E. Strandmanno projektus Žemaitijoje pastatytos
pačios įspūdingiausios neogotikinės bažnyčios.
Jis suprojektavo Šiaulių rajono Gruzdžių
(18961904); Palangos (18971907); Šilutės
rajono Švėkšnos (19011903); Kelmės miesto
(19011912); Kretingos rajono Salantų
(19061911) bažnyčias. K. E. Strandmannui yra
priskiriama ir Ramygalos, Alantos, Čiobiškio
bažnyčių projektų autorystė. Jis yra ir Ylakių
koplyčios projekto autorius. Pagal formų
panašumą jam priskirtinos istorizmo stilių
Joniškio, Senosios Akmenės ir Tauragės
bažnyčios. Kai kurie autoriai (K. Jasėnas, K.
Misius, R. Šinkūnas) teigia, kad jis
suprojektavo ir Plungės bei Kulių bažnyčias.
Manoma, kad iš viso K. E. Strandmannas sukūrė
apie 30 bažnyčių projektų, tačiau daugelio šių
bažnyčių projektų autorystė nėra patvirtinta
dokumentais.
-
-
Gruzdžių Švč. Trejybės bažnyčia
-
Pati pirmoji K. E. Strandmanno suprojektuota bažnyčia
Žemaitijoje stovi Gruzdžiuose. 1891 m. rugsėjo
mėn. miestelio centre kilus gaisrui, senoji
bažnyčia ir dalis prie miesto aikštės
stovėjusių sodybų sudegė. 1892 m. Kauno
gubernijos architektas Ustinas Golinevičius
parengė mūrinės bažnyčios projektą, bet iki
1896 m. valdžia jos statybos pradėti neleido.
-
18961904 m. K. E. Strandmannas parengė naują mūrinės
dvibokštės bažnyčios projektą. Kartu su
bažnyčia padidintame šventoriuje prie aikštės
buvo numatyta pastatyti koplyčią, išmūryti
tvorą su Kryžiaus kelių koplytėlėmis
šventoriaus pusėje ir vartais. Bažnyčią statė
meistrai iš Latvijos. Kadangi K. E.
Strandmannas buvo užsienietis, darbus
prižiūrėjo Kauno gubernijos inžinierius
Nikolajus Andrejevas. Bažnyčios statyba
rūpinosi klebonas I. Rakštys, vikaras J. Skorupskis.
Jiems talkino būrys veiklių parapijiečių. Dar
iki galo neužbaigtoje bažnyčioje nuo 1901 m.
pradėtos laikyti pamaldos. Statybą sutrukdė
1905 m. revoliucija, o ją numalšinus darbai
buvo atnaujinti ir vyko iki 1911 m. Bažnyčią
1920 m. konsekravo Žemaičių vyskupas
Pranciškus Karevičius.
-
Neogotikinė Gruzdžių Švč. Trejybės bažnyčia pastatyta vietoje
įstrižai stovėjusios medinės bažnyčios. Ji
didžiulė, apjuosta to paties stiliaus mūro su
nišomis tvora, užėmė beveik visą rytinės
aikštės rytų kraštą. Nepaisant įspūdingų
gabaritų, bažnyčia gerai derėjo prie
aplinkinių pastatų ir iš karto tapo
svarbiausiu viso miestelio akcentu.
-
Bažnyčia mūrinė, bazilikinio tūrio, trinavė, lotyniško
kryžiaus formos su apside. Pagrindiniam fasade
dominuoja du masyvūs kvadratiniai bokštai. Jų
kampus remia laiptuoti kontraforsai. Viršų
užbaigia laiptuoti frontonai. Kiekviename jų
yra po apskritą nišą. Virš bokštų kyla
aštuoniakampės smailės, suskaidytos
horizontaliomis padalomis. Tarp bokštų
stambus trikampis frontonas, kurį puošia
septynios arkinės nišos. Virš pagrindinio
įėjimo smailiaarkė niša, kurios viršuje
langas-rozetė. Pagrindinio ir šoninių fasadų
sienos suskaidytos laiptuotais kontraforsais
ir siauromis nišomis. Smailiaarkiai siauri
langai dar labiau sustiprina kilimo į viršų
įspūdį. Ansamblis spalvingas. Jis sumūrytas iš
raudonų plytų, kurias pagyvina baltai
nutinkuotos nišos, arkatūros, langų apvadai.
Interjerą į tris navas suskirsto
daugiaprofiliai (ryšuliniai) pilioriai. Navos
perdengtos kryžminiais skliautais su
nerviūromis. Visi paviršiai netinkuoto plytų
mūro, arkų paskliautės ir angokraščiai
tinkuoti ir puošti polichrominiu ornamentu.
-
Švč. Trejybės bažnyčios ansamblis (architektūros paminklas,
kurį sudarė bažnyčia, šventoriaus tvora su
vartais ir koplyčia, klebonijos ir špitolės
pastatas) puikiai reprezentavo Liepojos
architekto profesionalumą ir jo kūrybinį
talentą. Visa tai atkreipė ir kitų užsakovų
dėmesį.
-
-
Švėkšnos šv. apaštalo Jokūbo bažnyčia
-
XIX a. pab. medinėje Švėkšnos bažnyčioje pamaldų metu jau
nebetilpdavo visi parapijos tikintieji. Iškilo
būtinybė statyti naują bažnyčią. Architektas
Ustinas Golinevičius 1894 m. suprojektavo
mūrinę bažnyčią. Deja, po daugybės prašymų
Vilniaus generalgubernatorius pažadėjo leisti
statyti tik medinę ir tik tuo atveju, jei bus
patvirtinta, jog nustatyta, kad esamoje
bažnyčioje žmonėms būti pavojinga. Pagaliau
1896 m. leidimas buvo gautas, tik pasiūlyta
bažnyčios nepuošti. 1899 m. į Švėkšną buvo
paskirtas klebonas prelatas Julius
Maciejauskas, kuris energingai ėmė rinkti
lėšas naujosios bažnyčios statybos darbams ir
šiuos darbus organizuoti.
-
1900 m. buvo patvirtintas K. E. Strandmanno sukurtas Švėkšnos
naujosios bažnyčios projektas. Užsakovų
pageidavimu architektas suprojektavo didžiulę
neogotikinę bazilikinio tūrio, lotyniško
kryžiaus plano su penkiasiene apside dvibokštę
bažnyčią, kurios sąmatinė vertė siekė 60 863
rb.
-
1901 m. prasidėjo naujos bažnyčios statyba. Prieš statant
naują bažnyčią, 1901 m. senoji medinė bažnyčia
buvo nugriauta, o Veiviržėnų gatvėje
pastatytas laikinas maldos namų pastatas.
-
Bažnyčios statybai Švėkšnos ir Vilkėnų dvarų savininkai
grafai Adomas ir Aleksandras Pliateriai skyrė
50 000 rub. ir statybai reikalingą miško
medžiagą. Jie taip pat nemokamai statyboms
skyrė dvaro plytinėje padarytas plytas. Lėšų
dar trūko, tad prelatas J. Macijauskas pradėjo
lėšų rinkimo akciją tarp Amerikos lietuvių. Iš
viso bažnyčios statybos ir įrengimo išlaidos
siekė 200 000 rub. Statybos darbai vyko
penkerius metus. 1905 m. rugpjūčio 6 d.
bažnyčia buvo pašventinta. Naujoji raudono
mūro bažnyčia, iškilusi virš Švėkšnos
miestelio, visus žavėjo savo turtingomis
architektūros formomis ir didingumu. Bažnyčios
pagrindinio fasado kampuose į viršų stiebėsi
du didžiuliai keturių tarpsnių kvadratiniai
raudonų plytų bokštai su įspūdingomis 25,5 m
aukščio smailėmis (bendras bokšto aukštis 75
m). Bokštai užsibaigė aukštais ir smailiais
šalmais apstatytais bokšteliais (primena
ištęstą gotikinę karūną). Bokštų kampus, kaip
ir Gruzdžių bažnyčioje, puošė laiptuoti
kontraforsai, kurie dar labiau išryškino jų
aukštį. Bokštų trikampiuose frontonus puošė
apvalios nišos. Šiaurinėje nišoje 1912 m. buvo
sumontuotas laikrodis su keturiais
ciferblatais. Vidurinėje pagrindinio fasado
dalyje puošnus portalas, centre apskritas
langas-rožė, viršuje smailiaarkis skydas,
virš jo laiptuotas frontonas. Virš šoninių
fasadų (kaip ir Palangos bažnyčioje) kilo
arkbutanai.
-
Bažnyčios vidus trijų navų, dengtų kryžminiais skliautais.
Vidurinioji yra 9 m pločio ir 17 m aukščio,
šoninės 5 m pločio ir 10 m aukščio. Navas
skiria daugiaprofiliai pilioriai, kurie kartu
su tokiais pat piliastrais ant sienų ir
skliautų nerviūromis paryškino jos ekspresyvų
kilimą į viršų. Neogotikiniai altoriai gerai
derėjo su vidaus architektūra. Puošniausias
buvo didysis altorius, pagamintas Tirolyje. Jį
ir to paties stiliaus puošnią sakyklą naujajai
bažnyčiai padovanojo Vilkėnų grafas
Aleksandras Pliateris. Vitražus sukūrė
dailininkas Vladislovas Pšibitnevskis.
-
Bažnyčią supa labai aukšta mūro siena su neogotikiniais
šventoriaus vartais. Mūro siena, vartai,
tiltas pastatyti XIX a. II p., tuo metu, kai
tebestovėjo senoji medinė bažnyčia. Unikalus
viadukas 1885 m. sujungė Pliaterių dvaro
parką ir bažnyčios šventorių.
-
Visi bažnyčios pastatai sumūryti iš Pliaterių dvaro plytinėje
pagamintų raudonų, geros kokybės
plytų.
-
Švėkšnos šv. apaštalo Jokūbo raudonų plytų bažnyčios
pastatas, šventoriaus vartai, tvora ir mūrinis
tiltas į dvaro sodybą svarbiausiu didokos
aikštės, miestelio ir jos apylinkių
architektūrinis akcentas iki šiol.
-
-
Palangos Švč. Mergelės Marijos Ėmimo Į Dangų
bažnyčia
-
Ji taip pat pastatyta pagal K. E. Strandmanno sukurtą
projektą. Tikėtina, kad dar 1893 m. pastačius
Tiškevičių šeimos koplyčią Kretingos kapinėse,
grafas Feliksas Tiškevičius jam pasiūlė
suprojektuoti bažnyčią Palangoje, nes senoji,
plečiantis kurortui, jau nebegalėjo sutalpinti
visų čia į pamaldas susirenkančių tikinčiųjų.
Naujai bažnyčiai vieta buvo parinkta šalia
buvusios senosios medinės bažnyčios, truputį į
rytus, ant senųjų Senosios Palangos kapinių.
-
Iš karto leidimo bažnyčios statybai nepavyko gauti, nes rusų
valdininkai kaip tik toje vietoje buvo numatę
pastatyti cerkvę. Beje, tuo metu Palangoje
gyveno mažiau kaip šimtas pravoslavų ir jie
per pamaldas tilpdavo mokyklos salėje.
Panaikinus minėtąjį N. Muravjovo
draudimą,1897 m. buvo pradėtas įgyvendinti
K. E. Strandmanno projektas (už Palangos
bažnyčios projektą ir darbo brėžinius
architektui buvo sumokėta 1 300 rub.). 1897 m.
buvo pradėti statybos darbai, o statybinės
medžiagos jau buvo ruošiamos nuo 1896 m.
Bažnyčios pamatams buvo panaudoti akmenys nuo
1890 m. statyto uostelio jūros tilto (tarp
jūros tilto polių buvo priversta akmenų).
Akmenys buvo traukiami iš jūros ir per smėlį
išgrįstu medžio taku vežami į statybos vietą,
kur akmenskaldys Petrauskas tašė juos pagal
reikiamą formą. Kertinis naujosios bažnyčios
akmuo buvo pašventintas 1899 m. rugpjūčio 22
d. Statybai buvo naudojamos plytos, išdegtos
grafo Felikso Tiškevičiaus plytinėje,
Vilimiškių dvare ir kt. (pastato linijoms
išryškinti buvo pagaminta apie 20 profilių
plytų). Dalis statybai sunaudotų plytų buvo
atplukdyta jūra iš Liepojos. Grafas F.
Tiškevičius taip pat bažnyčios statybai skyrė
ir miško medžiagos. Be viso to, jis apmokėjo
trečdalį jos statybos išlaidų (apie 30 000
rub.). Nemažai lėšų paaukojo kiti didikai,
vasarotojai, parapijiečiai, vadovaujami
klebono prel. Juozapo Šniukšto. Parapijiečiai
taip pat turėjo prisidėti prie medžiagos
gaminimo savo darbu ir traukiamąja jėga. 1901
m. buvo pradėta sienų statyba. Bažnyčia
užbaigta statyti 1907 m. Senoji medinė
kryžiaus formos bažnyčia po to buvo nugriauta,
o iš jos sienojų pastatytas dviejų aukštų
elgetynas.
-
Naujoji bažnyčia didžiulė, sumūryta iš raudonų plytų,
vienabokštė, lotyniško kryžiaus plano
bazilika. Šoninius fasadus puošia K. E.
Strandmanno suprojektuoti viršum šoninių navų
keturių kontraforsų kylantys spyrių lankai
arkbutanai. Nors jie skiriami sustiprinti
vidurinėms navos sienoms, kad jos nesiskėstų į
šalis, tačiau teikia visai bažnyčiai savotiško
grožio. Pagrindiniame fasade dominuoja
didžiulis keturkampis bokštas su laiptuotais
kontraforsais kampuose, užsibaigiantis 24 m
smaile. Palangos bažnyčia vienintelė iš žinomų
architekto K. E. Strandmanno suprojektuotų
vienabokščių bažnyčių iš šonų, šalia
pagrindinio bokšto, neturi dviejų mažų
bokštelių. Bokšto viršų puošia frontonai su
apvaliomis nišomis. Pagrindinėje nišoje
poilsiautojų patogumui buvo įrengtas
laikrodis.
-
Virš šiek tiek į priekį ištraukto pagrindinių durų
perspektyvinio portalo puikuojasi apvalus
langas-rožė. Architektas mėgo apvalius langus
ir naudojo juos ne tik pagrindiniuose
fasaduose, bet ir transeptuose. Bažnyčia
trinavė su transeptu. Kryžiaus plano erdvė
perdengta kryžminiais skliautais. Vidaus
sienos tinkuotos. Balto tinko fone į viršų
kylantys raudonų plytų daugiabriauniai
piliastrai ir pilioriai, kurių netinkuotas
briaunas dar pratęsia profiliuotos ramstinės
arkos, suteikia bažnyčiai puošnumo ir
dinamikos. Barokinis didysis altorius,
perkeltas iš senosios bažnyčios, gerai dera su
gotikine presbiterija. Kiti du altoriai
atgabenti iš Prancūzijos.
-
1914 m. įstatytus gotikinio stiliaus presbiterijos vitražus
Krokuvoje pagamino Zelžinskis. Šventoriaus
tvora akmenų ir plytų mūro. Pagrindiniai
šventoriaus vartai pagaminti Liepojoje.
-
-
Salantų Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų
bažnyčia
-
Pagal 1902 m. patvirtintą K. E. Strandmanno projektą buvusio
Salantų dvaro parko teritorijoje pastatyta
viena iš gražiausių Žemaitijos neogotikinių
bažnyčių.
-
1903 m. tuometinis Salantų klebonas A. Neverauskas bažnyčios
statybai pradėjo rinkti aukas, suvežė akmenis
pamatams, pastatė daržines, skirtas plytoms
džiovinti. Bažnyčios statybai buvo sudarytas
oficialus komitetas, kuriam vadovavo klebonas
Pranciškus Urbonavičius. Plytas degė du
meistrai iš Prūsijos tėvas ir sūnus Baumanai.
Iš viso sunaudota 1 900 000 plytų. Kalkės
plytoms buvo kasamos Salanto ir Blendžiavos
upių pakrantėse, o taip pat perkamos iš Kuršo
barono Kleisto Kalėdų dvaro. Jos buvo degamos
Salantuose. Apdailos darbams buvo vežamos
geresnės kokybės kalkės iš Nigrendo.
Oficialiai statyba prasidėjo po to, kai
Žemaičių vyskupas Cirtautas 1906 m. liepos 22
d. pašventino pamatų kertinį akmenį. Statybai
vadovavo Frizas Tramdachas iš Mintaujos ir jo
pagalbininkas Kugeniekas. Darbus prižiūrėjo
inžinierius-architektas Nikolajus Andrejevas
(tais laikais svetimšaliai neturėjo teisės
natūroje įgyvendinti savo projektų, bažnyčių
statybas prižiūrėdavo vietiniai inžinieriai,
turėję tam specialų leidimą). Statyba rūpinosi
lietuviškos spaudos bendradarbis, klebonas
Pranciškus Urbonavičius (palaidotas Salantų
bažnyčios šventoriuje). Salantų bažnyčią statė
geriausi, didelę statybos darbo patirtį
turintys latvių ir gudų meistrai. Pagalbinius
darbus atliko vietiniai parapijiečiai. Nauja
mūrinė bažnyčia pagal K. E. Strandmanno
projektą buvo pastatyta 1911 m. ir tų pačių
metų spalio 19 d. pašventinta. Bažnyčią
konsekravo 1918 m. liepos 22 d. Žemaičių
vyskupas Pranciškus Karevičius. Naujoji
Salantų bažnyčia pagrindinis miestelio
simbolis iki šių dienų. Jos didžiuliai bokštai
iš tolo pasveikina atvykstančius ir rodo kelią
į Salantus.
-
Bažnyčia negotikinė, lotyniško kryžiaus plano bazilika, trijų
navų su transeptu ir apside. Virš jos iškilę į
viršų stiebiasi du bokštai su špiliais, kurių
aukštis apie 70 m, navų ir transepto sandūroje
kyšo bokštelis-signetė. Bokštų šonus remia
laiptuoti kontraforsai. Jos ilgis 56 m,
plotis 25 m, kryžiuje (transeptas) 37 m.
Aukštas bažnyčios cokolis yra iš tašyto
granito, sienos sumūrytos iš raudonų
plytų.
-
Salantų bažnyčios ilgas šoninis fasadas suskaidytas
laiptuotais piliastrais, tarp kurių yra
smailiaarkiai su masverkais langai, virš langų
mažų frontonėlių eilė. Pagrindiniame fasade
virš perspektyvinio portalo smailiaarkėje
nišoje K. E. Strandmanno pamėgtas apvalus
langas-rožė, kuris pasikartoja transeptų
fasaduose ir net virš šoninio įėjimo portalo.
Apvalūs langai taip pat įkomponuoti šoninių
fasadų trikampiuose frontonėliuose. Bažnyčios
vidus trijų navų, kurias skiria
daugiaprofiliai (ryšuliniai) pilioriai, virš
jų kryžminiai skliautai su nerviūromis.
Gausiai dekoruotą bažnyčios interjerą puošia
neogotikinio stiliaus suolai, klausyklos ir
mediniai penki altoriai, kuriuos padarė
vietinis meistras St. Balčiūnas.
-
-
Kelmės Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į Dangų
bažnyčia
-
1900 m. buvo patvirtintas architekto J. Dzekonskio mūrinės
Kelmės bažnyčios projektas. 1901 m. medinė
bažnyčia buvo nugriauta (po to, kol pastatyta
naujoji, pamaldos vykdavo Verenos koplyčioje).
-
Naujoji Kelmės neogotikinė bažnyčia buvo statoma ne pagal J. Dzekonskio,
o pagal K. E. Strandmanno projektą. 1901 m.
buvo pašventinti būsimos bažnyčios pamatai.
Darbus prižiūrėjo architektas Nikolajus
Andrejevas. Lėšų rinkimu ir statybos darbų
organizavimu rūpinosi klebonas Petras
Janušauskas. Statybos darbai buvo užbaigti
1912 m. ir tais pačiais metais bažnyčia
konsekruota. Visi bažnyčios įrangos darbai
užbaigti po Pirmojo pasaulinio karo 1918 m.
-
Bažnyčia neogotikinė, bazilikinio tūrio, lotyniško kryžiaus
plano, su apside ir įspūdingu fasado bokštu.
Trisienė apsidė aukšta, o greta jos
prigludusios žemos zakristijos. Stogų kryžmoje
yra bokštelis-signetė. Iš toli matomas jos
fasadinis bokštas yra aukštesnis už šios
didelės bažnyčios ilgį. Šalia pagrindinio
fasado bokšto iš šonų glaudžiasi du maži
bokšteliai piramidiniais stogais. Bokštas,
suskaidytas į keturis tarpsnius, turi
kampinius piliastrus, apačioje stambesnius,
panašius į kontraforsus. Bokšto apatiniame
tarpsnyje sustorinto mūro iškyšoje, viršuje
užbaigtoje dvišlaičiu stogu, smailėjančioje
arkoje įkomponuotas pagrindinis portalas su
kolonomis šonuose. Virš pagrindinio portalo
ornamentuotas, didelis apskritas langas kaip
gotikinių katedrų rožė. Viršutinėje bokšto
dalyje esančios akustinės angos suporintos,
virš jų iškyla trikampiai frontonai su
pinakliais iš šonų. Frontonus puošia apvalios
nišos. Bokštai užsibaigia smailėmis ir
kryžiais. Transeptuose taip pat įkomponuoti
apvalūs langai-rožės su apskritų stiklų
padalomis.
-
Po langais siaurų langelių arkada. Žemesnių šoninių navų
sienos sustiprintos trijų pakopų kontraforsais,
tarp jų gotikiniai smailiaarkiai langai.
Vidaus erdvė su aukštais transeptais, trijų
navų, atskirtų pilioriais. Navas skiriantys
pilioriai daugiabriauniai, erdvė virš navų
perdengta kryžminiais skliautais su
nerviūromis. Vidurinės navos travėjos
stačiakampės, o šoninėse kvadratinės (kaip
ir kitose K. E. Strandmanno projektuotose
bažnyčiose). Šventoriaus tvora mūrinė, su
arkiniais vartais.
-
-
Akmenės šv. Onos bažnyčia
-
Neidentifikuoto architekto sukurtas neogotikinės Senosios
Akmenės bažnyčios projektas taip pat
priskiriamas K. E. Strandmanno autorystei.
Projektas buvo patvirtintas ir leidimas
statyti bažnyčią išduotas 1907 m gegužės
mėnesį.
-
Bažnyčios statyba rūpinosi klebonas Antanas Naudžiūnas,
lėšomis rėmė parapijiečiai, statybos darbams
vadovavo meistras Vilhelmas Lankauskas.
Bažnyčios statyba buvo užbaigta 1912 m.
-
Labai panaši į Kelmės bažnyčią stovi Dabikinėje (Ventos
dešiniojo intako) dešiniajame krante. Ji kiek
kuklesnių gabaritų, bazilikinio tūrio,
kryžminio plano, trinavė, vienabokštė,
sumūryta iš akmens ir raudonų plytų mūro.
Bažnyčią supa mūrinis aštuonkampis šventorius
su trijų angų vartais ir Kryžiaus kelio
koplytėlėmis. Vienos koplytėlės yra įmūrytos
šventoriaus kampuose, kitos viršutinėje
tvoros dalyje, arkinėse nišose išorinėje ir
vidinėje šventoriaus pusėje.
-
Šalia centrinio bokšto iš šonų, prienavių galuose, glaudžiasi
du žemi bokšteliai. Presbiterija užsibaigia
stačiakampe apside. Presbiterijos šonuose yra
dviejų aukštų zakristijos priestatai su
iškylančiais bokšteliais virš nusklembtų
kampų. Dar vienas bokštelis-signetė iškyla
centrinės ir skersinės navos susikirtime.
Didysis bokštas kvadratinio plano su
nežymiai išsikišusia fasadine dalimi iš fasado
plokštumos, dar labiau ištrauktu
perspektyviniu durų portalu, suskliaustu
stačiašlaičiu stogu. Virš jo, smailėjančioje
arkinėje nišoje, yra langas-rožė. Tarpsnis
užbaigiamas frizine ornamentine reljefine
juosta.
-
Bažnyčios išorė (kaip ir kitų K. E. Strandmanno projektuotų
bažnyčių) labai turtinga įvairiausiomis
stilizuotomis architektūros formomis. Jos
fasadų kampus remia laiptuoti kontraforsai,
kurie pasikartoja tarplangiuose. Fasadus
skaido arkatūros, nišos, langų angos, traukos,
karnizai, reljefinio ornamento frizai.
Transepto galai užbaigiami trikampiais
frontonais, dekoruotais siauraakėmis nišomis.
Fasaduose derinami akmens mūro, raudonų plytų
mūro ir baltai tinkuoti paviršiai.
-
Trinavės bažnyčios lotyniško kryžiaus plano erdvė perdengta
kryžminiais skliautais su nerviūromis. Stulpai
(pilioriai) kryžminio daugiabriaunio
skerspjūvio. Priešais ant sienų, tarplangiuose,
taip pat yra daugiabriauniai piliastrai.
Plačią vidurinę navą užbaigia presbiterija,
kurios šonuose antrame aukšte įrengtos ložės.
Šoninių navų priekyje ir presbiterijoje, prie
apsidės galinės sienos, įrengti negotikiniai
mediniai drožinėti altoriai. Vieningo
neogotikinio stiliaus yra ir sakykla, ir
klauptos. Altorius bei sakyklą padarė meistras
Balčiūnas. Interjere sienos, skliautai
tinkuoti, dažymui panaudota polichrominė
tapyba.
-
-
Joniškio Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų
bažnyčia
-
Ji kelių stilių turi gotikos, baroko ir renesanso bruožų.
-
1888 m. inžinierius Ustinas Golinevičius parengė mūrinės
Joniškio bažnyčios perstatymo projektą (iš
senosios bažnyčios tuo laiku buvo likę tik
griuvėsiai). U. Golinevičiaus suprojektuotoje
pastato rekonstrukcijoje buvo numatyta
perstatyti halę ir suremontuoti bokštą.
Leidimo statybai negauta. Negavęs leidimo
naujos bažnyčios statybai, kunigas Liudvikas
Šiaučiūnas, sumaniai veikdamas, gavo leidimą
senosios bažnyčios remontui. Neoficialiai su
rusų valdžios pareigūnais buvo susitarta, kad
jie nematys, kaip vykdoma statyba. Bažnyčios
statyba buvo pradėta 1895 m. Pagaliau 1897 m.
oficialiai buvo patvirtintas gubernijos
architekto-inžinieriaus P. Serbinovičiaus
parengtas projektas. Statant bažnyčią daug
patarimų pateikė architektas K. E.
Strandmannas (sprendžiant pagal šios bažnyčios
formų panašumą į kitas jo projektuotas
bažnyčias, Joniškio bažnyčią jis taip pat
galėjo projektuoti). Statybą prižiūrėjo
inžinierius Nikolajus Andrejevas. K. E. Strandmannas
suprojektavo bažnyčios interjerą, sakyklą,
bažnytinius baldus. Už parapijiečių lėšas
Joniškio centre statoma didžiulė mūrinė
istorizmo stiliaus bažnyčia užbaigta 1901 m.
Jos fasadinis bokštas 65 m aukščio (bokšte yra
6 m aukščio kryžius), nuo apačios iki viršaus
kvadratinio skerspjūvio, jo stogas
komplikuoto barokinio profilio su sudėtingu
šalmu ir atvirų angų žibintu. Fasadinis
portalas klasicistinis su pusapskrite arka,
kolonų pora, antablementu su trikampiu
sandriku. Abipus portalo klasicistinėse nišose
stovi didžiulės statulos. Bažnyčios sienos
sustiprintos kontraforsais. Fasadas, sienos ir
transeptai apjuosti plačiu karnizu ir
reljefiškai padalinti frizu. Transeptų stogai
lygūs su vidurinės navos stogu, o daugiasienė
apsidė kiek žemesnė. Vėlyvojo baroko elementų
yra langų angų nišose. Kryžminio plano
bažnyčia trinavė su presbiterija ir
pusapskrite apside. Prie apsidės šliejasi dvi
zakristijos. Vidurinė nava gerokai platesnė už
šonines.
-
Bokšto masyvumą mažina gausybė langų ir smailas bokšto
šalmas, suplonėjęs pakopomis. Skersinės navos
atiką puošia baliustrada su piramidėmis
kampuose. Renesansinės nišos, dideli langai su
stogeliais viršuje, geltonos ir baltos spalvos
deriniai žymiai palengvina sunkų bažnyčios
pastatą, suteikdami jam dailumo ar net
gracijos.
-
-
Kulių šv. vyskupo Stanislovo bažnyčia (Plungės
rajonas)
-
1896 m. Kulių klebonas Vincentas Jarulaitis pradėjo rūpintis
naujos mūrinės bažnyčios statyba. 1897 m.
prasidėjus statybai, senoji medinė bažnyčia
buvo nugriauta, o pamaldos po to kurį laiką
vykdavo kapų koplyčioje, kurioje buvo vienas
altorius. Plytos būsimai bažnyčiai buvo
daromos rankiniu būdu laikinai įrengtoje
plytinėje. Medieną bažnyčios statybai
padovanojo grafas Mykolas Oginskis.
-
Šventovė buvo statoma ir įrenginėjama parapijiečių lėšomis.
Architekto K. E. Strandmanno suprojektuota
klasicistinio stiliaus bažnyčia parapijai
nepatiko, todėl, vyskupui leidus, pristatytas
istorizmo stiliaus bokštas, kurio projekte
nebuvo numatyta. Pagrindiniai bažnyčios
statybos darbai buvo užbaigti 1900 m., bet
bažnyčios įrengimo darbai ir po to dar tęsėsi.
1918 m. bažnyčią konsekravo vyskupas
Pranciškus Karevičius.
-
Bažnyčia klasicistinė, tinkuoto mūro su šešių kolonų portiku
pagrindiniame fasade, vainikuojamu trikampio
frontono. Dorėninį orderį imituojantis
antablementas juosia visą bažnyčią. Virš
frontono istorizmo stiliaus bokštas, kuris
projekte nebuvo numatytas. Bažnyčia yra
stačiakampio tūrio halė. Interjero erdvė
suskaidyta stačiakampiais masyviais
pilioriais, dalijančiais vidaus erdvę į tris
navas, jas dengia dekoruotos skliautinės
lubos. Skliautų nerviūros ir jų sankirtos
paryškintos ornamentuotais bordiūrais.
Ornamentais dekoruotos ir bažnyčios sienos su
piliastrais bei pilioriais. Prie bažnyčios
architektūros priderinta plytų mūro ažūrinė
šventoriaus tvora. Trijų dalių šventoriaus
vartai atkartoja bažnyčios fasado formas.
Šventoriuje stovi medinė penkiakampė varpinė.
-
Kulių bažnyčia yra profesionaliosios mūrinės istorizmo
architektūros pavyzdys.
-
-
Plungės šv. Jono Krikštytojo bažnyčia
-
Plungės bažnyčia pradėta statyti kunigo Vincento Jarulaičio
rūpesčiu. 1903 m. Kauno gubernijos statybos
komisija patvirtino bažnyčios planą. Naujoji
bažnyčia buvo statoma šalia senosios. 1905 m.
rugsėjo mėn.18 d. iškilmingai pašventintas
kertinis bažnyčios akmuo. 1905 m. rudenį
pradėta statyba vyko labai lėtai, nes trūko
pinigų darbams vykdyti. Parapijiečiai net
baiminosi, kad nepastatys tokios didelės
bažnyčios. Darbai nutrūko 1913 m. rudenį,
išmūrijus sienas iki langų. Statyba vėl buvo
pradėta į Plungę atkėlus dirbti energingą
kleboną Povilą Pūkį. Jo rūpesčiu 1933 m.
naujoji bažnyčia buvo užbaigta statyti ir
konsekruota, o senasis medinis pastatas 1934
m. nugriautas.
-
Bažnyčia neoromaninė, lotyniško kryžiaus plano, dvibokštė
bazilika. Pagal projektą transepto ir
pagrindinės navos sankryžoje buvo numatytas
masyvus bokštinis kupolas, kurio vėliau,
Telšių vyskupui Justinui Staugaičiui leidus,
užsakovai atsisakė. Pagrindiniame fasade
dominuoja į priekį išsikišę du stambūs
kvadratiniai bokštai. Jie trijų tarpsnių,
užsibaigiantys trikampiais frontonais. Smailės
aštuonkampės. Tarp bokštų trikampis
frontonas. Centre apvalus stilizuotas
langas-rožė. Apsidėje taip pat simetriškai
pagrindiniam fasadui šonuose du maži
bokšteliai.
-
Plungės bažnyčia reprezentuoja istorizmo architektūroje
paplitusį dvibokštės bazilikos tipą. Jos ilgis
67 m, plotis 42 m, aukštis iki stogo
kraigo 25 m. Ilgio ir pločio santykis
(1,6:1) atitinka kitų K. E. Strandmanoo
projektuotų bažnyčių pagrindinių dalių
proporcijas. Bokštai žemesni nei Švėkšnos,
Palangos, Alantos bažnyčių, kadangi
vertikalios dominantės vaidmuo pagal projektą
turėjo atitekti bokštiniam kupolui, kurio buvo
atsisakyta. Statybos darbams vadovavo
inžinierius Pranas Morkūnas.
-
-
Tauragės Švč. Trejybės bažnyčia
-
18691869 m. ne kartą buvo prašoma valdžios leidimo statyti
naują mūrinę Tauragės bažnyčią. Tada buvo
leista remontuoti tik senąją. 1899 m. medinė
bažnyčia nugriauta ir klebono, visuomenės
veikėjo, ekonomisto, profesorius Fabijono
Kemėšos (18791954) rūpesčiu pradėta naujos
mūrinės bažnyčios statyba, kuri užbaigta
1903 m. Naujoji istorizmo stiliaus bažnyčia
konsekruota 1904 m. rugpjūčio 5 d.
-
Bažnyčia lotyniško kryžiaus plano su penkiasiene apside.
Pagrindiniame fasade dominuoja masyvus
aštuonsienis bokštas su mažais bokšteliais iš
šonų. Fasado kampus remia stambūs laiptuoti
piliastrai, centre neoromaninio stiliaus
arkinis portalas su trikampiu stogeliu, virš
kurio įkomponuotas stambus langas-rožė. Tokie
pat langai-rožės puošia ir transepto fasadus.
Pagrindinis fasadas užsibaigia trikampiu
frontonu su apvalia niša. Šoninių fasadų
sienas skaido piliastrai, tarp kurių yra
arkiniai langai. Bažnyčios sienos, apsidė ir
bokštai, puošti arkatūra. Vidaus erdvę masyvūs
stačiakampiai pilioriai skaido į tris navas,
kurių galuose įrengti altoriai. Prie bažnyčios
interjero priderintas neoromaninio stiliaus
didysis altorius. Per Pirmąjį pasaulinį karą
bažnyčia buvo gerokai apgriaut, 1915 m.
susprogdintas jos bokštas. 19211933 m.
bažnyčios atstatymo darbais rūpinosi klebonas
Vytautas Dikavičius. Gavus iš valstybės 10 000
Lt pašalpą,19281932 m. buvo atstatytas
bažnyčios bokštas.
-
Bažnyčia tinkuoto plytų mūro. Šventoriaus tvora ažūrinio
mūro.
-
-
Ylakių kapinių koplyčia
-
Ylakių kapinių koplyčios projekto, parengto 1904 m.,
autoriumi taip pat yra laikomas K. E.
Strandmannas. Ant šio projekto nurodyta tik
nuolatinio K. E. Strandmanno suprojektuotų
objektų prižiūrėtojo, Liepojoje gyvenusio
inžinieriaus-architekto K. O. Kuntzelio
įsipareigojimas prižiūrėti statybos darbus.
Architektas suprojektavo neogotikinę koplyčią
su stačiakampe presbiterija ir nedideliu, žemu
uždaru prieangiu. Pagrindiniame fasade po
neaukštu trikampiu frontonu įkomponuota
smailiaarkė niša su stambiu langu-rože.
Šoniniuose fasaduose suprojektuoti dideli
langai su masverkais ir laiptuotais
kontraforsais, o interjere smailėjančios
kryžminio skliauto ramstinės arkos, atremtos į
vidinius kontraforsus.
-
Koplyčia buvo statoma pagal šį projektą, bet statybos metu
vietoj numatyto prieangio sumūrytas masyvus
keturkampis bokštas su frontonais ir smaile,
suteikęs pastatui panašų į bažnyčią vaizdą.
Spėjama, kad pakeitimo projektą padarė tas
pats statybos darbų prižiūrėtojas
inžinierius architektas K. O. Kuntzelis.
-
-
Literatūra ir šaltiniai:
-
1. KPC. F. 3. Ap.1. B. 246.
-
2. Lietuvos architektūros istorija. - V., 2000, t. 3.
-
3. M. Baužienė. Tokių žalių miestelių Lietuvoje nedaug
[apie Švėkšną],
-
Architektas, 1997, Nr. 11.
-
4. A. Jankevičienė. Lietuvos neogotikinės bažnyčios,
Statyba ir
-
architektūra, 1991, Nr. 12.
-
5. K. Jasėnas. Visuotinė meno istorija. - Mintauja,
19231929, t. 1.
-
6. J. Kanarskas. Grafų Tiškevičių koplyčia Kretingos senose
kapinėse,
-
Žemaičių žemė, 2003,
Nr. 4.
-
7. I. Končius, V. Ruokis. Palangos kraštas. - Kaunas.
1925.
-
8. B. Kviklys. Lietuvos bažnyčios, t. 1. - Chicago, 1980.
-
9. B. Kviklys. Lietuvos bažnyčios, t. 3. - Chicago, 1983.
-
10. B Kviklys. Mūsų Lietuva, t. 1, 2, 3, 4. - V., 1989, 1991.
-
11. K. Misius, R. Šinkūnas. Lietuvos katalikų bažnyčios. -
V., 1993.
-
12. A. Miškinis. Švėkšna, Lietuvos TSR urbanistikos
paminklai, t. 2. - V., 1979.
-
13. A. Miškinis. Joniškis, Lietuvos TSR urbanistikos
paminklai, t. 4. -
-
V., 1981.
-
14. A. Miškinis. Vakarų Lietuvos miestai ir miesteliai, 1
knyga.- V., 2004.
-
15. Plungė, Kuliai, Plungės dekanato sakralinė
architektūra ir dailė. - V.,
-
2005.
-
16. M. Paknys. Tauragės švč. Trejybės bažnyčia, Tauragės
kraštas. - V., 2007.
-
17. J. Zilgalvis. Architektas Karlas Eduardas Strandmannas
Latvijoje ir
-
Lietuvoje. Palanga. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų
bažnyčia. -
-
V., 2007, p. 4147.
-
18. Vytautas Petrauskas. Pajūrio naujienos, 1998 m. rugpjūčio
21 d.
|